Jag spelade igenom
Analogue: A Hate Story.
Goddamn generation ships, man.
I korthet: Ett Visual Novel-spel där man spelar någon slags operatör. Ditt uppdrag är att hoppa ut till ett nyligen upptäckt gammalt Koreanskt generationsskepp (Mugunghwa) som verkar vara dött och inhämta så mycket historisk data som möjligt.
Väl där blir du tvungen att aktivera skeppets AI för att komma vidare, men något fel på deras upptagningsmodul gör att man får hålla sig till binära val som presenteras av skeppets AI som respons på deras frågor. Man rotar igenom gamla brev och dagboksanteckningar från skeppets sista generation, och man kan få feedback från AI:n.
Bland det första man får veta är att allt hade gått åt helsike - skeppet hade råkat ut för någon form av olycka och dess samhälle hade omvandlats till någon slags virrig, närmast parodisk medeltidsversion av ett samhälle. Sedan utplånades alla på skeppet. Hur? Varför? Therein lies a tale...
Spelet är ett hyfsat exempel på visual novel - berättelsen är det viktiga, grafiken är där för att förstärka berättelsen men tar aldrig över, man har ett visst antal val. Totalt finns det tre slut (ett "hemligt") och man får inte alla berättelser genom att bara gå en väg vid det stora vägvalet.
Överlag: Jag gillar det. Det ÄR lite mer textfokus än brukligt för en visual novel, men personerna känns överlag levande och världen känns lite som en Koreansk Aniara (en bubbla i guds andes glas) eller en variant av Aldiss Nonstop. Som genre har VNs blivit representerade väldigt mycket av hentai-spel, men jag tycker att det här är ett prima exempel på att det kan fungera även för vanliga spel.
Total speltid var ungefär 5 timmar. Lagom.