Nekromanti Speltimmen v5 2015

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Jag har testat ett par timmar av Diablo III- Ultimate Evil Edition - som mage.

Somebody call for an exterminator?

Där andra sjukanmälde sig för att spela Diablo III blev jag sjuk och bestämde mig för att testa Diablo III*.

Spelmässigt är det solitt. Handkontroll fungerar bra, det känns inte lika klick-galet som de gamla kunde bli, lite terränganvändning och monster med mer än bara skada som grej (skapa väggar, explodera när de dör) ger variation. Utseendet är ok, estetiken ganska klassisk Diablo - även om jag så här långt fortfarande är fast i Tristam. Level-systemet känns tråkigt (du har ingen kontroll över någonting, varken skills eller stats), men å andra sidan får man något varje nivå. Det verkar finnas något som kallas paragon där man kan fördela stats, antar att det kommer längre fram eller i expansionen.

Jag skaffade spelet för att spela multiplayer (på samma enhet, mest) - får se hur det går längre fram.

Just nu är jag positivt inställd. Det är inget nyskapande egentligen, och definitivt inte något som är värt att missa skola/jobb för, men känslan är solid och spelet underhållande. Skulle vara bra om man hade lite folk att spela med bara.

Är Torchlight II bättre? Tja, den mörka undergångskänslan kan ju Blizzard, men TLII har intressantare raser och mer kontroll över dina prylar. Å andra sidan flyter D3 på lite bättre eftersom man inte behöver pilla med skills när man går upp i level. Jag skulle nog säga att det går på ett ut.

*Om sanningen ska fram fick jag spelet på lådan igår.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Min originalplan den här veckan var att spela första Max Payne-spelet.

Tyvärr blir det inte så, för det släpptes en HD-variant av ett av mina favoritspel från första X-boxen: Fahrenheit. Det är Quantic Dream som gjort det, så gillar man inte cinematiska spel som har en massa quicktime events ska man nog avstå.

Jag hinner dock inte spela mer ikväll, så jag återkommer med en mer ingående recensionsgrejsimojs när jag spelat en timme totalt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag har nu spelat 66 minuter av Fahrenheit: Indigo Prophecy Remastered.

Lite screenshots

Quantic Dream har gjort sig ett namn som kreatörer av väldigt cinematiska spel -- deras två senaste heter Heavy Rain och Beyond: Two Souls, om nån hört talas om dem. Men innan de två så släppte de ett spel till X-box och Playstation 2 som hette Fahrenheit (eller Indigo Prophecy i USA). Spelet var för sin tid makalöst snyggt, hade skitbra musik och var väldigt ambitiöst i sitt försök att skapa cinematisk känsla i spel.

PC-porten av spelet kom olyckligt nog innan både widescreenskärmar och 360-kontroller, och är därmed sorgligt nog anpassat för 4:3-skärm och mus+tangentbord.

Fahrenheit ligger mig mycket varmt om hjärtat; det är ett av mycket få konsollspel jag spelat igenom.

Vad handlar det om då, och hur spelar man?

Spelet börjar med att man spelar en kille som heter Lukas Kane och som på toaletten inne på en diner mördar en snubbe. Oklart varför, men det antyds starkt att han styrs av någon annan; en kultist som står bland en massa ljus och härmar hans rörelser. När man som spelare får kontrollen så börjar man med att försöka dölja alla spår efter mordet och ta sig därifrån innan polisen kommer.

Sedan, när Lukas tagit sig därifrån, spelar man Carla och Tyler, de två poliser som ska undersöka det mystiska diner-mordet. När de undersökt brottsplatsen så spelar man återigen Lukas... Så fortsätter det. Ibland spelar man en av dem, ibland kan man växla fritt mellan två, ibland måste man välja vem man ska följa. Jag gillar det greppet starkt; det är lite katt och råtta men att man får följa och får bry sig om båda sidorna i berättelsen.

Många ogillar spelets kontroller. Eller okej,. oftast är det ju hyfsat standard: gå runt med vänster spak. Rotera kamera med shoulder buttons. Det finns en "gimmick" som är rätt ball där man istället för att trycka på knappar för att göra saker istället gör typ "gester" med den högra analogspaken. Man måste inte memorisera nånting, instruktionerna finns på skärmen (men ibland går det på tid). Så för att plocka upp något kanske man drar spaken uppåt, för att svabba golvet drar man den upp-ner-upp-ner... Det känns väldigt organiskt, mindre "trycka knappar så agerar karaktären", mer som att man liksom agerar med karaktären. Mycket coolt.

