Speltimmen v43–44 2022

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka.
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Mitt mål är att förbättra mina stats på SteamHour. Det vill säga, ha färre spel jag aldrig startat eller som jag spelat väldigt kort tid.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner för det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Jag har spelat lite drygt en timme av Syberia – The World Before.

Jag har egentligen bara spelat igenom det första Syberiaspelet, så jag var beredd på att inte greppa så mycket av storyn av det här. Det är definitivt så att jag missat en del, men jag kände ändå att jag kunde hänga med hyfsat.

Det här är ett äventyrsspel med rötterna i peka-klicka men med lite förenklade/konsollifierade kontroller och miljöer som är helt i 3D snarare än förrenderade eller ritade. Det är fjärde spelet i en serie om… advokaten? Kate Walker och om en massa ångpunkiga automatoner. Allt är väldigt snyggt, men det är också väldigt ickeoptimerat – mitt GTX 3080 körde nära 100% hela tiden, och FPS:en svajjade mellan 20 och 60. Samtidigt verkar de flesta på Steamforumet inte ha mina problem så… Jag vet inte vad det handlar om, faktiskt.

Jag gillar greppet med två parallellberättelser, och jag har såklart ingt emot att de uttalat gör skurkarna till uttalade nazister även om det också var roligt med kontrafaktisk europeisk historia och låtsasländer/städer i första spelet. Hittills har det varit väldigt lite faktiska pussel; de få som varit har haft så uppebara lösningar att de inte förtjänar att kallas "pussel".

Men ja, det här var väl helt OK. Men jag ska nog spela om första spelet och sen spela tvåan och trean innan jag fortsätter med det här…

BETYG: 90−
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Jag spelade just färdigt Syberia, ettan alltså. Vill man köra det så rekommenderar jag dgvoodoo2, med 4x upplösning. Det är alltså en grej som ersätter grafikbiblioteken spelet använder med versioner som funkar bättre med moderna OS och sådär. Så nu kunde jag köra med högupplöst renderade 3d-karaktärer. Enda nackdelen är att det blir väldigt tydligt att spelets förrenderade bakgrunder är i 800x600 med väldigt, väldigt många kompresisonsartefakter. Mycket jpeg-slem med andra ord.

Men, det är fortfarande ett njutbart, om än tålamodsprövande spel. Det osm prövar tålamodet mest är huvudpersonens slöhet. Ibland kan man få henne att springa, men annars går hon långsamt över skärmen. Ibland snurrar ho långsamt runt på stället, upp till 2-3 varv innan hon bestämmer sig. Varje gång hon ska gå upp för en trappa så pausar hon 1-2 sekunder. Det låter inte mycket, men det är det.

Hur som helst, spelets manus är… intressant. Det är inte speciellt välskrivet, men jag uppskattar verkligen ansatsen att ha en huvudperson som förändras av sin resa. Den yttre resan motsvaras av en inre, och vi får se den genom telefonsamtal och allmän inställning till saker och ting. Kate Walker börjar som en ew York-advokat som inte vill skita ner skorna, och slutar som… tja, inte riktigt det.

Spelet har också en väldigt stark genomgående tematik och estetik, som andas melankoli och nostalgi. Överallt man kommer så var det liksom bättre förr. Nu är allt övergivet, rostigt, trasigt och ingen vill köpa de fina handgjorda automatonerna, alla vill bara ha elektroniska grejer. Det finns ingen alls känsla i spelet av att vilja gå baklänges, att vilja vrida tillbaka klockan – det är mer en bestående sorg över att det som varit gått förlorat. Kombinerat med en skopa magi och saga, där urverksteknologi gör allt möjligt och där det dessutom alltid är viktigare att drömma och följa sin inre röst än att jaga status och pengar. Äventyret kontra den moderna inrutade världen. Lite exotifiering av personer med olika funktionsvariationer, för all del, men spelet vill väl.

Väl värt en genomspelning, om man står ut med långsamt gameplay, åldrad grafik och pussel som är av… varierande kvalitet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Jag har nu också spelat lite över en timme av Syberia 2.

