Nekromanti Speltimmen v37 2017

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Egentligen vill jag bara spela mer Observer - jag har nästan spelat igenom det, det är fortfarande fecking AWESOMESAUCE - men jag har tvingat mig att ta en Observer-paus för att istället spela 60 minuter av ett annat skräckspel, Alan Wake.

Det är ju betydligt mer actionbetonat än Observer, men i sin genre är det absolut inte dåligt. Kontrollerna är anpassade för handkontroll snarare än tangentbord och mus, grafiken känns väldigt mycket X-box 360 med en del lågupplösta texturer och en del popping, men hey - det är en port av just ett 360-spel från 2010, vilket ju faktiskt är sju år sedan nu (dirty lies!).

Titelns Alan Wake är en författare, och han hänger med sin fru på semester för att få ta lite paus från pressen och kanske lösa upp sin writer's block. Men så hamnar han i en massa skit, där man inte riktigt vet vad som är verkligt och vad som är fiktion, han hittar boksidor han inte skrivit men som har honom som författare och som börjar hända på riktigt... Ja, you know.

Spelet försöker inte ens låtsas vara subtilt med sina referenser till klassisk skräck. Citat och hänvisningar till Stephen King, en liten "log lady"-tant på den lokala dinern är bara början. Spelet vet vad det vill vara och skäms inte för det.

Och... Tja, det funkar nog. Fullt kompetent actionskräck, även om jag föredragit lite bättre kontroller för framför allt skjutandet. Och all form av stamina-mekanik kan gå och hänga sig.

BETYG: 85+
 
Top