Speltimmen v39–41 2023

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka.
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Mitt mål är att förbättra mina stats på SteamHour. Det vill säga, ha färre spel jag aldrig startat eller som jag spelat väldigt kort tid.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner för det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Jag har inlett veckan med att spela 65 minuter av byggpusselspelet Abriss. Jag såg screenshots från det och insåg direkt att jag behövde testa det. Jag jag hade inte fel.

Abriss består av små banor. Eller ja, små och små, plottret på dem antyder att banorna i själva verket är jättestora i något slags typ surrealistisk postapokalyptiskt super-urbant område. Ruiner och gigantiska maskiner av oklart ursprung. Ingen story vad jag kan se, men allt är väldigt snyggt.

I alla fall, man bygger maskiner för att förstöra grejer. Generellt försöker man förstöra så mycket man kan. Man har en begränsad uppsättning och antal av delar att bygga sina maskiner av. Man kanske t.ex. har två bjälkar, en rotationsled, två connectors och en bomb. Gör något!

Om någon tycker att det här låter lite bekant, så är det alltså typ Besiege fast i ett slags atmosfärisk scifi istället.

Jag tyckte om det här. Även om jag såklart ganska omedelbart fastnade i att vilja få 100% på alla banor.

Jag vet inte när jag kommer att spela vidare, men det här var riktigt trevligt. Det jag nog framför allt saknar är något slags story – bara gameplay gör det inte riktigt för mig.

BETYG: 90
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Jag har spelat fem kapitel (av sju) i Separate Ways, en DLC till Resident Evil 4 Remake. Det är inga större nyheter, men välgjort och underhållande, precis som själva huvudspelet. Adas röstskådis låter ungefär lika oengagerad som förut, och de kanske inte satte sin topptalang på att skriva dialog, men annars är det mesta finfint!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
39-41? Jag hade ju tänkt att vara ha tvåveckorsperioder men okej, det får väl bli såhär då.

Jag hart spelat .Hack GU. Last Recode i 105 minuter. Eller ja, spelat har jag väl kanske gjort i 10-15? Resten av tiden har jag antingen läst låtsasnyheter/låtdas-forumposter eller tittat på cutscenes.

Nå, i det här spelet spelar man alltså en kille i en near future scifi-värld där alla använder mobila enheter alldeles för mycket, överdrivet tv-spelande får skulden för allt möjligt, där föräldrar gladeligen sätter in chips i sina barn för att hålla koll på dem. Och där det är ett kontroversiellt nytt lagförslag att ge alla medborgare ett eget unikt ID-nummer.

Den här världen skymtar man dock bara i simulerade forumposter och nyhetsartiklar, för huvudsakligen så spelar huvudpersonen MMORPG-spelet The World, som är typ ett ganska vanilj-standard-jrpg:igt hack and slash med repetativa quests och PvP. Fast jag får inte skapa mig en egen karaktär eller bestämma ifall jag ska pyssla med PvP mot folk jag möter; för det har huvudpersonen redan bestämt.

Så… Betyder det att det här spelet i princip är de tråkiga delarna av ett jrpg kombinerat med de tråkiga delarna av ett mmo? Ja, hittills så. Det finns en main plot också, men det är oerhört svårt att bry sig om vad som händer i den eftersom större delen av den handlar om vad som händer i ett datorspel inuti ett datorspel.

Jag minns första .hack//SIGN-animen och tillhörande spel som "ganska dugliga, ändå". Det här tyckte jag mest var trist. Och då avbröt jag ändå mitt genomläsande av de fejkade forumen för att försöka börja spela.

Jag tror att den grej jag störde mig mest på var hur linjärt det är. Och hur lite som är gameplay. Spelet har hellre en jäkla cutscene av när huvudpersonen går från punkt A till punkt B än att låta mig som spelare göra det. Det var en hel del sånt nu under de första 105 minuterna – den längsta cutscenen hade kunnat delas upp ganska ordentlgit i små moment jag kunnat göra själv.

Och spelets cutscenes är ju ändå likadana rent grafiskt som resten av spelet – de är gjorda typ genom att de filmat i spelmotorn och ful-encodat det med extra mpeg-slem. Så att låta mig göra grejerna själv hade förbättrat filmsekvenserna rent grafiskt…

Men ja, nä, det är väl inte nödvändigtvis något katastrofspel eller så, men jag är rätt osugen på att fortsätta. Framför allt när det dessutom var realtids-strider snarare än ATB/turnbased.

BETYG: 85−
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Har lite smått börjat spela om Cyberpunk 2077 i och med släppet av patch 2.0 och DLC:n "Phantom Liberty". Det är skoj! De har fixat rätt mycket saker vid det här laget och gjort om hela perks/skill-systemet till det bättre. Cyberimplantat fungerar annorlunda med ett klart större incitament för att hitta ny och mer avancerad tech att stoppa in i kroppen.
Spelet fortsätter också att vara ett grafiktekniskt showcase där spelet nu kan spelas i princip helt ray trace:at. På min dator jag kan med nöd och näppe använda det här läget, men trots prestandan och en del mindre skavanker så gör det att spelet ser helt fantastiskt ut. Många gånger är det som att gå runt i concept art. Fast i 3D. Och realtid. Kolla denna random scen från början av spelet t.ex:
photomode_04102023_210437 kopiera.jpg
 
Top