Sen är det en hel del quick time events. De utförs med analogspakarna -- man får ett mönster att följa med dragningar upp-ner-vänster-höger, och lyckas man så gör man nåt coolt. Jag har inget emot QTE's i vanliga fall, och här tycker jag att det funkar extra bra -- dels för att de i princip uteslutande används till just speciella actiongrejer och övernaturligheter typ, vilket ger känslan av att det verkligen händer nåt, dels så får man även här samma organiska känsla av att vara "med" som med gesterna jag nämnde ovan. Det är nämligen så att det mönster man ska härma ofta stämmer överens med den rörelse karaktären sedan gör -- att kasta sig undan en bil kan vara att man ska dra båda spakarna åt höger, och lyckas man så kastar sig karaktären åt höger.

Grafiskt sett har spelet egentligen inte åldrats med så mycket värdighet. Det märks att alla figurer inte har skuggor till exempel, och att ljussättningen i hög grad är "fejk". Remaken har högre upplösning på sina texturer och widescreenupplösning och antialias... Men modellerna är trots allt från X-boxeran. Läppsynkning är inte att tala om, och alla ser lite weird ut. Men jag hade noll problem att se bortom de delarna, för stämningen finns kvar och drog in mig direkt.


Märks det att det här är ett spel jag gillat länge? Bra.

Hursom; det här borde vara ett givet köp, jag kan rekommendera det helhjärtat. Ett varningens ord dock: Jag har för mig att jag läst att det här skulle ha blivit första spelet i en trilogi, men att de var tvungna att kapa de sista två spelen och banka in deras story i sista femtedelen av det här. Det märkt. Slutet är skitdåligt pace:at. Allt funkar bra fram till en viss punkt, sen kräks spelet exposition och hattar mellan olika Stora Feta Avslöjanden så man blir helt virrig. Så... Var beredda på det. och ha överseende. För spelet är i övrigt helt lysande.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
För att underlätta det här med att beta av mitt steambibliotek och spela minst en timme av alla spel så har jag snickrat ihop det här verktyget:

http://testbed.krank.se/steamhour/

Det är helt enkelt en mojj där man stoppar in sitt steam-id i ena änden och så får man en lista över sina spel, uppdelade i såna man spelat 60+ minuter, såna man spelat <60 minuter, och såna man inte spelat alls.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Mina SteamHour-stats är för övrigt såhär:

Total # of games: 624
Games with a total of 60+ minutes playtime: 135 (21.63%)
Games with a total of 1-59 minutes playtime: 151 (24.20%)
Games with 0 minutes of playtime: 338 (54.17%)

Det betyder att... Well, förutom det uppenbara (jag har för många spel) så betyder det att jag just nu inte ens startat de flesta av spelen jag äger. Vilket ju kanske inte känns helt perfekt. Men det är ju därför jag håller på... Förhoppningsvis kommer jag att kunna använda de här statsen för att se över lite längre tid i vilken riktning det rör sig =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Lite low-hanging fruit, då... Jag hade tidigare spelat lite över 50 minuter av Vampire the Masquerade: Bloodlines. Eller, jag tror inte jag spelat så långt egentligen, bara testat olika inställningar och kört tutorial typ. Men nu körde jag nmågra minuter till, och kom därmed över de 60 jag siktar på.

Men jag har spelat det lite tidigare.

Det är... Tja, en hyfsat rättvis datorspelsversion av rollspelet Vampire the Masquerade, med (har jag hört) en del kända ansikten från böckerna, ett hyfsat troget system vad gäller rollformulär och krafter och sånt. Det bygger på Sourcemotorn.

Grafiskt har det inte åldrats med speciellt mycket värdighet. Det är väl OK, men jag störde mig framför allt på skuggor som saknades eller inte betedde sig ordentligt och på dålig mocap. Folk rör sig helt enkelt rätt fult. Manuset är stundtals riktigt, riktigt lökigt också. Men att döma av en del krönikor jag läst från 90-talets vampirespelande så kanske det är ganska rättvisande iofs... =)

Nå, det här är ett helt okej spel. Framför allt om man täpper till lite buggar med den inofficiella patchen som några fans bakat ihop.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Mer low-hanging fruit...

