Varulv Spionchefens hemlighet, spelet slut! Bybovinst!

Ja det står ju till och med i reglerna xD Då gjorde byn, inte jag, ett superjobb på något magiskt sätt! Snyggt spelat! xD

Alltså försöker du dreva ut Vimes om du inte fejkbråkar med honom. Alltså är Octas claim som första sisrclaim sannolikt en ulvmove

Jag tyckte Vimes och Sysp spelade väldigt avslappnat och inte så ulvförsiktigt som vissa andra.
Det här liksom. Jag tyckte Vimes spelade superulvigt (röstflytten bort från Rasmus var ju egentligen katastrofal för byn), speciellt i tandem med att vi visste att spionchefen outat mig. Och inga andra ulvar var ju kända, och kunde omöjligt vara kända. Och om jag fejkbråkar med Vimes hade ju octas siarclaim varit legit, men det var ett spår som verkligen ingen i byn drog på.
Ni verkade liksom lägga faith i varandra utan att ha någon anledning till det.

Det är fascinerande att läsa ulvarnas upplevelse av byns hive mind! När Anthrox radar upp alla grejerna ser det ju ut som att det var vi som var ulvarna med en egen ulvchatt och ulvarna som var vilsna bybor. Mycket märkligt.

Jag tror egentligen att det här är en grej som även är giltig i helt vanliga varulvsspel - men i lite mindre utsträckning förstås, i det här upplägget blir den här tendensen otroligt accentuerad. Det som pågår i tråden är bybodiskussionen. Den berömda "magkänslan" av att någon är bybo eller ulv handlar om någon form av empati eller spegling: känner jag igen mig själv, mina tankar och känslor om spelet, i den här andre? Det gäller som sagt även i vanliga spel, men här finns det en helt konkret grej som byn kretsar kring (eller grej och grej, Big Mama helt enkelt). Hur vi förhåller oss, om än så subtilt och typ subtextuellt till denna grej syns för de som också har att förhålla sig till grejen. Det blir någon form av tankeläsning, nästan.

Det var nog det jag var inne på med mina meditationsövningar och snack om ett medvetande och sådär. Det är lite känslan av spelet.

Det är också intressant att min analys av spelet blev mer logisk när jag inte längre var en del av det. Jag satt och skrev massa saker till Basse om hur byn "optimalt" skulle spela. Som var fel. Jag hade Anth, Brynolf, Octa och Häger som mina mest misstänkta i R1 och R2. Men jag tappade helt känslan för det när jag inte längre var uppkopplad live till byns kollektiva medvetande från sidlinjen.

Cool grej tycker jag!

Sen tror jag egentligen att balansen var off här. När jag föreslog MU-menyn tog jag inte höjd för att varje ny ulv inte bara vara ett extra nattmord, utan också en extra spelare som inte kunde vara spionchef. Man skulle behöva skruva en del på menyn för att få det mer balanserat (till nästa gång?).

Sen är ju egentligen en stor brist med royal-upplägget att byn har incitament att hålla käften. Det är ett superdumt incitament i varulvsspel. Jag upplevde nog att när vi väl hade städat av de viktiga grejerna: hur många ulvar är det sannolikt? alla är med på tåget att vi måste dölja spionchefen men inte ha beröringsskräck? Big Mama har outat Anthrox, så fanns det inte så mycket mer att göra än att spela tyst ... eller bara shitposta och brusa något överjävligt.

Jag tycker båda spelen vi kört med royal-upplägget känts spännande och gett kul spelupplevelser, så jag hoppas vi återvänder hit i framtida spel.

Det är fascinerande att läsa ulvarnas upplevelse av byns hive mind! När Anthrox radar upp alla grejerna ser det ju ut som att det var vi som var ulvarna med en egen ulvchatt och ulvarna som var vilsna bybor. Mycket märkligt.

Jag tror egentligen att det här är en grej som även är giltig i helt vanliga varulvsspel - men i lite mindre utsträckning förstås, i det här upplägget blir den här tendensen otroligt accentuerad. Det som pågår i tråden är bybodiskussionen. Den berömda "magkänslan" av att någon är bybo eller ulv handlar om någon form av empati eller spegling: känner jag igen mig själv, mina tankar och känslor om spelet, i den här andre? Det gäller som sagt även i vanliga spel, men här finns det en helt konkret grej som byn kretsar kring (eller grej och grej, Big Mama helt enkelt). Hur vi förhåller oss, om än så subtilt och typ subtextuellt till denna grej syns för de som också har att förhålla sig till grejen. Det blir någon form av tankeläsning, nästan.

