Nekromanti Spikhjälm?

CeeAge

Veteran
Joined
19 Nov 2012
Messages
23
Hej! Jag har haft lite tankar kring slagsmål i Eon.
Det kan bli lite tråkigt eller enformigt. Så jag har
funderat lite på hur man Kan krydda det lite? Så jag
Tittade på skalla, en effektiv handling i strid. Nackdelen
Är att man själv tar skada om man inte har hjälm. Hur
blir det då om man har "spikar" på hjälmen
Skademässigt sett? Tips?
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Skulle säga att det istället för typ, k+1 i skada blir det k+1, fast det räknas som stickskada.
Kan endast träffa områdena 1-3. Vilket med en spikhjälm blir skitfarligt.
 

CeeAge

Veteran
Joined
19 Nov 2012
Messages
23
Menar du att man då istället tittar i skadetabellen
för stickskador? Kan man kanske rent av använda
S+1, eller blir det fel då? Ja farligt blir det, men det
är lite svårare, tanken har dock slagit mig att greppa
motståndaren för att få -1ObT6.
 

jjjohan

Veteran
Joined
30 Jul 2012
Messages
55
Location
Här och där
Det blir lite "fel" eftersom S är baserat på rörlighet och i alla fall jag föreställer mig att den här handlingen är ganska styrkebaserad. Alltså, K+1. Däremot tar man resultatet från stickskada. K hänvisar endast till vad grundskadan personen vållar baseras på.
Jag tänker att om det är en spikhjälm, med spiken på toppen, blir det inte en vanlig skallning, utan snarare ett moment där man stångas med toppen av huvudet (skalla måste ju bli med pannan). I det fallet då man stångar och inte samtidigt kan se vart man siktar kan jag tänka att det finns risk att man träffar annat område än bara 1-3. Exempelvis även bröstkorg och axlar. Eller kanske inte...

Förslag:
Ansikte* (1-35)
Hals (36-70)
Bröstkorg (71-90)
H. axel (91-95)
V. axel (96-100)

*Skalle om attacken kommer bakifrån

Intressant när man vållar en allvarlig skada och "vapnet" fastnar :gremlaugh: Speciellt om anfallaren har en rem på hjälmen för att hålla den på plats!
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Spiken kommer att vara fastnitad, och därför värdelös att skallas med. Rp kommer att ta halv skada, träffområde skalle. Att använda hjälmen som ett improviserat vapen bör gå bra, däremot.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
hjärnskada.

Du har en hjälm, vars bas går igenom plåten, vilket pickelhuvors spik gör, liksom spiken som upprätthåller en tornerhjälms prydnad, med flera. Med kraft kör du in spiken i någonting annat.

Oavsett hur bra fästena är till rästen av hjälmen, så kommer huvuddelen av trycket att gå rakt nedåt, dvs mot skallbenet. Vår hjärna är tillräckligt svag för att reagera på slag ovanifrån även när inte skinnet har brutits; räknar vi på att spiken drivs in med tillräckligt stor kraft för att orsaka någon egentlig skada talar vi om mycket tryck; de flesta som har testat att i vrede slå mot metall (och det har väl de flesta killar post tonåren, om inte hela populationen wrnu?), vet att metallen bucklar sig. Detta innebär alltså att vi ser skarpt tryck mot skallbenets översida, som är en känslig kroppsareal. Det vore orimligt att inte kalkylera med självskada. Halvskadeverkan är ett vedertaget begrepp i Eon, vilket ligger någonstans i trakten av rimlighet, varför det var det exakta skadevärdet jag föreslog.

Det enda undantaget jag kan se ifrån det resonemanget är en hjälmkonstruktion där "spiken" är en integrerad del i hjälmen (vilket skulle innebära att trycket distribuerades runt hela skallen, istället för att koncentreras), och då lär den inte vara vidare lång, eller vidare vass, och därför knappast känlig som vapen.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
det skulle kräva att bladet var gjutet, och inte hamrat för att inte samma problem skulle uppstå, givet att bladet skall vara smalskarpt nog att vara effektivt. Jag har svårt att se detta, men är å andra sidan inte en ingeniör... Hur tänker du dig den tekniska konstruktionen på en sådan hornhjälm?
 

