Nekromanti Speltimmen v51 2019

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:

1. Helst ett nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
John Romero is about to make you his bitch…

Japp, jag har spelat Daikatana. John Romeros legendariskt ambitiösa och överhypade flopp, byggd på Quake 2-motorn.

Jag körde med den fan-skapade 1.3-patchen som sägs fixa ett gäng buggar.

Det… är inte ett bra spel. Alls. Eller ja, det är möjligt att det blir bättre längre fram men den här första timmen var plågsam.

Dels är level designen urusel. Inte nog med att allt är alldeles för mörkt, det finns också en hel del typ osynliga hinder – små kullar eller stenar eller föremål på marken som man tycker att huvudpersonen – som är en ninja av något slag eller åtminstone en kampsportare/svärdsmästare – borde kunna kliva över. Jag fastnade… hela tiden. Det var sällan tydligt när man behövde hoppa, när man behövde ducka…

Det första vapnet man får är skittråkigt. Ingen "omph" alls. Som att avfyra ett skumraketvapen. Värdelös ljuddesign, och den grafiska designen var inte bättre. Knytnäven, ens andra "vapen" till en början, var inte bättre.

I princip alla fiender hittills har varit aptråkiga. Mestadels skitstöriga mekaniska grodor och skitstöriga mekaniska myggor. Jag har skjutit ner ett par svävare och en… demon? Nånting? Men till 99% har jag skjutit små, störiga mekaniska djur som varit svåra att urskilja från omgivningen, som varit svåra att träffa pga att de varit små och störiga, och jag har skjutit dem med ett extremt otillfredsställande vapen.

Så. Detta är en first person shooter där skjutandet hittills varit riktigt jäkla tråkigt och där level designen känts oinspirerad, otydlig och klumpig.


Storyn… är hittills å ena sidan lite invecklad, vilket jag gillar, men å andra sidan rätt dum, vilket jag… Ok, också gillar. Men den har berättats enbart via riktigt fula och dåligt skådespelade cut scenes.


Men nej, jag kommer inte att spela med Daikatana. Det är inte bara dess ålder som gör att det inte funkar; jag har spelat både Doom, Quake 1 och Quake 2 med god behållning under motsvarande förutsättningar (dvs med moderna spelmotorer eller patchar). Det här är helt enkelt ett tråkigt, fult spel.

Jag uppskattar ambitionen. Jag gillar att Romero ville göra något maffigt, episkt. Jag gillar att det FINNS en komplex plot. Men åtminstone den här första timmen gör att jag bara inte pallar fortsätta. Jag hade velat gilla det här spelet, men det gör jag helt enkelt inte.

BETYG: 80
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,973
Location
Linköping
Jag har inte spelat något Knights of Honor II eftersom det inte är släppt än, men det släpps 2020 sägs det (bl.a. steam säger det) och då, då ska jag spela!
 
Top