Speltimmen v37–40 2025

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
37,378
Location
Rissne
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka (även om trådarna kommer en gång i månaden).
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Mitt mål är att förbättra mina stats på SteamHour. Det vill säga, ha färre spel jag aldrig startat eller som jag spelat väldigt kort tid.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner för det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 
Well, uppenbarligen har jag inte fokuserat på det här de senaste två veckorna.

Men… I veckan kommer Silent Hill f. Och det borde lätta upp på jobbet osv, så jag borde ha mer mentalt utrymme att spela annat än Quake 2.

Så.
 
Jag har spelat ett par timmar av demot till Whiskerwood.

Josåatteh, man spelar söta små möss som ska kolonisera en ö, och så har man överordnade katter som kräver en på skatt, så man måste driva kolonin effektivt för att inte få bassning av dem. En allegori subtil som en käftsmäll alltså.

Det finns produktionskedjor och sånt, och man ska kunna bygga transportband och grejer, men det mesta är låst i demot, och det verkar väl inte riktigt vara en Factorio-klon. Kanske blir mer sånt när spelet släpps.

Jag lade det på önskelistan iaf, så en försiktig 90 på krankskalan.
 
Recharge: High Voltage

Jag älskade spela Re-Volt där man körde en radiostyrd bil genom banor. Det här är en uppföljare i tanke och är just nu i Early Access. Det jag tycker är svinroligt är multiplayer, där du inte kör mot andra i realtid utan mot deras bästa tider. Så du kan göra en bana, ladda upp den och sedan se hur bra folk kör gentemot dig. Vill du se vinnartiden? Ladda ned den med en enkel knapptryckning och du kör mot dess "ghost".

Det jag tycker är ruskigt bra just nu är att efter första varvet så får du köra mot ditt eget spöke, så du se enkelt var någonstans du har gjort optimeringar i din körning. Det, kombinerat med att man kan sätta ut markeringar där man kan "respawna", så att man kan träna på vissa bitar på banan. Körtiden är runt 30-40 sekunder, vilket gör det här spelet rusktigt beroendeframkallande med "bara ett till försökt. Ba-aara ett tid". Satt och spelade det här till klockan 06 på morgonen en lördag.


BETYG: 95+
 
Jag har köpt och spelat 72 minuter av Silent Hill f.

Eller, ja. Jag har spelat det i kanske… 40 minuter? 30? Resten har gått åt till att fippla med grafikinställningar. Vi återkommer till det.

Men ok, man spelar en ung japansk tjej som har en elak farsa, en undergiven morsa och en syrra man tappat kontakten med sedan hon gifte sig och flyttade hemifrån. Så en dag rullar dimman in över byn man bor i, och saker blir konstiga och farliga. Så ja, det är Silent Hill i liten japansk by.

Jag har hunnit gå runt, fly från en grej och dö i min första strid för att jag har kassa reflexer och inte lyckas följa spelets tutorial-prompt om att dodge:a precis innan fiendens attack landar.

Rent estetiskt är spelet nånstans mellan snyggt och okej. Dimman och de flesta miljöer är fina; karaktärerna är… okej.

Tekniskt… Alltså jag fattar inte. Visst, jag har kanske inte världens fetaste gaming-rigg, det har jag inte. Det är en laptop, jag har ett externt 3080. Duglig processor men det lär finnas en del bottlenecks i systemet. Men det handlar nog inte bara om min dator, det här.

Först och främst får man inte ändra upplösning om man är i fullskärmsläge. Är man det, så får man välja mellan antingen DLSS eller att leka med "screen percentage"-slidern som är upplösnings-skalningen. Talar spelet om att screen percentage inte funkar om DLSS är igång? Nej, såklart inte, det fick jag ta reda på via Reddit. Mitt problem är att min skärm är en 4K-skärm men att jag inte har kraft nog att spela några nyare spel i 4K; det funkar för surf och layout och sånt men inte spel. I spel behöver jag kunna ändra till 1440p eller 1080p, och slå igång DLSS i de flesta fall. Här var jag alltså tvungen att ändra Windows' skärmupplösning innan jag startade spelet… Eller ja, jag ställde in 1080p i windowed mode, och köpte Lossless Scaling för att skala upp fönstret till fullscreen.

Sedan är de grafiska artefakterna rätt kassa här. Det spelar ingen roll vilken upplösning eller uppskalning jag kör eller vilka grafikinställningar jag gör; kring huvudpersonen ser det ändå ut som svårartat MPEG-slem när jag roterar kameran Det är inte första UE5-spelet som gör såhär. Det brukar mest vara hår, men här är det hela hennes klädsel också. Är det något med materialen och UE5s renderare? Jag vet inte; men jag förstår inte. Är jag ensam om det här eller är det bara något som ingen annan tänker på eller stör sig på? För mig är det enormt distraherande. Ändå har jag haft samma problem på två olika datorer. Visserligen båda laptops… jag borde försöka kolla in problemet på en bra stationär speldator. Men jag läste nånstans att samma bekymmer finns på PS5 Pro.

