Speltimmen v41–42 2020

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,534
Location
Rissne
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka.
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
  • Nytt för 2020: För att försöka motivera mig att inte bara spela flera olika spel utan också spela klart fler spel tänker jag förutom ovanstående också försöka varje vecka spela en timme av något spel jag redan skrivit om. Då blir det utan betygsättning.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner för det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,534
Location
Rissne
Det blev inte så mycket spelande förra veckan: Eller ja, det spelande som blev var bara Mass Effect 3, där jag avslutade Leviathan-DLCn och påbörjande The Citadel. Efter det är det, om jag förstår min spela-uppdragen-i-den-här-ordningen-för-att-inte-missa-saker-guide rätt, bara två uppdrag kvar innan jag är klar… Även om jag nog räknar med att båda de två uppdragen är hyfsat långa och säkert lite kluriga också.

Oh well.

Som födelsedagspresent till mig själv förbeställde jag en Oculus Quest 2, och den levererades flera dagar innan officiellt lanseringsdatum. Jag fick den redan i fredags, men egentligen släpptes den igår, tisdag. Men till en början funkade den inte – Oculus hade gjort så att Questen bara gick in i en oändlig boot-setup-loop om man försökte köra igång den. Men i måndags började den funka, och de här tre dagarna har mitt VR-användande ökat betydligt.

För den som inte vet är Quest 2 alltså den allra senaste VR-mackapären från Facebook/Oculus. Jämfört med till exempel en HTC Vive har den högre upplösning per öga, sämre uppdateringsfrekvens (ännu så länge), lite plastigare handkontroller som trackas lite sämre, väger några gram mer. Och så kan man använda den trådlöst out of the box – både genom att den faktiskt är en helt egen maskin, och genom att man, om man vill, kan koppla den trådlöst (eller trådat) till en bra spel-PC och använda den som ett vanligt headset. Plus att den har inside-out-tracking, så man behöver inga fyrtorn eller annan krånglig setup. Att börja använda den är alltså bokstavligt talat bara "plocka upp headset, sätta det på huvudet – vara igång". VIll man köra trådat till sin dator kopplar man en (1) USB-C-kabel mellan dator och headset.

Jag är väldigt nöjd ännu så länge, även om jag verkligen längtar tills man kan köra 90hz (90fps) i spel och sånt. Det märks verkligen, tycker jag, skillnad mellan 72 och 90 i VR.


I alla fall, idag lyckades jag inte längre stå emot att köpa Star Wars: Squadrons. Och nu har jag spelat 77 minuter av det.

Det är alltså ett riktigt, riktigt klassiskt rymd-flygar-sim-spel. Inte något arkadigt grejs utan en riktig, sann och trogen efterföljare till klassiska spel som X-wing och TIE-Fighter. En klassisk singleplayerkampanj, cockpits man ser inifrån, man kan föra över kraft från motorerna till sköldarna eller vapnen och vice versa… Jag är lite förvånad över att det här existerar i verkligheten, givet senaste årens fokus på open world och en massa endgame content och multiplayer och skit, men det här är verkligen helt enkelt ett klassiskt… spel. Det finns multiplayer, men det är ganska klassisk sådan. lite som att Quake också hade multiplayer, liksom. Det finns inga loot boxes.

Det är fint och ganska välskådespelat också.

Det är dock inte perfekt. Några skavanker:
  • De vill verkligen att man ska spela med joystick och throttle. Jag orkade inte gräva fram mina grejer, så jag körde med tangentbord och mus. I VR döljer de muspekaren… Och eftersom styrningen är modern, alltså som att man flyttar pekaren ganska fritt och skeppets nos följer efter så gott den kan, så är muspekarens position ganska viktig. Plus att det är, i VR åtminstone, ABSURDT hög mus-sensitivity. När jag ställde ner det manuellt i min mus' programvara så blev det helt OK.
  • Jag vet att det är Oculus' fel, men jag vill verkligen ha 90hz när jag spelar det här spelet.
  • Men samtidigt laggar det lite här och var även på 72, kändes det som. Svårt att avgöra utan FPS-räknare. Jag antar att mitt laptop-GTX-2070 inte riktigt duger för att driva det här spelet så hårt som det förtjänar. Jag märkte samma sak när jag spelade det på icke-VR; jag var tvungen att dra ner grafiken rätt rejält för att få 60fps. Lite trist – det är väldigt fint, men det verkar inte helt optimerat.
  • De har sagt att de inte ska bygga någon "paid DLC". Men varför inte det? Alltså, jag vill ju att de helt enkelt ska ta den här motorn och göra remakes av X-wing och TIE Fighter med den.
Men ja, det här kommer jag återkomma till, helt garanterat. Jag vet inte om jag är beredd att kalla det för en killer app för desktop VR, men… Tydligen är det RÄTT många (läste jag 15%?) av de som spelar Squadrons som gör det i VR.

Jag undrar om jag ska testa att gräva fram min gamla joystick… (Och jag undrar också om jag kanske ska vänta med att spela vidare tills Oculus gjort så man kan få 90hz via Oculus Link)

BETYG: 90

EDIT: Nu läser jag mig till att man eventuellt kan nå 90hz om man kör trådlöst? Via Virtual Desktop? Det… Det ska jag nog testa. I morgon.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,534
Location
Rissne
EDIT: Nu läser jag mig till att man eventuellt kan nå 90hz om man kör trådlöst? Via Virtual Desktop? Det… Det ska jag nog testa. I morgon.
Jag var alldeles för otålig…

Men ja. Jag börjar undra vad man ens ska ha den där kabeln till? Ger den några fördelar? Jag antar att den krävs om man av nån anledning köpt Oculus Rift-spel man vill spela?

Men vad jag vill säga är alltså att alla mina prestandaproblem med Squadrons försvann när jag bytta från trådat till trådlöst. Virtual Desktop är troligen den mest prisvärda app jag köpt till VR, måste jag säga… Nu kunde jag köra Squadrons i 90hz med god prestanda och noll problem. Till och med mitt problem med muskänslighet verkar ha fixat sig.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
311
Jag har spelat lite Pikuniku. Man spelar en klump med ben (men inga armar) i ett plattformsspel. Det är ganska kul! Man sparkar med sina ben och allt är lite tokigt. Men tyvärr följer spelet den moderna skolan av plattformsspel där det inte finns någon karta och inte är helt tydligt vart man ska alla gånger. Vad är grejen med det?

Jag fortsätter nog med spelet senare.
 
Top