Nekromanti Speltimmen v47 2018

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka. UNDANTAG: Pga orsaker kommer denna regel att tillfälligt att degraderas till att vara en "svag målsättning".
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Det är höstrea, och som vanligt ger Steams reor mig känslan av "ett steg framåt, två steg tillbaka". För nu har jag ju fler ospelade, rentav ostartade spel än i början av november...

Men jag köpte iaf äntligen Rime. Det har jag varit sugen på när det kom, för jag var rätt säker på att det skulle passa mig som hand i handske.

Så. Hur är det då?

Tja, först och främst är det makalöst, sagolikt snyggt. En mycket vacker estetik, närmast perfekt genomförd. Jag har tappat hakan flera gånger och bara fånstirrat på miljöer. Animationerna är också helt fantastiska. Huvudpersonen är till exempel ett barn på kanske någonstans mellan... sju och tolv? Och det märks i alla rörelser. Hur hen springer, hur hen hoppar, hur hen landar, hur hen tycker det är lite jobbigt att gå uppför branta kullar.

Sedan är det väldigt, väldigt sött. Det är väldigt tydligt att det finns saker med världen som jag inte vet ännu, och att det nog finns en lite obehaglig backstory. Men på ytan springer man alltså mest runt och löser pussel bland söta små grisar och följer en extremt gullig räv-ande som man befriade ur ett sten-räv-totem i början av spelet. Ett pussel löste jag till exempel genom att
lura iväg en gris som stod ivägen, genom att mödosamt kånka dit en stor frukt. Grisen var lagom otacksam och buffade på mig så jag tappade frukten, men stod sedan förnöjt och tuggade i sig den så att jag kunde gå förbi.

Rime har samma namn som en värld i Myst, men känns mer som... Jag vet inte. Något av de nya Zeldaspelen men helt utan strid, kanske? Tredjepersons-äventyrs-klättra-pusslande, helt och hållet fredligt (ännu så länge, iaf). Man springer runt, utforskar, ser om man kan hoppa eller klättra till ställen som ser svåra ut. Perfekt spel för mig. Pusslen är inte speciellt svåra ännu, men det är helt OK för mig.

Det enda jag egentligen saknar är nog en karta.

BETYG: 95
 
Top