Jag hade spelat omkring 50 minuter av Shadowrun Returns, som jag ju var med och kickstartade när det begav sig. Jag kom nu inte ihåg ett smack, för jag spelade senast 2013... Så jag började om.

SR är ett old-school datorrollspel på flera sätt. Isometriskt, snyggt perspektiv och turbaserad strid. Fantastisk art direction, allting är skitsnyggt. Det märks att modellerna fått stå ut med att bli av med ett antal polygoner dock; osäker på om det är en kostnadsfråga eller för att de ville att spelet skulle funka på fler plattformar.

Jag gillar det, men misstänker att huvudanledningen till att jag inte spelat det sedan 2013 är bristen på voice acting. Jag vet att det är svindyrt att fixa, men det är helt enkelt en SÅ jäkla viktig grej när det kommer till immersion för mig. Jag har liksom vant mig, och är nu lite bortskämd.

Men det är ett bra spel, det här.Och jag är fan inte bortskämd med bra cyberpunkrollspel med turbaserad strid. Jag ska nog försöka spela mer...

(Jag ser nu att man tydligen ska kunna föra över sina saves mellan PC-versionen och Androidversionen. COOLT.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
(Spelar jag ett till spel till över 60 minuter så kommer jag nog att ha >22% på steamhour... Just nu 21.96%.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
krank;n66997 said:
För att underlätta det här med att beta av mitt steambibliotek och spela minst en timme av alla spel så har jag snickrat ihop det här verktyget:

http://testbed.krank.se/steamhour/

Det är helt enkelt en mojj där man stoppar in sitt steam-id i ena änden och så får man en lista över sina spel, uppdelade i såna man spelat 60+ minuter, såna man spelat <60 minuter, och såna man inte spelat alls.
Jag får det inte att fungera :(
får bara felmeddelande "error getting data".
och ja jag har min steamprofil synlig offentligt
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag har spelat en kvart till av Prince of Persia: Warrior Within, vilket gör att jag nu totalt spelat det mer än en timme.

Egentligen har jag spelat mycket mer än så, men det var på X-box så det räknas inte...

Nå, det här är ett sorgligt kapitel. Spelet är ruskigt bra i grunden, det är inte det -- det var snyggt för sin tid och håller än på många sätt; precis som med Fahrenheit hjälper design och atmosfär till att låta en ha överseende med lågupplösta modeller.

Men... Den här porten är vedervärdig. Först och främst är den gjord innan PC-världen anammade 360-handkontroller så alla instruktioner refererar till typ "knapp 3". Standardkontrollerna motsvarar definitivt inte de kontroller jag var van vid från X-box, så jag har fått experimentera mig fram.

Sedan är den också gjord innan det här med "widescreen" blev en grej. Och det är programmerat såpass dåligt att om jag har en skrivbordsupplösning som är widescreen så startar spelet och sen minimeras det. och vad jag än gör kan jag inte maximera det. Det går givetvis inte att köra i fönster heller. Så jag var tvungen att ändra skrivbordsupplösningen till 1024*768 innan spelet ens ville vara med och leka ordentligt.

Sen gillar ju jag Steam Cloud Saves, och det här spelet har såklart inget stöd för dylika moderniteter. Men där har jag fejkat en egen lösning med hjälp av copy.com (som jag har istf dropbox) och Shell Link Extension...

Så. Spelet är fortfarande atmosfäriskt, snyggt och bra. Men PC-porten dras med ett antal svårartade tekniska bekymmer. Att den dessutom dras med framerate dips är liksom bara oförlåtligt...

(22.12%, woho!)

EDIT: Om jag ska spela PoP 1-3 nån mer gång så köper jag nog HD remaken till PS3. 139 spänn för digital version...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Lukas;n67049 said:
Jag får det inte att fungera :(
får bara felmeddelande "error getting data".
och ja jag har min steamprofil synlig offentligt

Jag får det ibland också, oklart varför. Ska felsöka under veckan. Jag vet dock att andra fått det att funka, så prövar du ett par gånger borde du få fram data.

Jag misstänker att jag behöver vänta lite längre på Steam när den ska hämta data. Det kan vara så att det tar för lång tid så den hinner timeouta.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag spelade c:a 45 minuter av Fallout 3. Eftersom spelet saknar cloud save-funktioner fick jag börja om. Jag hann inte så långt, men jag hann nog längre än förra gången...

