Nekromanti SPI-höjning för präster?

Tegrevan

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
134
Location
Norrland
Har en spelare i spelgruppen som gjorde en rollperson som nu varit med ett tag och som först inriktade sig på att göra RP:n i fråga till en krigarpräst, men ändrade sig till vanlig präst. Problemet ligger i att han är en av de Utvalda, alltså alv, och har vissa förmågor vilka har SPI som grund för CL. Nu efter att ha stigit två eller tre YN, kommer inte ihåg exakt, tycker han att misslyckas i orimlig proportion till sin kunskap mätt i YN. Bör enligt er åsikt även präster få höjd SPI genom höjning av YN, eller är det något som enbart bör höra till de redan enligt min åsikt, privilegierade magikerna?

//Tegrevan
 

Gurrgel

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
104
Location
Stockholm
jag har en text på sverok som gör klasserna (förutom magiker) lite bättre, där får präster plus i Spi
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
håller inte med pga...

Nu efter att ha stigit två eller tre YN, kommer inte ihåg exakt, tycker han att misslyckas i orimlig proportion till sin kunskap mätt i YN.

Just alvernas präster fungerar lite annorlunda, det är just förmågor de har/får, dvs de ber inte till någon eller liknande.
Kanske att de skulle bli bättre och bättre på att handskas och där med lyckas med sina förmågor med tiden/yrkesnivå. Men att öka SPI vilket mäter citat: "SPI visar även hur nära kontakt en person har med sin gud eller hur stark tro man har.". Jag vill inte hålla med om, varför skulle man ha en starkare tro bara för att man har högre yrkesgrad? Dessutom är SPI så mycket annat. Om man jämför med vad magikerna har SPI till och vad prästerna har SPi så upptäcker man en viss skillnad.
Alvernas förmågor överlag är kraftfulla, och förmodligen därför svåra att handskas med.
SPI i alvprästernas fall tycker jag möter graden utav gudomlighet, något "genetiskt" som inte normalt kan ändras.

Samma sak gäller de andre prästerna tycker jag.

Men att vara präst handlar ju inte bara om att visa hur tuff man är (genom att kasta maktböner och annat).
Det är så mycket mer, man har status, man får kunskaper i saker och ting som bara just präster vet, tänk på våra präster här på jorden... och vilken betydelse de har/hade.

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
 

SoC

Veteran
Joined
30 Apr 2001
Messages
158
Location
stockholm swe
Ok vad är det med er präster ska inte få mer spi det är ju sjukt dom ska inte ha mer spi desutom är texten på sverok dålig enligt min mening heheheheheheee Clevland rocks.

SoC


If there`s shuch thing as to much power i havent discoverd it yet.
Dark Ritual.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Anser att präster borde få höjd SPI i enlighet med hur de left efter religionens olika bud och förbud. Inte för att de reser runt och lär sig saker, deras förmågor är väl en skänk från ovan och inte vanlig magi ?
Borde då inte hur renlärig prästen är vara av större betydelse än hur erfaren han är. Mitt förslag är att belöna en präst med permanenta höjningar av SPI då och då beroende på hur väl han lever i enlighet med sin religion och främjar denna religon genom dåd och tanke.


/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://www.hobbyspel.com/kammaren)
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Bra förslag!

Var från början emot SPI-höjning för prästerna men ditt förslag om att renläriga präster skulle få SPI-höjningar var bra. Rent spontant kan jag tänka mig att dessa höjn ingar ligger i ett intervall mellan 1-4 beronde olika omständigheter. Har du själv några tankar kring detta?

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Tegrevan

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
134
Location
Norrland
Re: Bra förslag!

Instämmer till fullo. Då spelaren jag tagit som exempel tidigare i denna tråd spelat sin rollperson väl utifrån religionens ideal tycker jag att han bör belönas med en SPI-höjning, dock ej med mer än 1 steg då detta skulle skapa en obalans då andra yrkesgrupper inte får samma fördelar.
Vad gäller det citat som hänvisas till i ett av ovanstående inlägg, att SPI är en indikator på hur nära kontakt en person har med sin gud i grova ordalag (kommer inte ihåg den exakta ordalydelsen) borde väl rimligtvis återspeglas i att en framgångsrik präst också uppmärksammas av den gudom som han/hon tillber och därmed också får ett starkare band till högre makter, dvs speltekniskt ett högre värde på SPI. Ser inte var denna höjning skulle bryta mot beskrivningen av grundegenskapen Spiritus...

//Tegrevan
 
Top