Nekromanti Speltimmen v8 2019

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka. UNDANTAG: Pga orsaker kommer denna regel att tillfälligt att degraderas till att vara en "svag målsättning".
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
OK, tydligen har det varit en VÄLDIGT svag målsättning den senaste tiden... Det lilla jag spelat har mestadels varit lite Secret World.

Men, nu har jag tagit mig i kragen och spelat 62 minuter ungefär av 20XX.

Det finns flera saker jag gillar med det. Först och främst så är det ju Megaman X. Alltså, "20XX" är en referens till det år de gamla Megamanspelen utspelade sig, karaktären man spelar är blå och har en kanon-arm och kan glida ner för väggar, slajda längs marken, och plocka upp vapen som droppas av de bossar hon möter. Man hoppar mellan plattformar och skjuter på saker. Man har en hälsomätare och en energimätare. När man når bossar så finns det alltid bakom en dörr som öppnas vertikalt. Alla hopp och andra kontroller – nästan – funkar som de ska.

Och Megaman X är ju det bästa plattformsspelet, så... so far so good.

Jag gillar också att de valt att göra huvudpersonen till en tjej. Och att sedan inte göra en grej av det alls. Hon är en av två spelbara karaktärer, där den andra är rödfärgad och slåss med svärd. Eftersom jag alltid avskytt att spela som Zero så har jag också skippat att spela som inte-alls-Zero i det här spelet.

Grafiken är charmig, om än inte lika snygg som Megaman X' överlägsna pixel-spritegrafik.


Men... Det här är en jävla roguelike. Man har ett antal liv, när de är slut så börjat man om från början. Som att spela Megaman X men utan koder, så när det är game over måste man börja om och spöa alla bossar igen. Och för de av oss för vilka en av tjusningarna med Megamanspelen var just möjligheten att nöta oss framåt så blir det här ganska så... frustrerande.

Banorna återanvänds för flera olika bossar. I teorin är inte det här ett så stort problem, eftersom "banorna" bara är teman, för den exakta layouten slumpas. SLUMPAS. Det betyder alltså att man inte heller, som i Megaman, kan lära sig banornas layout.

Man kan inte välja fritt mellan bossarna vilken man ska möta. Man får en direkt, och när man klarat den slumpas tre som man får välja mellan.

Det finns inget uppenbart system för vilka bossars vapen som är bra mot vilka.


Ja, ni hör ju. Utvecklarna tänkte "men tänk om Megaman X var en roguelike!?!?!?!?". Tyvärr innebär roguelike-grejen, precis som JÄVLA ALLTID, att man tar bort bra och roliga saker och ersätter dem med tråkiga och dåliga.

Alltså, egentligen förstår jag ju vad andra människor gillar med roguelikes. "Ökad spänning" och "inte lika enformigt" och så vidare och så vidare. Och om du till skillnad från mig gillar både Roguelikes och megaman X, kanske rentav tänkt nån gång att "Megaman X är bra, men tänk om banorna slumpades!?!?!?!?!?" så kan det här spelet absolut vara till för dig.

Jag kommer aldrig att starta det igen.

BETYG: 80
 
Top