Speltimmen v37–40 2025

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka (även om trådarna kommer en gång i månaden).
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Mitt mål är att förbättra mina stats på SteamHour. Det vill säga, ha färre spel jag aldrig startat eller som jag spelat väldigt kort tid.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner för det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.

Well, uppenbarligen har jag inte fokuserat på det här de senaste två veckorna.

Men… I veckan kommer Silent Hill f. Och det borde lätta upp på jobbet osv, så jag borde ha mer mentalt utrymme att spela annat än Quake 2.

Så.

Jag har spelat ett par timmar av demot till Whiskerwood.

Josåatteh, man spelar söta små möss som ska kolonisera en ö, och så har man överordnade katter som kräver en på skatt, så man måste driva kolonin effektivt för att inte få bassning av dem. En allegori subtil som en käftsmäll alltså.

Det finns produktionskedjor och sånt, och man ska kunna bygga transportband och grejer, men det mesta är låst i demot, och det verkar väl inte riktigt vara en Factorio-klon. Kanske blir mer sånt när spelet släpps.

Jag lade det på önskelistan iaf, så en försiktig 90 på krankskalan.

Recharge: High Voltage

Jag älskade spela Re-Volt där man körde en radiostyrd bil genom banor. Det här är en uppföljare i tanke och är just nu i Early Access. Det jag tycker är svinroligt är multiplayer, där du inte kör mot andra i realtid utan mot deras bästa tider. Så du kan göra en bana, ladda upp den och sedan se hur bra folk kör gentemot dig. Vill du se vinnartiden? Ladda ned den med en enkel knapptryckning och du kör mot dess "ghost".

Det jag tycker är ruskigt bra just nu är att efter första varvet så får du köra mot ditt eget spöke, så du se enkelt var någonstans du har gjort optimeringar i din körning. Det, kombinerat med att man kan sätta ut markeringar där man kan "respawna", så att man kan träna på vissa bitar på banan. Körtiden är runt 30-40 sekunder, vilket gör det här spelet rusktigt beroendeframkallande med "bara ett till försökt. Ba-aara ett tid". Satt och spelade det här till klockan 06 på morgonen en lördag.

BETYG: 95+

Back