Speltimmen v47–48 2022

krank

Wokeist och ödleman från Epsilon Eridani
Joined
28 Dec 2002
Messages
33,177
Location
Nynäshamn
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka.
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Mitt mål är att förbättra mina stats på SteamHour. Det vill säga, ha färre spel jag aldrig startat eller som jag spelat väldigt kort tid.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner för det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
15,603
Void Tyrant
Mobilspel - rouge-like med build your own deck-mekanik. Enkelt och inte direkt komplext. Det som fick mig att sluta spela efter några timmar var att det kom upp reklam stup i kvarten varje gång man skulle gå någonstans. Reklam som ibland kunde ta upp till 30 sekunder innan jag kunde trycka bort det. Hade säkert spelat vidare spelet men det fanns liksom ingen vits med det och jag tänker inte betala för mekanik som är såpass enkel och oengagerande.

BETYG: 75
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
1,701
Marvel Snap

Jag har spelat ohemula mängder Marvel Snap. Det är ett digitalt kortspel, i samma stuk som Heartstone, men med Marvel-karaktärer i stället för karaktärer från Warcraft. Du spelar ut korten på en av tre "lanes", där varje "lane" har en slumpmässigt vald modifierare ("alla kort får +5 i styrka!", "bara ett kort får spelas här!", "alla kort som spelas här dör"!). Vissa modifierare har liten påverkan på spelet, andra är mer drastiska ("alla lanes utom den här tas ur bruk resten av matchen, och alla kort där dör" eller "du byter lek med motståndaren resten av matchen").

Det finns också en (valfri) modifierare som du kan aktivera när du vill - och om du gör det så ökar det antalet poäng som man kan vinna/förlora på matchen. Om korten inte går din väg kan du välja att "fly" från en match, och tappar då bara ett poäng (istället för upp till 8, beroende på om någon har valt att fippla på modifieraren). I princip blir det ytterligare ett strategiskt lager där du kan välja att öka vinsten för dig om det går bra, eller kanske att bluffa och försöka lura motspelaren att lämna matchen tidigt!

Det finns också "uppdrag" som läggs upp med jämna mellanrum, "vinn en lane med bara ett kort", "spela ut kort som kostar X" och så vidare. Dessa sätter ytterligare en twist på spelet - du vill såklart vinna matchen, men du vill också klara uppdragen så att du får extra av vad nu metavalutan heter så att du kan uppgradera dina kort (och därmed få fler kort).

Kul, enkelt och med rätt smakful betalningsmodell - än så länge har jag inte lagt en spänn på det, men tycker ändå att det är kul att spela ett par matcher om dagen. Precis som med alla andra spel av den här typen så tar det ett bra tag att bygga upp en större kortsamling om man inte betalar, men det har inte begränsat mitt nöje än så länge.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
15,603
Marvel Snap
Har spelat Marvel Snap i tre dagar nu.

Spelet är snyggt och det har också väldigt bra menysystem. Mekaniken är OK och jag antar att man mest spelar mot botar i början (eller åtta-åringar). Det är inte såå kul att bygga lekar heller. Det finns ett par kort som man bygger lekarna har och det är väl allt. Har collection level 78 (hunnit till 26 i bronze från scratch) och någonstans runt 70 börjar det bedrägliga.

Spelet är nämligen ett mästerligt exempel på endowment effect, där tre olika belöningsmekaniker hakar i varandra. Man får poäng så att det bara är 5% kvar och man vill spela "bara en gång till". Man får massor av uppgraderingar i början. Man får mängder med valuta (blåa credits) för att kunna uppgradera och en del av detta är i uppgraderingarna. Så man betalar credits för att få tillbaka en liten del av kredits. Rätt bisarrt.

Sedan stryps detta och man måste betala pengar (129 kr) för att få samma sorts poäng i samma mängd, vilket gör att det infinner sig en känsla av att någonting saknas och sinnet vill göra någonting åt det (betala). Jag verkligen hatar den typen av spel som gör det helt oursäktande, för det är så himla lätt att falla in i ett beroendebeteende ... till och med för mig som ändå är uppmärksam på detta.

