Nekromanti [SPIN] Fiascolike om lobbying

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,663
Location
Uppsala
Eftersom jag har saker att skriva färdigt så har min hjärna i vanlig ordning börjat spåna på helt andra projekt istället. Idén att göra ett Fiascolike med fokus på mer dolda gruppkonflikter har jag haft ett tag, men jag insåg nu vilken vinkel det borde ha: lobbying.

Här är hur jag just nu summerat en lobby, speltekniskt:
  • Devices: de saker som lobbyn i slutänden är här för att påverka. Mediatäckning, lagförslag, policy, uttalanden, etc.
  • Controllers: de som kontrollerar och styr devices. En device kontrolleras normalt av två, tre, eller fler controllers. Kan röra sig om politiska partier, experter, en kommité, eller något annat. En mäktigare device kontrolleras generellt av fler controllers. Men ibland kan device och controller vara samma sak, exempelvis om det är kungen vid ett medeltida hov. Devices kan även vara okontrollerade, vilket gör det till en tävling att kontroll.
  • Needs: vad en controller behöver för att aktivera en device. Kan röra sig om pengar, beslutstillfällen, regler som måste följas, etc. Något som krävs för att en device ska kunna användas.
  • Wants: vad en controller vill ha för den egna vinningens skull. Har inget med dess device att göra utan är snarare vad spelet handlar om. En controller kanske vägrar samarbeta med en annan controller, eller vill ha extra pengar, eller möjligheten att påverka en lag, etc, etc.
  • Ties: kopplingar mellan controllers, men framförallt mellan lobbyister och controllers. Rör sig om att en controller vägrar ha med en viss lobbyist att göra, eller att de inte vill stödja vissa typer av förslag etc. Ett vänsterparti stöder inte ett högerparti öppet, som simpelt exempel, men kan göra det via politiska bulvaner om de får rätt sak i utbyte.
I stora drag är det grunden. Du skriver på lite index cards, du ritar söta symboler på vänstersidan för Needs och Wants (typ input) och du ritar lika söta symboler på högersidan för Devices (output). Controllers är helt enkelt centrumet i spelet.

Som lobbyist (det vill säga spelare) så får du sedan några resurser att hantera, som du kan plugga in i Needs och/eller Wants, men du måste även hantera Ties som kan göra det svårare för dig att genomföra vissa saker.

I början av spelet är tanken att varje spelare får bestämma vad en annan spelares mål är, med hjälp av några enkla guidelines. Sedan kör ni.

Controllers kan vara dolda, de kan vara utom räckhåll, etc. Vissa kan även ha dolda devices, eller INGA devices, för att de inte har lika mycket inflytande som andra. Men alltihop handlar om att länka nätverket av kopplingar så att just DU kan lyckas genomföra din egna lobbys mål.

Skrev även en sorts grundpelare för idén:

IN A NUTSHELL
1. You’re not friends with the other players.
2. You must play the long game.
3. You can win.


Låter det alls intressant, eller låter det lika förvirrat som det ser ut i anteckningsdokumentet?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,327
Location
Kullavik
Spontant är jag själv alltid nyfiken på politiska intrigspel så det här låter lockande...
 
Top