Nekromanti Speltimmen v46

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

krank

Jag började spela demot av det lovande spelet Reverse Side. Eller, det verkade lovande när jag såg trailern - ryskt spel om en forskare som landar på månen när hans rymdstation/farkost krashar, med tysta löften om mysko atmosfär och problemlösning? Count me in!

Och det är snyggt. Det är väldigt snygg. Väldigt, väldigt snyggt.

Tyvärr är gameplay inte riktigt där. Och med "inte riktigt" menar jag "inte alls". Redan första uppgiften var mig övermäktig -- man informeras om att man ska plocka på sig en skyddsdräkt men ges INGA indikationer på var den kan tänkas finnas. Jag såg på en youtubevideo att det tydligen var en svart dörr på en svart vägg, med en liten liten ikon på sidan. Som kunde öppnas.

Jag tog mig ner till månytan. Där nådde jag en satellitstation och jag styrde om satelliten. Sen plockade jag på mig GPS:en som jag inte förstod hur man använde. Sen dog jag pga att jag fick slut på syre.

Eller, nu ljög jag. Jag kom ner till ytan, sen dog jag för att jag inte tryckte högerklick tillräckligt snabbt. Nästa försök kom jag loss, men fick slut på syre medan jag tittade mig omkring. Och dog. Sen dog jag medan jag fipplade med satelliten.

Jag dog lite för många gånger. Till slut slutade M-tangenten, som utlovade "retry", att funka. Då tryckte jag Alt+F4 istället.

Så... Jag kommer att hålla ögonen på det här. Med lite mer tydliga riktningar och med aningen mindre vansinnig svårighetsgrad (seriöst, går det ens att ta sig till den jävla forskningsstationen i tid?) så tror jag det här kan bli rätt coolt.

Hellzon

Långsamma Vargen
Eftersom krank spelade de tre första Hitman men inte Hitman: Absolution så fick väl jag ta mitt ansvar och göra det.

Det är... bra, men inte på samma sätt som Hitman: Blood Money. Styrningen är bättre och som officiellt Dålig På Spel uppskattar jag att det är tydligare vad man kan interagera med.

Det finns ingen karta - Förtisjuan har ju fluffmässigt inte samma backning som i det tidigare spelen - men det behövs inte för banorna är mycket mindre. Alla olika sätt man kan döda av sina mål på finns som checklistor som man får poäng för att beta av.

Jag är dålig på spel och gillar sånt. Andra personer på internet är visst av annan åsikt. Det kan ju också bero på att genren både spelmässigt och storymässigt är mycket mer actionfilm än de tidigare spelen. Vill man stövla in i ett rum, frysa tiden och knäppa alla som står där går det utmärkt. Det kunde man för all del i Silent Assassin också, men då blev man kallad för Axe Maniac i spelsummeringen.

Jag ser fram emot ett hypotetiskt Hitman: Blacklist som kombinerar det bra med Absolution och Blood Money.

krank

Jag har spelat typ 70 minuter av The Amazing Spiderman.

Det är typ samma spel som Prototype, men med spindelmannen i huvudroll. Man svingar sig runt i New York, får missions och småmissions på vägen, och har superkrafter som gör det roligt och njutbart att segla runt i staden. I Prototype sprang man och glidflög, här svingar man sig i... Ja, man vet inte riktigt. Det finns ofta inga byggnader där man svingar sig. Moln? Helikoptrar?

Men att det här är typ samma spel som Prototype är på intet sätt ett negativt betyg. Tvärtom är det ju ett av mina favoritlir, och Spiderman är absolut inte en dålig kopia. Jag gillar det skarpt. Sedan var första bossfajten, mot en superstor robot, också jävligt cool.

chrull

Stockholm Kartell
Av någon anledning slutade Baldur's Gate Enhanced Edition att fungera på min platta för någon månad sedan. Jag hade kommit begett mig in i Durlags Tower (istället för att sticka in i BG) och kört fast lite, men besvikelsen var ändå stor när spelet vägrade starta.

Förra helgen fick jag nog och köpte spelet till datorn istället och sen dess har jag spelat lite. Typ så att jag nu är tillbaka i Durlags Tower.

BG var sjukt häftigt när det kom. Idag känns det väldigt mycket som en prototyp, något som antagligen var bättre för genren/mediet än vad det är som spel idag. Lite som Alien.

RasmusL

Champion
/Jag har köpt handkontroller till min laptop och spelat några timmar Castle Crashers med familj, nära och kära i olika konstellationer. Det är kul och avslappnat men inte för lätt (för mig iaf). Levelsystemet håller intresset uppe med nya buttonmash-kombinationer och det finns bra möjlighet att nischa sina karaktärerna till ett balanserat lag.
Tonen i spelet domineras av bisarr humor som går från "riktigt låg" till "helt ok" och över lag är det en mysig stämning. Bra spel, bra köp. Inget fantastiskt men trevligt som gruppaktivitet.