Lägg sedan till att de har återkommande dagliga belöningar efter åtta timmar, vilket ökar den kognativa belastningen hos spelaren då detta kommer att ligga i långtidsminnet för när de ska få spela nästa gång. Spelet ser alltså till att du inte kan spela på ett "optimalt sätt", vilket gör att du kommer att känna att du har spelat klart. Nu är detta inte på alls lika vidrigt som energisystem som helt tar bort förmågan att spela.

Slutligen är det intressant också hur extremt korta rundorna är. Skapar också beroendekänslor, särskilt när man kanske ibland förlorar med 1-2 och "det var så nära. Bara en gång till". Jag läste om detta i Achievment Unlocked (länkad ovan), men jag citerade aldrig den biten.

Marvel Snap är ett bra exempel på att bygga ett spel kring beroende. Hade man tagit beroende-belöningssystemet så hade spelet varit rätt trist. Visst, det är kul att se siffror stiga (cookie clicker), men jag tycker det är roligare om mekaniken i sig är rolig.

BETYG: 85
 

Vimes

Champion
Joined
15 Jun 2000
Messages
9,255
Void Tyrant
Mobilspel - rouge-like med build your own deck-mekanik. Enkelt och inte direkt komplext. Det som fick mig att sluta spela efter några timmar var att det kom upp reklam stup i kvarten varje gång man skulle gå någonstans. Reklam som ibland kunde ta upp till 30 sekunder innan jag kunde trycka bort det. Hade säkert spelat vidare spelet men det fanns liksom ingen vits med det och jag tänker inte betala för mekanik som är såpass enkel och oengagerande.

BETYG: 75
Jag tycker det är mysigt. Men då behöver man köpa premium så man slipper reklamen och låser upp allt innehåll (det är rätt ointressant att spela första klassen - warrior eller vad den heter).
 

Vimes

Champion
Joined
15 Jun 2000
Messages
9,255
Det är väl ingen som sitter och spelar spel som tvingar en titta på reklam? Då blir ju allt dåligt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
15,603
Only One
Ett hjärndött mobilspel där man styr en pixelgubbe springer runt på en rund plattform och slår på fiender. Riktigt skönt att sitta och spela för att vara såpass enkelt. Finns lite uppgraderingar, vilket är rätt höga i kostnader så att man vill spendera riktiga pengar för att öka, vilket är helt OK i min bok om man vill stödja spelskaparen. Däremot har reklam börjat dyka upp efter några timmars spelande.

BETYG: 90
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
15,603
Slice and Dice
Många mobilspel nu... :D Normalt brukar jag ogilla spel med strider likt Final Fantasy, där man bara väljer en rad saker som varje person ska göra och så gör fienden densamma. Här slår man dock tärningar som gör olika saker, beroende på vilka fem karaktärer man kör. Dessa karaktärer byts ut med vägen, liksom utrustning och besvärjelser man har vid sidan av.

Körde först gratisvarianten, vilket går till level 10 (av 20). Insåg att det här spelet var något för mig och köpte det direkt (~50 kr) och nu har jag spelat ett gäng timmar och faktiskt klarat hela vägen till level 20. Finns massor av valmöjligheter varje runda och är man smart går det att klara sig ur en strid nästintill oskadd. Efter ett tag går det även att byta ut startkaraktärerna.

Det här är ett spel jag kommer att återvända till gång efter annan när jag har tråkigt. Ett rouge-like där man kan sluta spela när som helst och ta upp det igen senare. Snygga tärningar också...

BETYG: 93
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,705
Location
Linköping
Sååå. Sitter med Monkey Island 3 nu (eller The Curse of Monkey Island som det heter om man har lätt för att komma ihåg turordningen på spelseriens namngivning). Efter den korta/lätta akt1 var jag pepp men har kört fast helt nu och minns olika pussel klart sämre än de båda tidigare spelen. Har slut på uppenbara "testa det här" vilket sänker peppen förstås. Rimligtvis har jag missat något uppenbart, och med uppenbart menar jag förstås långsökt.

Vi får väl se hur länge till jag härdar ut innan jag kikar i någon hint/walkthrough för att komma loss.
 
Top