Nekromanti Speltimmen v6

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Välkomna till speltimmens andra vecka!

Okej, enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Jag har nu äntligen spelat 60 minuter av The Binding of Isaac

Det är, tja, nåtslags roguelike med ganska fånig grafik, lätt laggiga kontroller och hög dödlighet. Man dör ofta, och när man dör börjar man om.

Banorna är korta och få; jag tror det är 5-6 banor totalt. De slumpas fram varje gång man spelar.

Storyn är nåtslags wannabe-absurd historia om Isaac som är instängd i sin superkristna mammas källare... eller nåt. Det engagerade mig inget vidare.

Det som är bra med spelet är att man kan spela "bara en liten stund". Korta, få banor och permadöd gör att en spelomgång sällan är lång.

Efter nån timme har jag börjat lära mig kontrollerna och några fienders rörelsemönster. Jag har nått nivå tre ett par gånger.

Men ska jag spela roguelikes med slumpade banor och permadöd föredrar jag nog Dungeon of the Endless. Trots att - eller kanske för att - man där inte styr sina gubbar själv, utan bara säger vilket rum de ska vara i.

Här är de 5 närmaste spelen för mig, ifall nån vill hänga på:
v7: Enslaved
v8: Ether Vapor Remaster
v9: Ghostbusters
v10: Hyper Fighters
v11: Jamestown
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Köpte ett Wii U i julas, så jag passar på att låna spel på biblan med jämna mellanrum. Har lirat Metroid Prime 3 (Wii) av Retro Studios denna helg. Helt OK, mer lore och dialog än i tidigare spel, men det är ett plus i min mening. Betydligt svårare att sikta med Wii Remote än med t.ex. mus, men annars finns en del coola detaljer: När du öppnar vissa dörrar ska du först föra Remote bak, sedan vrida om, sedan föra den fram. Samus (huvudpersonen) gör såklart samma rörelse på skärmen. Annat exempel är när man ska slita skölden av en fiende, och måste kasta Nunchacken fram, sedan bak, för att använda Grappling Beam.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Jag har spelat igenom (nästan hela) Saints Row the Third. Summa summarum: Kul sandlådespel, skulle kanske inte tagit oändlig ammo-uppgraderingarna. Det känns också som att jag skulle kunna köra om från börja och coopa det utan bekymmer. :gremsmile:

Jag har också spelat Warframe en del igen.

För de som inte hört om det - man spelar rymdrobotninjor (Tenno). I en fjärran framtid där solsystemet delats upp i tre faktioner - Grineer, som håller på med genmanipulation men klantat sig någonstans på vägen, Corpus, som älskar robotar och pengar, samt Infested, ett biovapen som infekterar folk och omvandlar dem till mer av sig själv.

Backstory åsido så går mycket av spelet ut på att slåss med fiender och samla in loot för att bygga nya vapen/warframes. Spelmässigt är det likt Mass Effect 3s multiplayer, fast med större kartor, mer rörelse och ingen större fokus på cover.

De har uppdaterat utseendet en del på sistone - UIn är egentligen lite sämre, men spelet ser snyggare ut.

Det är kul, men jag blir lite sugen att köra ME3s multiplayer när jag kört Warframe - jag tror att det är en kombination av känsla av farligare motstånd (mer minnesvärt att överleva en riktigt farlig fiende än att få ihjäl en seg) och lite mer jordnära rörelser. Båda är lite repetiva i längden men kul i mindre doser.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Vecka 7 tror jag att jag kommer köra lite Guild Wars 2 och Agarest: Generations of War. Jag har dock redan spelat igenom Enslaved, så jag kommer nog vara med på att diskutera det spelet. :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Kamrat 9356 said:
Jag har också spelat Warframe en del igen.
Jag tycker att det ser jävligt coolt ut. Testade det nån gång i början.

Synd att det bara är multiplayer. Hade det varit lite mer som Mass Effect singpleplayer...
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
krank said:
Kamrat 9356 said:
Jag har också spelat Warframe en del igen.
Jag tycker att det ser jävligt coolt ut. Testade det nån gång i början.

Synd att det bara är multiplayer. Hade det varit lite mer som Mass Effect singpleplayer...
Ja, det är rätt beroende på vilka man spelar med. På plussidan så blir det bara coolare och coolare:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/qBs29vD83nE"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/qBs29vD83nE" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
:gremwink:

You have loyalty issues, Tenno. My Zanuka project will fix that.
 
Top