Nekromanti Spiderman snart...

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Ungefär en månad kvar tills Sam ”Evil Dead” Raimi ska få visa upp sin ny skapelse ”Spiderman” för svenska biopubliken! (Jag vet att några av er nu tycker att jag ska stava det ”Spider-Man”, eftersom det är originaltiteln. Men den alternativa titeln ”Spiderman” ser snyggare ut IMHO.)

Jag hade alltid trott att Raimi någon gång skulle få ett uppdrag som skulle skicka den skicklige och lovande regissören i filmhimlen, och nu kan den stunden vara kommen. Detta är en nästan lika stor möjlighet som Peter Jackson har att visa sig med filmerna ”The Lord Of The Rings” (förutom att LOTR nog har en bredare publik) och Raimi är nog inte den som inte utnyttjar en sådan situation.

I övrigt verkar bilderna man hittills sett mycket lovande. Det var nästan tur att andra huvudrollsinnehållare ballade ur så att Tobey Maguire kunde få rollen, eftersom han verkar passa utomordentligt som den muterade studenten. Samma sak gäller Green Goblin. William Dafoe passar otroligt mycket bättre än Nicolas Cage och John Malkovich (som först var påtänkta) i den rollen.
Att sedan tidningsseriens skapare (Stan Lee) sagt att filmen är bättre än den tecknade serien ger ju folket ännu större hopp.

[color:red]Kul att veta inför filmen:</font color=red> Sam Raimi har tagit med lite saker och personer (Cameo-roller) från sina tidigare filmer och serier.

- Den gamla skrotiga bilen från ”Evil Dead”-filmerna är med.
- Green Goblins hjälm är samma som den bevingade varelsen har i ”Army Of Darkness”.
- Stan Lee, Bruce Campbell (Ash från ”Evil Dead”) och Lucy Lawless (Xena) gör cameo-roller.

Resten låter jag er själva läsa på [color:"red"]http://www.imdb.com</FONT> (där filmen just nu för övrigt ligger på plats 98 på Top 250).

Nu kan man bara längta, längta, längta. Ni som vill diskutera filmen, svara mig.

//Magnus
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
mjo... jag har sett Spider-Man på en... *harkel* förhandsvisning. Faktiskt en riktig bra filmatisering av en serietidning, kanske den bästa någonsin(?). Den följer serietidningens story hyfsat bra, det här med hur Peter Parker blev Spider-Man och *SPOILER ALERT* hur hans farbror blir dödad t.ex...

Visst kan man reta sig på några saker: att Green Goblins rustning är ful och att Peter Parker är alldeles för mesig t.ex, eller att dom ändrat så att istället för att Spider-Man använder sina egengjorda "nätskjutare" så skjuter han ut nät ur sina egna handleder (fast det tyckte jag bara var bra!).

tja, det var väl det... en sevärd film... och upplagd för en uppföljare.
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Seriefronten!

Jag tycker också att det verkar bättre med det sättet han skjuter nätväv i filmen än det i serien.

Tänkte dessutom tillägga att vi kan se fram emot en riktigt seriefront i filmvärlden. Filmatiseringar utav Daredevil, The Hulk och Fantastic Four är på väg. Dessutom är redan en Spider-Man 2 planerad att ha premiär 2004.
Läs mer på imdb.com. Sök på "Stan Lee" så ska ni se att nui hittar godis.

//Magnus
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Vaddå snart? ;) ** SPOILER för oinsatta **

Enligt en kompis som också såg den på en "förhandsvisning" så följde den Spindelmannen riktigt bra. Tydligen var han, liksom jag, en Spindelmannenfan.. Har alltså inte sett den själv..

Själv blev jag rätt förvånad över att de verkligen tog med hela Spindelns liv.. Allt från ** SPOILER ** farbror Bens död till Green Goblins.. Fast filmen är ju också 2 h och 40 min. (enligt kompisen)..

Själv tycker jag att det var lite tråkigt att han kan producera eget nät.. Påminner förresten om den senare Spindelmannen (han i framtiden. Finns serien fortfarande?).. Några av de riktigt charmiga sakerna är när han har slut på vätska eller när nätskjutarna kladdar igen och Spindeln får lösa sina problem på andra sätt..

En annan sak som är ändrad är även hur Spindelmannen blev Spindelmannen.. Strålning var en vanlig förklaring på den tiden då serien (som Hulken t.ex., kanske inte samma tidsperiod) så jag antar att det var därför den ändrades.. För att den inte var "trovärdig" eller något..

/[color:448800]Han</font color=448800> som tycker det var roligare med en Spindelmannenfilm än X-menfilm
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Vaddå snart? ;) ** SPOILER för oinsatta **

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Strålning var en vanlig förklaring på den tiden då serien (som Hulken t.ex., kanske inte samma tidsperiod) så jag antar att det var därför den ändrades.. För att den inte var "trovärdig" eller något..

<hr></blockquote>



Spidde och Grönis är från 'samma tidsperiod', jo. 'Strålning' var ett sådant där buzzword med vilket man förklarade vad som helst; det här var under kalla kriget och strålning nämndes stup i kvarten på nyheterna samtidigt som de flesta hade mäkta dålig koll på vad det egentligen var. (Not: Strålning kan inte mutera arvsanlagen på en organism - bara döda eller skada cellerna. Däremot kan den få organismens avkomma att muteras, eftersom könscellerna skadas.) En jämförelse är Iron Man - 'transistorer' var nytt och hippt när Stan the Man Lee kom på honom (samme man som kom på Spidde, Hulk, X-Men, FF etc.) så en hel mängd omöjliga grejer bortförklaras med 'transistorer'.

Idag används bioteknik på ungefär samma sätt i superhjälteserier. Samma grej: det nämns på nyheterna, folk har hört om det, det verkar kunna göra en massa grejer men man fattar inte hur det fungerar. Således kan man använda det som bortförklaring. /images/icons/smile.gif

Nightowl, längtar efter Hulk-filmen

PS. Riktiga spindlar får mig veterligen slut på sitt nät regelbundet, om de spinner för mycket. Och i grundhistorien uppfinner PP nätskjutarna på typ en kafferast och bygger dem av gammalt skrot i sin lägenhet (eftersom han är konstant pank måste han också snott kemikalierna från faster May's kök också), och fastän han är helt inställd på att tjäna pengar i det läget försöker han inte sälja sin faktiskt totalt revolutionerande idé till kemikalieindustrin...

I den nya versionen Ultimate Spiderman (finns att läsa gratis på nätet på Marvel Comics hemsidor) uppfinner han själva skjutarna först efter ett tag, och formeln baseras på hans fars forskning (pappa Parker, som Peter aldrig sett, var vetenskapsman - det är därför han blir intresserad först, han vill va som pappa fast han aldrig fick träffa honom...). Vid det laget har han redan bestämt sig för att bli 'superhjälte'. I den storyn förklaras också hans erkänt corny dräkt med hans mellanspel som wrestling-artist (jag tvekar att kalla det brottare) - det är hans artistkläder, han får dem av managern, och det är en bekväm kostym när han försöker vara anonym. Jag menar, kolla på wrestling så får du se värre utstyrslar... /images/icons/laugh.gif
 
Top