Även vid 60fps är sedan upplevelsen allt annat än mjuk. Vid kamerarörelser etc känns det närmare 30fps; även med motion blur påslaget. Och då snackar jag inte bara om traversal stutter eller att spelet kompilerar shaders i bakgrunden när man kommer till nytt område (men det ske såklart också), utan om att det helt enkelt inte känns speciellt mjukt eller speciellt 60fps. Jag ska testa att köra spelet på min laptopskärm vid tillfälle, den klarar 240hz. Men jag hyser inget vidare hopp. Det här verkar helt enkelt vara så UE5 funkar.


Vilket för mig tillbaka till min fundering: Vem tycker att det här är acceptabelt? Att det här är en okej trade-off? Vad vinner man? Det blir ju inte ens snyggt; det blir bara grötigt och hackigt. Och ändå är det här den spelmotor flest företag gillar att använda.

Bisarrt, verkligen. Och det drar ner mitt intryck av det här spelet. Det lockar mig inte speciellt mycket att återvända till ett spel med så här mycket hackighet eller såhär mycket konstanta visuella artefakter. Jag ska göra minst ett försök till dock. Det verkar ju finnas ett rätt bra spel där inne nånstans. Även om jag misstänker att stridssystemet inte alls kommer att tilltala mig.

BETYG: 85+
 
Vilket för mig tillbaka till min fundering: Vem tycker att det här är acceptabelt? Att det här är en okej trade-off? Vad vinner man? Det blir ju inte ens snyggt; det blir bara grötigt och hackigt. Och ändå är det här den spelmotor flest företag gillar att använda.
När jag kollar youtubevideos så verkar många uppleva en mjukhet jag inte får till oavsett upplösning, inställningar och skärm. Möjligen tänker jag att själva videoformatet grötar ihop bildrutorna lite och skapar lite extra mjukhet, men det verkar helt klart som att andra har en annan upplevelse än mig. Och jag vet ju att ett mobilt 3080 inte är i närheten av ett riktigt. Men det är ändå frustrerande. Jag har minimerat de grafiska artefakterna iaf, en kombo av inställningar och att skippa Lossless Scaling och istället manuellt ställa in skärmens upplösning…
 
Nu har jag spelat klart Quake II!

Överlag får jag väl säga att det är ett bra spel. Jag föredrar absolut ettans vapenuppsättning; de känns tyngre och bättre. Tvåans vapen är inte dåliga, men när det gäller ren "impact-faktor" så är ettan svårslagen. Varje vapen känns meningsfullt. Här… Framför allt super shotgun och raketgeväret kändes en aning poänglösa. Raketgeväret hade helt enkelt för lite splash damage för att det skulle kännas värt att använda. Granater är ju alltid kul dock, men där handlar det ju egentligen mest om min fäbless för just att studsa granater mot saker för att träffa andra saker. Super shotgun däremot känns mest bara… plastig. Spelets mest "impactful" vapen är nog typ första hagelbrakaren och railgun.

Däremot gillar jag nog det här spelets scifi-estetik mer än klassiska Quakes mer medeltida känsla. Alltså fatta mig inte fel nu, jag älskar Quake 1. Men det är nånting med det biomekaniska scifi-grejset som tilltalar mig mer, helt enkelt. Och när fienderna här börjar hoppa mot mig… Jag böev aldrig liksom sådär hoppa-till-rädd-panikslagen när jag spelade ettan; det blev jag återkommande här. Även sedan jag insett att de inte gjorde så mycket skada (pga att jag körde på lätt svårighetsgrad).

Men ja, det här är ett najs spel och jag är glad att jag klarade det. Däremot är jag väl inte så jättesugen på att ge mig på tilläggspaketen; det gjorde jag inte efter Quake 1 heller. Jag har andra spel att spela, liksom. Men det känns skönt att de finns där ifall jag skulle vilja köra Q2 men med nya banor och fiender nån gång.

Efter det här spelet kom ju det i mina ögon helt poänglösa Quake III Arena. Men… vet ni, jag har aldrig klarat Quake IV heller.

(Är det inte dags för ett singleplayerfokuserat Quake V snart?)
 
Jag har spelar klart Metaphobia som är ett peka-klicka-spel. Det är gratis och gjortav ett fåtal personer och ska väl bedömas som ett sådant, vilket gör att det får klart godkänt (men inte mer) i betyg.

Nackdelar:
- rätt linjär story
- några pussel hade jag svårt för bara för att jag inte hittade vad man skulle klicka på (musmarkören blir gul över hotspots men jag bommade ändå...)
 
Back
Top