Falloutserien hatar mig. Första falloutspelet, som jag ju egentligen vill spela innan tvåan och trean, har jag blivit av med sparfilerna till flera gånger -- nån gång blev de korrumperade, en annan gång krashade hårddisken jag hade dem på... Jag har aldrig kommer längre än första staden.

I Fallout 3 kommer jag inte ens utanför valvet, vad det verkar. Jag var precis på väg ut nu, mitt i ett slagsmål med säkerhetschefen som jag inte lyckats räkna ut hur det var tänkt att man skulle hantera (jag hade inte heller räknat ut hur man drar fram pistolen) så... hängde sig spelet. Riktig, rejäl fulkrasch. En sån där som gör att man måste starta om hela datorn.

Så Fallout 3, mitt intryck? Det verkar snyggt och coolt och lite opolerat interfacemässigt, men jag fick inte komma ut i det postapokalyptiska wasteland som är spelets signum så jag kan egentligen inte uttala mig.

Jag hade dessutom en del problem med att få spelet att överhuvudtaget starta först. Så jag sänkte några grafikinställningar och höjde dem igen. Då funkade det. Stabila grejer.

Nåja, mina 45 minuter tog mig upp till 98 minuter, som ju är mer än en timme...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag försökte spela Dark Souls igen. Började bra, hittade fet loot, spöade allt och hittade en ny bonfire. Sen kom det en boss (två Gargoyles) och en timme senare var jag fortfarande inte i närheten av att spöa dem.

Jag har dessutom problem med en bugg antingen i spelet eller nåt med min handkontroll, för när jag är för kvick med vänster analogspak händer det ibland att allt equippas om, i synnerhet vid de mest problematiska tillfällen och brukar leda till att jag dör. Faktum är att det här är det absolut vanligaste anledningen till att jag dör och det gör mig helt jävla tokig.

Så nu skiter jag nog i det där jävla spelet. Fuck. Dark. Souls.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Eksem;n67119 said:
Jag har dessutom problem med en bugg antingen i spelet eller nåt med min handkontroll, för när jag är för kvick med vänster analogspak händer det ibland att allt equippas om, i synnerhet vid de mest problematiska tillfällen och brukar leda till att jag dör. Faktum är att det här är det absolut vanligaste anledningen till att jag dör och det gör mig helt jävla tokig.
Det låter som någon kontrollinställning som blivit fel. Har för mig att styrkorset låter en snabb-byta mellan vapen på vänster och höger.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag passade på att spela en liten stund av Gemini Rue också. Där hade jag spelat 54 minuter innan, så det krävdes inte mycket...

GR är ett klassiskt peka-klickaspel från Wadjet Eye Games, samma typer som gav ut det lysande Primordia. Spelet påminner precis som Primordia om Beneath a Steel Sky i sin stil och så.

Man spelar åtminstone två (?) olika karaktärer. En, Delta Six, som är fångad i något slags märklig forskningsbas eller så. Och så en privatsnog, Azriel, som åtminstone börjar spelet med att försöka hitta en snubbe. Det regnar, och han är på en främmande planet som styrs av skurkar. Det är ganska noir:igt.

Grafiken är lågupplöst och retrokänslan hög; spelet känns definitivt som något som i princip kunnat ges ut på den gamla "goda" tiden, men med steam-achievements och cloud saves. Det finns voice acting, som gör sitt jobb men egentligen är ganska dålig.

Det finns ett stridssystem i spelet som jag inte behövt använda i skarp situation ännu. Det är jag lite skeptisk till; jag vill ha mina peka-klickaspel celebrala eller i värsta fall brute force:iga, inte action-skjutiga.

Jag började om även här, eftersom det var såpass länge sedan jag spelade spelet senast att jag typ glömt bort allt. Eller det mesta iaf.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Max Raven;n67143 said:
Det låter som någon kontrollinställning som blivit fel. Har för mig att styrkorset låter en snabb-byta mellan vapen på vänster och höger.
Ja, det fungerar som det ska, och jag letade efter nån inställning men hittade inget.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Avslutade istället veckan med Uncharted 3! Gud vad jag älskar den spelserien. Trean är hittils (2 timmar in) skitbra. Underbara karaktärer, helt makalösa miljöer, acceptabel action (närstrid har blivit kul!), cool story, riktigt fin regi och lagom pussel. Och så vill man inte förinta sin omgivning när man spelar.
 
Top