Det var nog det jag var inne på med mina meditationsövningar och snack om ett medvetande och sådär. Det är lite känslan av spelet.

Det är också intressant att min analys av spelet blev mer logisk när jag inte längre var en del av det. Jag satt och skrev massa saker till Basse om hur byn "optimalt" skulle spela. Som var fel. Jag hade Anth, Brynolf, Octa och Häger som mina mest misstänkta i R1 och R2. Men jag tappade helt känslan för det när jag inte längre var uppkopplad live till byns kollektiva medvetande från sidlinjen.

Cool grej tycker jag!
Ja, och oerhört skönt (även om det betydde förlust för mig) att byn samverkade på ett sätt som inte synts till på hela året. Jag tror bybospelet behövde den här vinsten, för det har varit alldeles för många duktiga ulvspel i år som vunnit på en by som haft dålig sammanhållning och dålig tillit till varandra.
Also goes to show att "de bästa" ulvarna inte är någon garanti till ulvseger!

Ytterligare en grej: spionchefen skulle ju kunna claima siare i R1 eller R2. Tänker att det kan vara ett snyggt sätt för byn och spionchefen att kommunicera utan risk. (Nu dödade ju ulvarna den outade siaren till slut iofs...)

Men ja, det är ett spännande upplägg eftersom det bjuder in till mycket metaspel också. Nu när jag luftat ovanstående strategi har ulvarna kanske mer incitament att skjuta outade siare i framtida spel, alltså är det kanske en dum strategi? Eller så är det just därför det är en bra strategi? O.s.v.

Också ett bra exempel på att spelbalans inte är superviktigt (om än eftersträvansvärt). Hade vi spelat samma spel 100 gånger hade nog ulvarna vunnit 90 av dem. Men vi spelar inte 100 gånger, vi spelar en gång.

Jag gillade att det här upplägget också gav alla en chans att vara så fruktansvärt roliga. Det här är det spel där jag skrattat rakt ut absolut flest gånger, både i ulvchatten (”Det kallas KULTUR”) och i speltrådarna. Fan vad roliga alla är.

Men jag är fortfarande på riktigt provocerad av de orimliga kontrakt som undertecknas på @RasmusL s jobb. Jag släppte aldrig riktigt att det MÅSTE vara ljug och Rasmus borde vara spionchef eftersom byborna köpte den bullshithistorien.

Ja, och oerhört skönt (även om det betydde förlust för mig) att byn samverkade på ett sätt som inte synts till på hela året. Jag tror bybospelet behövde den här vinsten, för det har varit alldeles för många duktiga ulvspel i år som vunnit på en by som haft dålig sammanhållning och dålig tillit till varandra.
Also goes to show att "de bästa" ulvarna inte är någon garanti till ulvseger!

Ja, alltså: Anthrox, Brynolf, Octagonal och Hägerstrand är fanimej det läskigaste ulvgänget jag hört talas om.

Ytterligare en grej: spionchefen skulle ju kunna claima siare i R1 eller R2. Tänker att det kan vara ett snyggt sätt för byn och spionchefen att kommunicera utan risk. (Nu dödade ju ulvarna den outade siaren till slut iofs...)
Ja, det här hoppades vi lite på i ulvchatten. Vi tog aldrig upp det i tråden eftersom det vore bra ifall en spionchef fick för sig den idén på egen hand.

Jag körde lite extra hårt på ”en outad siare är bra för ulvarna eftersom de slipper nattmörda honom” för att uppmuntra till såna stunts.

Det här var också en grej som vi tabbade oss med. Häger (tror jag det var) skrev tidigt i ulvchatten att det kunde vara en strategi. Så när trippla siarclaimet kom tog vi för givet att det var en reell möjlighet. Men det var först några timmar innan spelets slut som jag kom på att det var en diskussion som bara funnits i ulvchatten, byn hade inte sagt ett ord om att spionchefen skulle claima siare. Och då kändes det plötsligt mycket mer osannolikt, men vi var då inkörda på idén att vi inte kunde släppa den.

(Sen måste jag erkänna att jag under en period i R2 var orolig för att jag trots allt hade missuppfattat allt och Anthrox var bybo. Då hade jag haft otroligt dåligt samvete för allt mitt trollande, tramsande och "driva Anthrox till vansinne"-postande...)