Det här är inte en uppföljare som revolutionerar. Tänk mer som Doom 2: Mer av samma, fast bättre. Grafiken är lite snyggare (fler små animationer, mer detaljerade 3d-modeller), kontrollerna lite mer följsamma (mindre buggiga, och Kate springer oftare) och sådär. Antingen är pusslen lite lättare eller så är det bara jag som liksom vant mig vid Syberias logik – och vid att man ibland behöver göra saker i märklig ordning, och att det alltid är värt att pröva A igen efter att man pratat med B, även om samtalet med B inte rimligen borde ha påverkat A något alls.

BETYG: 90.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Little Big Snake (LBS)

1667920873866.png


Det här är ett casual game, d.v.s. det behövs inte många hjärnceller för att spela.
Det är ett webbläsarspel. Det går att spela i en webbläsare i en mobil, men det är alldeles för plottrigt för att jag ska tycka att det är angenämnt. Ju större skärm desto bättre.
Jag antar att alla här vet att F11 växlar mellan fullskärmsläge för webbläsare (att inte spela i fullskärmsläge är bara jobbigt).

Bland webbläsarspelen finns en grupp som kallas io-spel, för att de ligger på io-domäner. Några av de mer kända är agar.io, diep.io och slither.io.
Slither.io är ett snake-liknande spel:
- Man spelar en mask/orm.
- Man kan välja olika utseende på ormen (olika skinn).
- Ormarna stannar aldrig i spelet. Det finns ingen pausfunktion, utan allt sker i realtid.
- Man styr med musen, ormen följer efter muspekaren på skärmen.
- Man kan köra in i sig själv (det kunde man inte i original-snake). Man kan inte köra in i andra ormar eller slingra utanför spelplanen, då dör man.
- Man äter små piller (mat), ju mer man äter desto större blir man.
- Håller man ner vänster musknapp så "springer" man. Eller mer korrekt: slingrar snabbare. Men man blir samtidigt mindre och lämnar ett spår av piller efter sig.
- Målet är att bli så stor som möjligt och försöka ta sig in på 10-i-topp-listan som visas på skärmen.
- Det som gör slither.io och andra io-spel roliga är att de är MMO, d.v.s. man spelar mot andra spelare direkt i webbläsaren utan behöva logga in någonstans. Ja, de flesta ormarna på skärmen är botar, men det finns tillräckligt många spelare online för att det ska vara en utmaning att spela.

Det finns minst ett dussin kopior av slither.io, men jag tycker att LBS är bäst.
De flesta io-spel är gratis, men LBS är reklamfinansierat med möjlighet att betala en månadskostnad för att slippa reklamen.
Tidigare fungerade en vanlig annonsblockerare, som uBlock Origin, men den är inte längre effektiv.
Eller mer korrekt: spelet känner av att man har en annonsblockerare och stänger av massor med funktioner.
För att komma åt alla funktioner i spelet föreslår jag att man stänger av annonsblockeraren, men då blir det olidligt då reklamen består av upp till 30 sekunder långa videor som man måste titta på för att komma vidare.
(man kan alltid "testspela" med annonsblockerare på och se om man tycker att det är kul)
För att stå ut med reklamen föreslår jag att man installerar ett webbläsarplugin som heter "Video Speed Controller", den har en röd ikon med två vita "fast forward"-pilar.
Det är en liten kontrollpanel för videofilmer, t.ex. på Youtube och Netflix, men den fungerar också på reklamfilmer.
Den har massor med funktioner, men ni behöver bara veta att trycker man x hoppar man fram 10 sekunder i en video.
Istället för att se en 30 sekunder lång video trycker man xxx och videon tar slut efter en sekund. Det är fortfarande irriterande att se 1 sekunds reklam, men det är iallafall uthärdligt.

Det var en lång intro innan vi kom till själva spelet.
LBS fungerar precis som slither.io ovan, men har mycket mer (och enligt mig roligare) funktioner:
Första gången man går till sajten kommer man direkt in i spelet och kommer inte åt kontrollpanelen förräns man dör.
Andra gången finns en kaka sparad (förutsatt man man spar kakor) och man kommer till kontrollpanelen först. På så sätt kommer spelet ihåg hur långt man hunnit.
Vill man inte använda kakor kan man registrera sig och istället logga in varje gång. Det har fördelen att man kan logga in på en annan dator och fortsätta spelet där man slutade. Att registrera sig är gratis.