CeeAge

Veteran
Joined
19 Nov 2012
Messages
23
Det jag tänkte från första början var att montera typ, spik, pilspetsar eller något liknande i pannkransen på en ribbhjälm med ansiktsskydd. Eftersom en hjälm skyddar mot skallning så gick tanken däråt i ett försök att göra skadan värre vid en skallning.
 

AgnusDaak

Veteran
Joined
11 Aug 2012
Messages
32
Location
Lund Sverige
Kan inte hjälpa dig regeltekniskt, men däremot dela med mig av ett par tankar krig frågan ändå.

Om jag hade mött någon med spik eller pilspetsar i panndelen på sin hjälm i eon hade jag siktat på att vifta med min mantel eller motsvarande över motståndarens hjälm till tyget eller motsvarande fastnat i dessa spikar för att på ett hyfsat enkelt vis förblinda min motståndare. Problemet med spikar i 'pannan' är att saker lätt fastnar i dom och förblindar sikten i strid.

Problemet med 'horn' eller motsvarande a la 'vikingahjälmar' (syftar på sidomonterade hjälm-spetsar)är rena självmordet. Ett enkelt slag uppifrån och ner på dessa orsakar bruten nacke på hjälmbäraren om hjälmen sitter någorlunda fast på huvudet. Tillochmed vikingarna visste om detta och myten om deras behornade hjälmar kan således i sammanhanget konstateras ha varit endast för ceremoniellt bruk. De flesta krigare vet att spik och hornförsedda hjälmar är i bästa fall sällan praktiskt, och oftast rent livsfarligt för bäraren.

Men visst ser det coolt ut, och det kanske har viss psykologisk inverkan på ovana motståndare. Räkna förslagsvis med att motståndare som misslyckas med ett mycket lätt stridsvaneslag (ob1t6) får en nivå svårare på vinit slag under de första ob1t6 stridsrundorna alternativt hela striden.
 

CeeAge

Veteran
Joined
19 Nov 2012
Messages
23
Det hade jag inte ens tänkt på... Jag får nog se över det där och prata med mina spelkamrater. Tack för all feedback!
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Jag måste bara lägga till att en spikhjälm knappast kryddar striden speciellt mycket.

Istället tror jag på att förbereda strider, lägga in intressanta "events" och "twists" i de flesta strider. Exempelvis kan omgivningen ge en intressant twist, om man slåss på en bro långt över en ravin så kan spelare (och NPC's) försöka knuffa ner varandra m.m. vilket gör att spelarna kanske använder andra handlingar.

Eller så kan man som spelledare bestämma att vid ett fummel i striden så råkar någon välta en oljelampa och sätta eld på ett hölass. och ladan som spelarna slåss i börjar brinna.

Arbetar man lite med de strider man planerar att ha som spelledare (utöver att ge motståndarna FV, vapen, rustning etc.) så kan strider bli mycket intressantare.

På ett annat rollspelsforum diskuterades detta och en av medlemmarna på detta forum gjorde det här inlägget, som jag tyckte var väldigt bra:
As GM, design of a combat encounter is critical. Here's my design template:
1. Combat motive - why are parties involved willing to / resorted in fighting each other? Provides frame for combat objective.
2. Combat objective - what is the goal for each party in terms of combat result? Buy time, run away, capture, kill, humiliate, incapacitate etc.
3. Combat strategies - what will the enemies try as their main and alternative strategy, will they try to keep their distance or charge head on.
4. Non-combat objective - during combat there can be a non-combat goal such as raising a draw-bridge, setting fuses, escorting civilians to safety etc that is targeted with maneuvers mainly and greatly affected by how characters are positioned in combat.
5. Location - don't fight in empty space but great obstacles, lighting effects, different elevations, perilous traps, stunt requiring maneuvers like swinging on a rope etc.
6. Events - what happens when either side is getting on top? How does a character death affect the battle?

