Nekromanti Speltimmen v47 2019

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:

1. Helst ett nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Jag har haft väldigt fullt upp med förberedelser inför och jobb med årets gymnasiemässa i stockholm den här veckan, och har därför fått prioritera lite. En av de saker jag prioriterat bort är att spela ett nytt spel. Istället har jag kämpat för att få fortsätta spela Star Wars Jedi: Fallen Order.

Jag tror inte mina problem egentligen beror på spelet, även om det är medan jag spelade det som problemen dök upp. Mitt grafikkort verkar helt enkelt ha gått sönder på någe vis. När jag spelat en stund så kraschar nämligen antingen hela datorn, eller bara spelet. Om bara spelet kraschar får jag ibland ett felmeddelande om att operativsystemet tappat kontakt med grafikkortet. Min spontana misstanke är väl värme, men enligt värmesensorn så rör jag mig bara kring för det här kortet fullt acceptabla 80 grader.

Jag vet inte. Jag fipplar med inställningar och testar just nu att underklocka kortet något, i hopp om att det ska hjälpa. Hittills funkar det okej, även om jag nyss stängde av spelet pga att det började få bitvis jättelåg FPS, och det gjorde mig orolig att en krasch var på väg.

Hur som helst, när jag får spela spelet älskar jag det. 10 timmar, hittills. Visst finns det buggar, och alla handlar inte om att mitt grafikkort skiter ner sig. Ibland misslyckas hopp jag tycker borde ha lyckats, till exempel. Vi har återkommande problem med clipping och definitivt problem med stenkorkad AI. Men spelet är ändå fruktansvärt roligt.

På mina 10 timmar har jag inte ens tagit mig ifrån den andra (eller tredje, beroende på hur man räknar) planeten. Den första efter att man fått main-questet, isplaneten alltså. Jag har bara gått runt och öppnat kistor, hittat genvägar, slagits mot grott-troll och överhuvudtaget backtrackat och utforskat en massa. Det är inte mitt fel! Spelet har mätare som säger åt mig hur värdig jag är med varje område och visar mig tydligt nya dörrar och sånt jag kan öppna, och sånt är som kattmynta för mig. Jag kommer inte att kunna lämna den här planeten innan jag är trygg i förvissningen att jag inte kan utforska mer utan att få tag i nya force powers. Sån är jag, som spelare.

Howlongtobeat säger att det tar 30 timmar att spela igenom hela det här spelet om man är "completionist". Jag antar att man då måste vara både completionist och betydligt bättre på spel än vad jag är (eller köra på lägre svårighetsgrad). Jag blir MYCKET förvånad om resten av spelet bara är 20 timmar för min del.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Nu blev det ändå så att jag spelade en dryg timme av Shardlight, ett peka-klickaspel från Wadget Eye Games.

Det är… Tja, det är ett peka-klickaspel. Från Wadget Eye. Har man spelat något av deras tidigare spel så vet man att de gör väldigt kompetenta sådana. Inte alltid helt moderna, men med fin pixelart och helt okej pussel och voice acting. Så också denna gång.

Det här spelet utspelar sig i en postapokalyptisk framtid. Jag har inte riktigt kommit in i huvudstoryn ännu, men det verkar lovande – jag har fått ett brev från en döende man, som jag ska leverera till en skummis som jag försöker hitta.

Gillar man sådana här spel så gillar man nog det här.

Det enda jag egentligen kan invända mot är att jag inte hittar någon hotspot-knapp. Jag har blivit lite bortskämd av andra spel, och vant mig rätt mycket vid moderniteter som t.ex. just en knapp som avslöjar alla hotspots, och till exempel snabba indikatorer på huruvida två objekt kan kombineras eller ej. Det här är mer old-school, med klassisk pixel hunting och praktisk kombinatorik ("kan man kombinera A med B? Nähä, men A med C då? Nähä…").

Gillar man inte sådana här spel så gillar man nog inte det här heller.

Det är lite skönt, tycker jag, med spelmakare som man vet var man har. Wadget Eye producerar högklassigt material i lite högre takt än jag verkar ta mig igenom spelen, så det betyder att jag åtminstone en tid framöver alltid har ett trevligt peka-klickaspel som väntar när andan faller på.

Jag kommer att återvända till det här spelet en vacker dag, men har flera andra som ligger före i pipelinen. Turligt nog är det ett ganska tidlöst spel, där t.ex. grafiken inte lär bli "sämre med åldern" så att säga.

BETYG: 90
 
Top