Själva spelet fungerar som slither.io, med följande tillägg:
- Det är inte lika laggigt som slither.io, speciellt när det är många ormar på skärmen. Eller mer korrekt: de fuskar med grafiken. I slither.io rör sig ormarna i en rak linje, men i LBS så "hoppar" ormarna, vilket kräver mindre datorkraft. Den enda gång man märker detta är när man är väldigt liten och möter en annan liten orm, då kan man ibland "hoppa över" den andra ormen.
- De har ett inbyggt skydd mot disconnect om man sitter på en dålig internetlina. Får man tillbaks kontakten inom någon minut får man frågan om man vill fortsätta spelet och man får tillbaka sin orm utan att den dött.
- Överst på skärmen finns flera Enotes, emoji-ikoner. Trycker man på en emoji-ikon dyker ikonen upp ovanför huvudet på ens orm, på så sätt kan man kommunicera med andra ormar. Personligen tycker jag det är en fånig funktion.
- Nere till höger finns en översiktskarta. Där kan man se sig själv och de 10 största ormarna av de 500 som finns i spelet.
- Uppe till höger finns en 10-i-topp lista med placering, namn, massa, kronor. Under den finns en 11:e rad med ens egen info. Normalt börjar man på plats 500. Massan är hur många poäng man har, man börjar alltd med 10 kg. Varje gång man stiger ett steg på 10-i-topp-listan får man 1 krona. Kommer man till förstaplatsen har man minst 10 kronor. Hur många kronor man har syns ovanför huvudet på varje orm. Dödar man en orm kan man äta upp hälften av dess kronor.
- Ibland får förstaplatsen en röd krona, då står det även "kill the rebel" högst upp på skärmen. För att någon ska bli rebell måste denna ha minst 100000 poäng, dödar man rebellen får man 1 veckas fritt spel utan att betala, d.v.s. man slipper reklamen.
- Uppe till vänster visas hur många nycklar man har. Man börjar med 0 nycklar och vid 40000 poäng har man 10 nycklar som är max.
- Nere till vänster har man sin kill list.
- Nere till höger finns förutom kartan:
-- Energimätaren som normalt är 100, trycker man ner vänster musknapp och rör sig snabbt minskar energimätaren. Kommer den ner till noll börjar man minska i storlek och lämnar ett spår av mat efter sig. Slutar man röra sig snabbt ökar energimätaren upp till 100 igen.
-- Hastighetsmätaren som normalt är 200, men som kan gå ända upp till 500.
-- Ikoner som visar snabbkommandona A, F, L. A är auto, ens orm blir en bot, praktisk om man behöver lämna datorn en stund. F är friends och visar var ens vänner är. L är lock och låser hur många vänner som får vara med i det här spelet.
- I slither.io kan det ibland ta flera minuter innan man blir så stor att man kan börja jaga andra ormar. I LBS går det snabbare att bli stor så kan man normalt börja jaga andra inom en minut.
- Förutom piller (som kallas nektar) och ormar finns det andra saker att äta i LBS: små gröna sniglar (slugs), studsande bubblor (bubbles) som man måste ringa in för att de ska explodera och dö och flygande nyckelpigor (jujas).
Det finns bruna bubblor som bara innehåller mat och gröna bubblor som även innehåller powerups. Den powerup som är bäst enligt mig är blixten som gör att man rör sig snabbare utan att man blir mindre.
- Under Halloween och Jul har de en säsongsbonus; under Halloween är de gröna sniglarna små möss och de finns orangea bubblor, under jul finns det vita bubblor. De orangea och vita bubblorna innehåller kronor.
- På spelplanen finns små berg. Kör man in i ett berg så dör man.
- Runt spelplanen finns en blå flod. Längs flodstränderna växer det träd som gör det svårt att se vad som gömmer sig där.
- Simmar man i floden rör man sig snabbare utan att förbruka energi.
- Utanför floden, på vänster och höger sida av spelplanen, finns berg med grottöppningar. Åker man in i en grottöppning är spelet slut och man får en 50 %-ig bonus. Kan vara bra om man blivit rebell och blir jagad av alla.
- Runt spelplanen finns röda taggiga buskar. Kör man in i dem dör man och försvinner.
- Ibland dyker det upp portaler. På den lilla översiktskartan ser de ut som gula bollar, på spelplanen ser de ut som gula virvlar. Åker man ner i en portal finns det MASSOR med mat, så alla slåss om att få använda portalerna. Det finns också små otrevliga röda och blåa bläckfisklika monster. Dessa monster sätter sig på huvudet och böjar äta upp en så man blir mindre. Enda sättet att bli av med dessa monster är att åka längs stranden under träden så monsterna skrapas av grenarna.
- Spelare kan också samarbeta (co-op), om man är flera spelare som är vänner i spelet och loggar in samtidigt med samma skin (utseende) blir de ett team: Fördelen är att de kan åka in i varandra utan att dö. Och skulle någon av dem döda rebellen får alla i teamet bonusen. Jag har inte testat detta så jag vet inte exakt hur det fungerar.