(...)

Whatever you do, consider that each combat event is an investment of 30-120 minutes of playtime in average and should be designed to be thrilling to the end. If you see it continuing for too long - use an event to cut it short. If it seems to be over too fast and unwantedly unexpected - use another type of event to continue it for a few more rounds.
Svarar man på dessa frågor (räcker med korta svar) kan man ganska snabbt sätta ihop en unik stridsscen med intressanta grejer för spelarna att ta hänsyn till.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
En fastnitad spik på toppen av hjälmen behöver inte alls vara farlig av skälen du nämner. För det första är hjälmar i regel vaderade på insidan och bärs inte med plåt och nitar direkt mot huden. För det andra kan toppen på hjälmen där spiken sitter fastnitad vara lätt konisk och därmed smalare än huvudet. Förutom att detta på ett förträffligt sätt gör att slag uppifrån lättare glider av hjälmen någorlunda harmlöst, betyder det att huvudet inte får plats att tränga upp tillräckligt högt i hjälmen för att komma i kontakt med niten på insidan.

Det betyder förstås inte att spiken skulle på något sätt vara offensivt praktisk på något sätt ändå, och risken är att den skulle kunna vara i vägen.


Nej, ska man prompt skalla någon med hjälm finns det ingen brist på hjälmtyper med knaggliga kanter som kan göra ont. Personligen skulle jag nog valt ett hundnosvisir. :gremwink:
/Joel
 

jjjohan

Veteran
Joined
30 Jul 2012
Messages
55
Location
Här och där
Hahaha. Jag gillar inställningen att allt är möjligt i rollspel, bara motiveringen är tillräckligt bra. Stämning och komik kan ibland vara viktigare än realism. Vill man använda den medvetslösa vakten som murbräcka, för att slå in en dörr, köper jag om en spelledare inte kan låta bli att godkänna det. Regelerna är ju inte där för att hindra spelarna från att göra saker. Bara ett hjälpmedel för hur man ser om de lyckas.
Fler spikhjälmar åt folket!
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Jag tror, att om man inte gör spiken till en skitfet dolk, utan gör dem typ 2-3 centimeter långa skärblad som är fastvällda på en platta som sedan är fastnitad ska det nog gå.

Plattan skulle alltså sitta i pannan på hjälmen, inte högst upp, därmed kan man skallas, och behöver inte tjurrusa med huvudet först.

Plattan tar upp smällen, nitarna borrar inte in i skallen då de bara behöver hålla fast plattan, och spikarna/bladen är så små att de inte kan användas till att riva skallen av bäraren, men stora nog att göra om skadan till stick/hugg.
 

CeeAge

Veteran
Joined
19 Nov 2012
Messages
23
Bra där! Jag älskar allas fantasi när det gäller att åsamka smärta och död! (I fantasin förstås) jag ska prata med min SL om det hela och ya upp era idéer och argument! Tack för hjälpen!
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Laowai said:
Jag tror, att om man inte gör spiken till en skitfet dolk, utan gör dem typ 2-3 centimeter långa skärblad som är fastvällda på en platta som sedan är fastnitad ska det nog gå.

Plattan skulle alltså sitta i pannan på hjälmen, inte högst upp, därmed kan man skallas, och behöver inte tjurrusa med huvudet först.

Plattan tar upp smällen, nitarna borrar inte in i skallen då de bara behöver hålla fast plattan, och spikarna/bladen är så små att de inte kan användas till att riva skallen av bäraren, men stora nog att göra om skadan till stick/hugg.
Att Plattan med skärbladen sitter på framsidan av hjälmen gör att det blir mindre risk att ett vapen ska fastna i dom. Eftersom det är större risk ett hugg tar på sidorna av hjälmen i stället för på framsidan.

men även 2-3 cm långa blad är tillräckligt för att ett svärd ellerannat vapen ska kunna fastna och vrida om hjälmen tillräckligt för att om inte bryta nacken av hjälmbäraren så i alla fall skada honom.

Alla utstickande delar på en hjälm är farliga i detta avseende.
 
Top