Nekromanti Spelvärldar

Silverblade

Veteran
Joined
26 Apr 2001
Messages
89
Location
Motala
Förmodligen så har den här frågan redan varit uppe ett antal gånger. Men tyvärr måste jag själv även ställa den.

Någon som vet hur många spelvärldar det finns till Dungeons & Dragons 3rd Edition?


Vilken spelvärld rekomenderas och varför?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Spelvärldar till D&D 3e och d20-fantasy

Sorry för formateringen, skriver detta på en Mac och då funkar inte forumet som det ska för mig. Spelvärldar till D&D 3e och d20 (enbart såna som har rejält med beskrivningar): Greyhawk (WotC), Forgotten Realms (WotC), Kalamar (KenzerCo), Scarred Lands (Sword & Sorcery), Ravenloft (Arthaus), Diomin (OtherWorld Creations), Rokugan (WotC och AEG), Red Sails (WotC, fanns med i en Dragon), Shannara (WotC, fanns med i en Dragon), Sovereign Stone (Sovereign Press), Wheel of Time (WotC, till d20). Det var det jag kom på såhär utan att sitta famför min samling. Nåra fler från nån?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Ravenloft rekommenderas

Ravenloft. Gotisk skräckfantasy. Hur bra som helst. Finns en massa gamla moduler att köpa fortfarande som är himla bra och stämningsfulla. Plus att det kommer nytt material, anpassat till D&D 3e. En gammal officiell D&D-värld som fått nytt liv. /M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Forgotten Realms också

Forgotten Realms, den regelboken är en av de bästa jag nånsin läst, alla kategorier. Världen är stark och har mycket bakgrund, och mycket stöd från Wizards (moduler och i Dragon). Rekommenderas!

MVH

M.
 
G

Guest

Guest
Det finns nästan hur många som helst. De mest använda är:

Forgotten Realms
Greyhawk
Dragonlance
Ravenloft
Al Qadim
Birthright
Red Steel
Mystara
Scarred Lands
Dark Sun

Den jag rekommenderar är tveklöst Forgotten Realms. Det är orginal världen till D&D, och den absolut största världen vad gäller tillgängliga produkter. Köp FR manualen nu, du kommer inte ångra dig!
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Den jag rekommenderar är tveklöst Forgotten Realms. Det är orginal världen till D&D

<hr></blockquote>


Det är den inte alls. Den första publicerade världen till D&D var Greyhawk (även om Dave Arneson körde proto-D&D i en annan värld som heter Blackmoor, som fick ekon både i Greyhawk och Mystara). Däremot är den tveklöst den mest välsupportade.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Forgotten Realms...

...dök väl upp först nån gång på 80-talet, typ 86 eller så. Greyhawk skapades väl på 70-talet, typ 73-74? Kan det stämma? /M
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,301
Location
Göteborg, Lindome
Re: Forgotten Realms...

Greyhawk är Gary Gygax privata kampanj och den där D&D utvecklades (tillsammans med Dave Arnesson i hans Blackmoor). Det är nog svårt (till och med för Gary) att sätta ett datum på när den gjordes, eftersom den växte fram efterhand. Första publicerade versionen måste ha varit i slutet av 70-talet i samband med att AD&D gavs ut.

Forgotten Realms är (ursprungligen) den privata kampanjen hos Ed Greenwood. Efter att Lorraine Williams köpt på sig nog med TSR-aktier för att manövrera ut Gary Gygax ur styrelsen i mitten av 80-talet, uppstod ett problem med upphovsrätten till Greyhawk. För att undvika dessa komplikationer valde TSR att lansera en ny värld och det blev Ed som fick leverera den.

På senare tid har ju som bekant relationerna mellan TSR=WotC och Gary Gygax blivit bättre och Greyhawk är tillbaka som officiell spelvärld. Exakt hur upphovrätten har lösts dem emellan vet jag dock inte.

/Mikael - som faktiskt träffat alla de nämnda personerna utom Dave /images/icons/cool.gif
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Forgotten Realms...

Jag tror Greyhawks första publicering var i "Supplement I: Greyhawk" från 1975 - alltså innan D&D fick ett A. Jag vet iofs inte hur mycket av just Greyhawk som fanns i den boken. Den första AD&D-saken till Greyhawk torde ha varit "The World of Greyhawk Folio" från 1980.

Forgotten Realms, å andra sidan, publicerades först 1987. Innan dess hade dock Ed Greenwood använt FR som bakgrund till sina artiklar i Dragon i några år, och som en värld att skriva sina egna berättelser i sedan 1967 (då Ed var åtta år) - den första FR-berättelsen finns att beskåda på http://www.wizards.com/books/main.asp?x=forgottenrealms/articles/begining,2&b=forgottenrealms. Märk väl att Ed Greenwood alltså var 8 år när han skrev berättelsen i fråga.

Givetvis var inte de Realms som publicerades identiska med de Ed hade kört med i sin egen kampanj. The Great Glacier fick t ex smältas ner lite för att få plats med Damara och Vaasa, eftersom H-serien äventyr skulle få plats någonstans. Jag tror de mecklade lite med gudarna också, och jag har för mig att det var Jeff Grubb som hittade på namnet "Abeir-Toril" för själva planeten.
 
Top