- När man dör får man frågan om man vill fortsätta spela, man har alltså två liv om man vill.
- När man dött en andra gång, eller tackat nej till ett andra liv kommer man till poängsammanställningen.
- Ens totalopäng är ens massa multiplicerat med en bonus baserat på ens kill list. Klicka på bonusarna så ser man hur de räknas ut. Även om jag sällan kommer över 100000 kg, så kan min totalpoän ofta bli uppåt en miljon.
- Man kan även klicka på "Fly!", då får man fortsätta spela som juja (nyckelpiga). Då kan man äta nektar, sniglar, och powerups. När man ätit 100 % får man +50 % bonus till sina poäng. Man vänsterklickar med musen för att flyga/landa, man håller in musknappen för att flyga snabbt, man klickar 7 gånger om man hamnar på rygg.
- Här finns även en hi-score lista med ens 10 bästa resultat de seanste 2 veckorna, som sedan ligger till grund för vilken titel man har i spelet (man börjar som menig soldat och kan avancera till kung).

Sedan kommer man till kontrollpanelen:
- Här kan man köpa saker för riktiga pengar, men jag förutsätter att ni vill spela gratis.
- Uppe till vänster står ens xp och level. För varje 1000 xp går man upp en level.
- Uppe till höger finns kronor och rubiner. Man kan omvandla rubiner till kronor.
- Mitt på skärmen finns en stig markerad med små och stora prickar. Man flyttar framåt med de nycklar man får i spelet. De stora prickarna är ofta skattkistor av varierande kvalitet. Om man vill kan man dubbla innehållet i en kista.
- Under stigen finns en stor playknapp som man trycker på om man vill spela.
- Till vänster om playknappen finns en bubbla, klickar man på den när det står "5" får man börja med alla powerups i en halvtimme.
- Till vänster om bubblan kan man välja utseende.
- Till höger om playknappen är ens vänner-lista.
- Längst ner till vänster står det Lair, det är där vi är nu.
- Till höger om Lair står Evolution, här kan man köpa förbättringar för kronor.
- Till höger om Evolution står Achievements, här får man rubiner när man uppfyller olika mål, för muspekaren över rutorna fr att se vad man ska göra.
- När man kommer till level 10 får man pets, ens egna insekt (bug) som flyger tillsammans med en och äter mat åt en. En pet kostar 99 rubiner, så spar några.
- Längst ner till höger finns settings:
-- Klickar man på sitt namn kan man ändra det.
-- Klickar man på "Leave the Game" så nollställs allt och man börjar om från början.
-- Klickar man Server Selection kan man välja var man spelar. Min erfarenhet är att Stockholm är en av de svåraste servrarna med massor med ryssar som spelar. En enkel och nybörjarvänlig server är Mumbai. Längre bort än Mumbai brukar det lagga så mycket att det blir svårt att spela.
-- Man kan bocka av Emotes, så slipper man se dem när man spelar.

När man börjar spela får man lite hjälp.
De första 20 levlarna får man 3 * nycklar, ex: lyckas man få 4 nycklar i spel, får man alltså 12 nycklar totalt.
Man får också presentpaket som innehåller rubiner med några timmars mellanrum.

Vart annat spel får man 5 extra nycklar.
En gång om dagen (var 22:a timme) kan man börja samla kronor i spel. När man fått ihop 10 kronor i spel får man en kunglig kista.

Jag tycker att det här är ett kul casual game om man har en kvart över någon gång. Man kan välja "svårighetsgrad" genom att byta till en lättare/svårare server och det är kul att spela mot riktiga människor.
 
Top