(Sen måste jag erkänna att jag under en period i R2 var orolig för att jag trots allt hade missuppfattat allt och Anthrox var bybo. Då hade jag haft otroligt dåligt samvete för allt mitt trollande, tramsande och "driva Anthrox till vansinne"-postande...)
Men fick jag dig att se rött när byn fortsatte tjafsa med mig i sista rundan trots att de bara hade att förlora på det?

Vi lyckades ju inte ta till vara på det, men i stunden menar jag? Jag tänkte på dig i alla fall ❤️

Det här var också en grej som vi tabbade oss med. Häger (tror jag det var) skrev tidigt i ulvchatten att det kunde vara en strategi. Så när trippla siarclaimet kom tog vi för givet att det var en reell möjlighet. Men det var först några timmar innan spelets slut som jag kom på att det var en diskussion som bara funnits i ulvchatten, byn hade inte sagt ett ord om att spionchefen skulle claima siare. Och då kändes det plötsligt mycket mer osannolikt, men vi var då inkörda på idén att vi inte kunde släppa den.
Trippelsiarclaimet passade så bra med för att det var just Rasmus. Vi visste liksom att rasmus inte var spionchefen, och i R2 spelade han som att jag antingen blivit outad eller att han siat mig. Men kronan på verket var ju när han la en singelröst på Häger, som att han siat Häger och ville signalera det till spionchefsIsaac för att undvika att Isaac felclaimar ett siande. Och att alla verkade acceptera Isaacs och Rasmus siarclaim, när det inte fanns någon rim eller reson till varför.

R2 gav ju skitmycket info till byn i att vi visste och inte ni, så där var Hagern plockad på spelet från min sida iaf. Sen hade jag ju som sagt inte fattat hur spionchef en funkade så hade nog drivit mer mot Hagern on jag greppat det 😅

Också: man kan skämta om ulvmissarna här, men ulvmissar är ett resultat av att ulvarna känner press och måste jobba. Det hade inte blivit några inlägg i gamla stängda trådar om inte ulvarna kände pressen och googlade fiskaffärer i Skåne och hade 14 olika flikar öppna på samma gång.

Så jag ser inte det här som en pinsam ulvförlust, utan en stark och imponerande by.

Också: man kan skämta om ulvmissarna här, men ulvmissar är ett resultat av att ulvarna känner press och måste jobba. Det hade inte blivit några inlägg i gamla stängda trådar om inte ulvarna kände pressen och googlade fiskaffärer i Skåne och hade 14 olika flikar öppna på samma gång.

Så jag ser inte det här som en pinsam ulvförlust, utan en stark och imponerande by.
This tbh

Jag har inte så mycket tankar om spelet, men mer något om vad som gjorde att det här kändes kul från mitt perspektiv.

En trevlig sak var att upplägget på ett sätt, även om man kanske ska vara tyst, bjöd in till att skriva massa saker även om det var tramsiga saker. För mig innebar det att jag upptäckte att det är inte så farligt att kasta ur sig saker. Något jag tar med till framtida spel.

Sen tycker jag det var en bättre stämning än vad varit på senare tid. Det var inte någon som surade ihop eller kände sig påhoppad för sin spelstil. Det kändes som spelarna överlag kunde hålla sig schysta mot varandra samtidigt som alla på sitt håll försökte driva sitt lag mot vinst, vilket var härligt att se.

Sammantaget tror jag något klickade för mig i den här spelomgången och det kändes som jag hade möjlighet att lära mig massa saker, som jag kanske inte fattat i tidigare spel. Det blev helt enkelt en väldigt positiv upplevelse av helheten för mig. Sen är jag tacksam att jag hamnade i ett lag som spelade på väldigt bra och gjorde ett väldigt bra jobb.

Också ett bra exempel på att spelbalans inte är superviktigt (om än eftersträvansvärt). Hade vi spelat samma spel 100 gånger hade nog ulvarna vunnit 90 av dem. Men vi spelar inte 100 gånger, vi spelar en gång.
Jo, jag tycker att den teoriposten från dig om att inte noja över spelbalans var rätt förlösande för mig, både som spelare men särskilt nu när jag ska arra nästa månad. Det är rätt befriande för en ibland överanalytisk hjärna att inse att det kan vara roligt och underhållande även om balansen är lite off och man kämpar i motlut.

Back