Nekromanti Speltimmen v49 2019

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:

1. Helst ett nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Oj, vad många efterlängtade spel det släpps just nu! Först Manifold Garden för ett tag sedan, sedan Fallen Order, och nu nyss kom Phoenix Point och snart kommer Mechwarrior 5. Hur ska man hinna spela allt?

Jag har i varje fall spelat upp lite över en timme av Halo: Reach, som är den delen av Halo: Master Chief Collection som kommit hittills.

Jag har länge gillat Halo. Första spelet till X-box – första X-boxen alltså – är antagligen den first person shooter jag spelat mest av, och spelat igenom flest gånger. Oj, vad vi spelade det – framför allt i splitscreen coop, eftersom campaign coop inte bara är den bästa sortens multiplayer utan också i princip den enda sortens multiplayer jag vill befatta mig med.

Det var också spelet som visade mig att FPS faktiskt kan funka med handkontroll. Jag är ju traditionell PC-gamer; jag gillar att kunna sikta och grejer och det kan man ju inte med handkontroll. Men Halo hade sköna kontroller och hjälpte till med siktandet (och hade tillräckligt korkade fiender), så det funkade.

Dessutom hade första Halo en härligt episk story, utspelade sig på en skithäftig plats och var i största allmänhet jävla coolt. Utom biblioteksbanan. Fuck biblioteksbanan.


Nå, nu bestämde de sig alltså för att inte börja med första Halo när de skulle börja porta Halo till PC igen. (Igen, för Halo 1 och 2 fick faktiskt varsin halvdassig PC-port när det begav sig. Utan coop, dock).

Utan med Reach.

Så… Nu har jag spelat lite över en timme av en PC-port av… Tja, Reach är helt enkelt vad som händer när man tar bort allt som gör Halo bra, i princip. Om storyn tänkte bli episk så har den åtminstone inte visat något av det här i början. Där Halo körde hårt redan från början så känns det här mest som att man är en anonym person i en squad av karikatyr-grunts. Storyn är typ "ööööööh ni är på en planet och det har typ kommit Covenants dit". Det finns knappt ens ett intro. Jag kom precis till andra banan nu, något slags forskningsstation. Jag är lite sugen på att spela vidare bara för att se ifall det finns nåt spännande där. Men: ingen episk story. Spelet utspelar sig på en vanlig tråkig jävla planet, inte på en ringvärld. Och så spelade jag det ensam (inte i coop) och med tangentbord och mus (så inte med handkontroll).

Kvar är en ganska trist, men hyfsat kompetent, shooter som har några år på nacken.

Att det är en konsollport märks bland annat i hur få options man har; det finns t.ex. bara två för grafikkvaliteten – "original" och "enhanced". Jag såg ingen större skillnad. Man kan alltså inte meka med antialias eller så. Spelet hade mått bra av lite motion blur tror jag, för överlag kändes det lite obekvämt att titta omkring.

Man kan också t.ex. inte låta både scroll-upp och scoll-ned byta vapen, vilket brukar vara standard när man på PC ska välja mellan två vapen (se t.ex. Destiny, Anthem). En knapp per funktion, och "byta vapen" är en funktion. Kontrollerna känns överlag ganska knöliga, men jag lyckades komma runt det genom att utnyttja att det finns en massa knappar på min gaming-mus som jag kan använda till lite vad jag vill.

Jag hade verkligen önskat att de gett ut spelen i kronologisk släpp-ordning istället för kronologisk in-game-ordning. Reach känns som något de slängde ihop för att klämma ur mer pengar ur Halo 3-motorn eller nåt.

BETYG: 85. Det är som sagt en fullt kompetent shooter.

Och köper man Master Chief Collection så får man det ju rätt billigt, om man tänker att större delen av kostnaden tas upp av de "riktiga" spelen i serien.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,307
Location
Kullavik
Jag har spelat ”The Detail” från Rival Games

Spelet är ett slags ”point n click” där man spelar polisen Reggie Moore som löser olika brottsfall. Historien pendlar sedan mellan honom och några andra protagonister som man också spelar. Berättelsen är en slags Noir i modern tappning och innehållet är ”gritty” och flera gånger enbart för vuxna. Dialogen är välskriven och lite oväntat fyndig. Det jag dock vänder mig emot är att berättelsen är väldigt linjär och de val man som spelare gör verkar inte påverka berättelsen nämnvärt, vilket känns synd när man är van vid mer dynamiskt berättande som ”A Wolf among us” och andra Telltale spel där man förväntar sig detta. Berättelsen i sig, om mord, korruption, traffickin, droger och svek är obehaglig och bra och jag tänker ofta att det är märkligt att den här typen av berättelse så sällan går att hitta i rollspelsscenarion.

Grafiskt är det här spelet medelmåttigt, men med en bra story så glömmer man det ganska snart. Däremot kan jag störa mig mer på att man inte har några röster, utan pratbubblor och bakgrundsmusik.

Jag är sammanlagt nöjd med spelet, men det kunde också varit så mycket mer...
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Halo: Reach är prequel till Halo, dock kom den ut långt senare. I coop är det OK, men ODST, som är det andra spelet som inte följer MC, är mycket bättre.

.... Jag minns dock Halo 3 som ganska dåligt. Det kanske bara var jag som tyckte serien tappade en hel del.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Max Raven;n337414 said:
Halo: Reach är prequel till Halo, dock kom den ut långt senare. I coop är det OK, men ODST, som är det andra spelet som inte följer MC, är mycket bättre.

.... Jag minns dock Halo 3 som ganska dåligt. Det kanske bara var jag som tyckte serien tappade en hel del.
Nej, Halo 1 och 2 är de jag minns som de bästa. Kampanjen i trean kändes för mig… som något de kom på i efterhand måste finnas där.

Jag har förstått att för många människor är Haloserien i första hand multiplayerspel, och i Halo 3 kändes det definitivt som att det var där fokus låg: göra balla multiplayerkartor. Men hålla kampanjen kort och mest bara knyta ihop grejer lite snabbt (och, om jag minns rätt, missa flera grejer).

ODST har jag fortfarande inte spelat, inte fyran heller. Jag har klarat 1–3 och nu spelat en timme Reach, that's about it.
 
Top