Nekromanti SPI och SPI-poäng!

Schesuz

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
94
Location
Älmhult, Kronobergs Län
Jag tycker det verkar lite underligt med att vissa besvärjelser motstår man med PSY mot magikers SPI! Det gör att en trollkarl med YN:Utövare är lite väl kick-as att påverka tom andra magiker, vad tycker folk om denna regel? själv har jag funderat på att ändra det till PSY mot PSY
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Borde det inte var Spi mot Spi?
Ju erfarnare magiker desto större chans är det att hans besvärjelse tränger igenom motståndarens mentala försvar?

Only dead fish float with the stream.
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Re: hmm....

Well, det är levels. Det funkar så. Den level du har knäcker alla som är lägre level. Det finns inget realistiskt med levels, så du kan inte riktigt tillämpa sån där logik. Det är mycket mer en tuffhets-/hjältestatus än direkt erfarenhet.

Om alla håller på förändrar och tar bort level-förändringarna kommer det inte spela någon roll när man stiger i level och då blir spelet ÄNNU mer meningslöst.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: hmm....

Ja det kan ju vara sant. Men en magiker är antagligen mycket psykiskt starkare än en krigare. Fast ähhhh Jag vet inte...
Fråga Riotminds vet jag...

Only dead fish float with the stream.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: hmm....

Ja men en Krigare stiger ju inte i Spi när han går upp i Level. Så en supermäktig fighter kan ändå få spö mentalt sett av en medelduktig trollkarl (nog för att jag tycker att det är så det bör vara).


Only dead fish float with the stream.
 

Krölle

Veteran
Joined
8 Dec 2000
Messages
6
Location
Billeberga, Sverige
Det bör vara PSY mot PSY som i DoD-91... SPI mot SPI är nästan lika orättvist som PSY mot SPI om en av magikerna är en eller två YN högre än den andra...

Christian
//Det tog mig nio dagar att falla//
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Re: hmm....

Jo men en höglevelkrigare kan förmodligen göra kebab av magikern innan denne fått upp fingrarna i luften.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Att vissa besvärjelser motstås med PSY istället för SPI är att de motstås genom ren viljestyrka och envishet (PSY är ju inte längre andlig kraft), De besvärjelser som motstås med SPI motstås med denna grundegenskap på grund av att den både innefattar andlig styrka och förståelse hur det övernaturliga fungerar.
Det krävs en liten omställning i tänkandet när det gäller magin i nya DoD i jämförelse med tidigare utgåvor.
PSY = Vilja och styrkan på ens Psyke. Inte själslig/andling kraft.
SPI = Själslig/andlig kraft och förmåga att förstå och ta till sig det övernaturliga.

Håller man detta i åtanke så faller det sig rätt naturligt.



/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Ja, högre SPI vilket följer med en mer erfaren trollkarl innebär som sagt att han blir svårare att motstå :)
Men vad man motstår med, är lite beroende på besvärjelsens natur. Att alla besvärjelser motstås med SPI känns faktiskt inte riktigt rätt heller, särskilt om det är besvärjelser som påverkar en persons vilja eller orsakar någon fysisk effekt på honom.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 
Top