Nekromanti Speltimmen v39-40 2015

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone. Eller OK, förra veckans också, eftersom jag uppenbarligen glömde skapa tråd då.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag spelade under förra veckans sista skälvande timmar en timme av The Journey Down: Chapter One.

Hemsida med screenshots och grejer.

Det är ett peka-klickaspel i klassisk modell. Jag saknade moderna funktioner som att kunna dubbelklicka på utgångar för att springa till dem eller automatiskt gå genom dem och att kunna se alla hotspots i en scen. Den grafiska stilen har många uttalat sig positiv till; jag tycker att den är okej - maskliknande ansikten och bakgrunder som ser ut som concept art funkar, men det kändes inte fantastiskt direkt.

Mitt största problem med spelet är dialogen. Dels är den skitdåligt skriven med många utfyllnads-replikskiften som varken är roliga eller intressanta, dels har framför allt huvudpersonen och hans kumpan accepter jag helt enkelt inte kan förlika mig med. För mig, ett otränat öra i sammanhanget, låter accenterna oerhört fejkade. Och jag är nog lite känslig vad gäller dreadlocks, fejkade jamaikanska accenter och sånt eftersom jag spenderat en stor del av det senaste året eller så med att sätta mig in i tänkandet kring cultural appropriation och sånt. I dunno, det kändes rätt tacky i det här fallet.

Jag ville gilla det här spelet eftersom det vad jag kan utläsa är svenskproducerat, men tyvärr är det inget jag kommer att återkomma till nångång snart. Plenty of other fish in the sea.

BETYG: 85
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag avslutade v40 med att lite halvhjärtat spela den där sista kvarten jag behövde för att knuffa Trine 2 över gränsen.

Trine 2 är ett väldigt snyggt plattforms-pusselspel som tyvärr valt fantasy som tema. Och jag ogillar fantasy. Pusslen är roliga och påminner lite om gamla Lost Vikings; man har tre karaktärer med olika specialiteter. Skillnaden är här att man av okänd anledning liksom bara "finns" en i taget.

I dunno. Kul i coop, men det gäller ju alla coopspel. Det finns dock inte så många bra kampanj-coop-spel till PC, så det här är ett av ganska få man har att välja mellan.

Sammantaget: Grafiskt avancerat, pussligt klurande, coop, tråkig design.

BETYG: 85
 
Top