Nekromanti Speltimmen v41 2018

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,748
Location
Rissne
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka. UNDANTAG: Pga orsaker kommer denna regel att tillfälligt att degraderas till att vara en "svag målsättning".
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,748
Location
Rissne
Jag har inte spelat något Steamspel tillräckligt länge ännu, men jag har spelat över en timme av Breath of Fire till SNES. Jag har spelat det på min mobiltelefon i emulator, med en bluetooth-handkontroll, på ett tåg, så det är inte direkt det sammanhang spelet skapades för. Men ändå.

BoF är ett spel jag velat spela i många år, men inte kommit mig för att fokusera på ordentligt. Det är ett egentligen rätt simpelt japanskt rollspel, ganska typiskt för genren. Byar, världskarta, monsterslumpmöten, föremål, utrustning, magi, etc. Riktigt snygg pixelgrafik, som så ofta på SNES. Det är kanske en smula grindigt, så gillar man inte frekventa slumpmöten bör man spela något annat.

Jag tycker dock om det här. Mycket. Och då har jag inte ens kommit så långt i storyn att det börjat hända grejer. Ett gäng elakingar - de svarta drakarna - har bränt ner ens by, men distraherades av den enda av oss som kunde magi så att de inte dödade alla. Nu måste man som blåhårig yngling ge sig ut i världen och stoppa nidingarna. Det finns en profetia. Nyskapande, it is not.

Det närmaste nyskapande jag sett hittills är en "auto-battle"-knapp. Som ett slags föregångare till t.ex. systemet med programmerbara karaktärer i Final Fantasy XII.

Det är också lite intressant att spelet verkar försöka undvika ord till förmån för ikoner i sina gränssnitt. Det blir inte alltid så bra och tydligt, men ger iaf en lite egen känsla.

Jag tycker rätt bra om det här. Det är lite grindigt på ett mysigt sätt, har varierande miljöer och är snyggt.

BETYG: 90
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,748
Location
Rissne
Jag köpte Frostpunk som födelsedagspresent till mig själv.

Jag tycker nog om det. Det var ganska precis exakt så som jag förväntade mig, vilket ju betyder att dess marknadsföring var bra och effektiv.

På en timme hinner man såklart inte komma till något av de "svåra beslut" som utlovats, däremot är det nog för att börja känna sig lite överhopad av alla resurstyper, byggnadstyper och mekaniker. Tur att jag har lite vana av 4X-spel sedan tidigare och känner igen mycket, trots att jag är väldigt ringrostig...

Jag gillar grafiken som fasen. Snygg snö, jag gillar att de små människorna ser så trötta och nedbrutna ut, de känns verkligen som desperata, frusna människor även om jag inte kan zooma in på dem ordentligt. Jag gillar att människorna, när de går, skapar spår i snön de pulsar igenom, och arbetar upp gångstigar till resurserna de samlar in tillsammans. Det enda jag egentligen kan klaga på när det gäller grafiken är den ganska dåliga antialiasingen som används.

Ännu tycker jag att det är lite svårt att skilja mellan olika byggnader; grafiken är lite för detajerad och byggnaderna lite för detaljistiskt likartade för att medge snabb identifiering. Men eftersom man alltid kan pausa tiden så behöver man inte hitta rätt byggnad att klicka på snabbt, så det gör inget.

Överlag är jag väldigt sugen på att spela vidare. Det som eventuellt hindrar är ju avsaknaden av egentligt mål. Överleva så länge som möjligt och... sedan då? Överleva tills våren kommer? Överleva tills man blir tillräckligt automatiserat self-sustaining för att allt ska gå per automatik?När blir man klar? Vad är spelets "win condition"? Jag har inget tålamod alls med spel som "bara fortsätter". Det kan säkert tänkas finnas något slags slut på det här spelet, men ännu har det inte presenterat något för mig.

BETYG: 90
 
Top