Spelvärldsbeskrivningar i bestämd tidpunkt

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag vet inte hur jag ska beskriva det här i en titel så förlåt om det är otydligt.

Jag funderar på det här med världsbeskrivningar som oftast skrivs som om vi är vid en specifik tidpunkt i spelvärlden. I Eon 1-3 beskrivs allting genom linsen "det är år 2967 efter Daak", och i gamla V:tM är vi "på gränsen till Gehenna".

Men hur blir det här egentligen när spelvärlden växer? Mer och mer världsböcker släpps, under tiden som spelgrupper kör kampanjer som startade vid den satta tiden.

Hur förhåller ni er till sånt? Hur påverkas ni och hur hanterar ni det?

Jag kan tycka att det är ganska trevligt, det ger mig en frihet att röra mig bort från det datumet och ändra saker.

I längre kampanjer skulle jag nog inte använda böckerna som släpps efter att kampanjen börjat. Men jag brukar å andra sidan gallra i vilka böcker jag använder till varje kampanj så att jag inte behöver förhålla mig till allt som publiceras.

I längre kampanjer skulle jag nog inte använda böckerna som släpps efter att kampanjen börjat.
Det här tycker jag är en rimlig inställning.

Jag kan också tycka att man egentligen kan göra samma sak retroaktivt – som du skriver, gallra i vad man använder till varje kampanj. I vissa spel blir det ju helt ohållbart, tidslinje eller ej.

Jag ser det nog mer som ett dilemma som spelmakare än som spelledare. Kanske för att jag så sällan kört längre kampanjer i andra människors spel. Men som spelmakare måste jag ju, när jag skriver en ny modul, nånstans förhålla mig till att folk spelat vidare och antagligen gjort egna utbyggnader och förändringar. Kanske har de redan utforskat precis de grejer jag nu skriver en modul om? Och då känns det som att jag trampar på deras skapelse.

Men jag tänker att man får ha den inställningen att spelledare klarar av att hålla sina multiversum separata från "det officiella", och att man som SL fattar att man ändå aldrig spelar i "det riktiga universat". Så fort man börjar spelleda, så fort rollpersoner kommer med i bilden, är det ju en ny offshoot, ett nytt alternativt universum som bara finns hos den lokala gruppen. Och saker som släpps efteråt… tja, de kan ju i vissa fall användas rakt av, i andra fall inte. Och det får vara OK. Man får försöka skriva sina moduler så att de kan användas liksom bitvis och lite modulärt, kanske.

Back