Speltimmen v45-48 2025

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,657
Location
Köping
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar krank tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka (även om trådarna kommer en gång i månaden).
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel krank köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
Sen skriver krank en liten kommentar om spelet, vad krank tyckte och så. Ibland kanske krank sätter nåt betyg.

Kranks mål är att förbättra sina stats på SteamHour. Det vill säga, ha färre spel krank aldrig startat eller som krank spelat väldigt kort tid.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Krank har utformat ett betygssystem krank tänker använda sig av när krank känner för det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Krank kunde tvinga sig igenom den första timmen, men stängde av så snart krank uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar krank. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter krank ha installerat, eller skriver upp på kranks lista över spel krank vill återvända till senare. Eller så kan krank rekommendera spelet.
95 – Krank tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 
Jag har spelat demot till The Séance of Blake Manor. Det är 1897 på en herrgård i västra Irland, en ung kvinna saknas och vår hjälte åker dit för att leta efter henne. Det visar sig att herrgården/hotellet är nästan fullsatt med diverse udda typer som ska delta i en seans. Och så ska man prata med dem och undersöka saker. Det är lite Obra Dinn (spring runt i 3D-perspektiv) och lite Case of the Golden Idol (skarva ihop hypoteser av nyckelord). Och så går det "på tid" - varje avsnitt är en timme, och att prata med någon om något eller undersöka någon sak kostar en minut, så man ska inte klicka vilt på allt som finns.

Verkar intressant, köper nog om det blir rejäl rea. 90 på krankskalan.



Jag spelade demot till Alien Morgue också. Man får in utomjordingar på ett rullband och ska ta reda på vad de dött av. Först behöver man bara artbestämma liket och korsreferera skadade kroppsdelar mot vilka som är viktiga för den arten, sen kommer det till att de är resistenta mot vissa skadetyper. Sen tillkommer det organ som är olika viktiga (och plötsligt spelar det ingen roll vilken art man är och petar i).

Det är svårt ibland att klicka på rätt kroppsdel, och armar och ben heter "Leg1" och "Leg2" så det känns lite allmänt kasst. Jag orkade spela 40 minuter, skulle väl inte kalla det "fruktansvärda buggar" men svagt 80 på krankskalan blir det. Inget jag kommer köpa.
 
Last edited:
Jag har spelat igenom demot till Relooted, det är tutorial och första banan. Det är framtid med svävarbilar, och giriga västerländska samlare snor åt sig artefakter från tredje världen. Dags att sno tillbaka dem! Det är plattformslir i en herrgård, med twisten att man ska undersöka platsen med en drönare först och planera hur man ska springa för att hinna knycka alla artefakter och hinna därifrån. Kul idé men redan första banan var nästan för svår för mig. 90 på krankskalan, för rätt målgrupp.
 
Syberia: Remastered släpptes nyligen, så det köpte jag såklart. Originalet är ett (för sin tid) fint och stämningsfullt peka-klickaspel, som dessutom kom precis när genren annars i princip var stendöd. Plus att det har urverks-automatoner! Jag gillade det skarpt.

Och jag gillar det här skarpt också! Originalet finns ju kvar och kan fortfarande spelas (eventuellt med lite krångel) på moderna datorer, men det här känns som ett mestadels bättre sätt att uppleva spelet. I originalet var alla karaktärer i 3D men spelet använde förrenderade bakgrunder i tveksam JPEG-kvalitet, med filmsekvenser i något slags (gissar jag) smk-formar. Det funkade, och var snyggt för sin tid. I Remastered är alla miljöer i full 3D, och istället för förvirrande kamerahopp när man byter från en förrenderad bakgrund till en annan så blir allt mjukt och snyggt. Miljöerna känns också överlag "förbättrade"; de verkar inte liksom bara tagit sina assets och slängt in dem i Unity. Huvudpersonen Kate Walker ser lite annorlunda ut – det var inte riktigt sådär jag föreställde mig henne när jag bara såg henne i en lågpoly-version. Men det är OK.

Kontrollerna är bra. Man pekar och klickar för att gå eller interagera, man kan dubbelklicka för att springa och man kan hålla nere vänster musknapp för att Kate ska fortsätta röra sig. Det finns ingen "visa alla hotspots"-knapp men det fanns det ju inte i originalet heller. Jag stötte på ett par småbuggar där Kate fastnar i miljön, går in i en vägg etc – men inte så det stör egentligen. Överlag är gameplay bra.

Pusslen är… av varierande kvalitet. Det finns fortfarande ett par grejer i första staden som man liksom inte kunnat räkna ut att man skulle göra annat än "hm, var har jag inte varit än?" Man vet inte vad man är på jakt efter eller så, utan får bara blint tulta runt.

Och den som designade hålkortspusslet har bara en väldigt vag aning om hur hålkort fungerar (i pusslet spelar det ingen roll att hålen ligger i olika kolumner eller rader, de ska läsas som en lång radda som om det inte fanns något mellanrum mellan dem).

Det som inte fungerar är filmsekvenserna. De har nämligen bara tagit de gamla smk-filmerna, med deras färgrymd på 256 färger eller nåt, och kört dem genom en riktigt usel AI-uppskalnings-grej. Det ser helt enkelt förjävligt ut. Det hade varit bättre om de behållit originalen; hellre lågupplöst än det här. Effekten blir alltså att filmsekvenserna är märkbart mycket fulare än själva gameplay-grafiken… Vilket känns skumt. Men jag gissar att det varit för mycket jobb att återskapa sekvenserna i spelmotorn och reproducera alla compositing-effekter och sånt som de lade på ovanpå 3D-renderingen ursprungligen.

Men ja, okej, det här är ändå ett bra spel, det får jag tillstå. AI-uppskalning är också en sån där AI-grej jag har svårt att vara emot på moraliska grunder (jag vet inte direkt om det tar några mänskliga jobb, jag tror inte det kostar lika mycket på miljön att träna uppskalnings-AI etc) utan det är ju mer nåt jag är emot för att det blir dåligt. Så jag tänker inte avråda från köp av liksom moraliska skäl; och att filmerna är lite fula drar inte ner helhetsintrycket tillräckligt mycket för att sänka betyget.

BETYG: 90
 
Back
Top