Speltimmen v37–38 2022

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka.
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Mitt mål är att förbättra mina stats på SteamHour. Det vill säga, ha färre spel jag aldrig startat eller som jag spelat väldigt kort tid.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner för det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag har spelat Cult of the Lamb i... 9,8 timmar. På en dag.

Storyn är enkel: Du är det sista lammet och offras för att hindra den kedjade guden från att befrias. Du återuppstår, har ihjäl en mängd kultister och värvar lite djur till din kult, och ska dräpa fyra biskopar för att befria Den Som Väntar. På vägen bygger du din kultist-community i Animal Crossing stil (med mer religiösa ceremonier och blodsoffer) och ger dig ut på dungeon delves för att samla resurser/nya kultister.

Det här är inte ett särskilt svårt spel. Dungeon-bitarna är ganska enkla, att man får random vapen håller det hyfsat fräscht. Att bygga kultistby för krafter och prylar är ett genidrag - du får downtime där du ser efter byn, ökar folks religiösa fanatism, offrar gamla (beroende på vald doktrin) och fiskar.

Byn får nya byggnadsval genom gudomlig inspiration som fås av dyrkande kultister, doktriner får du två val av - ex att äldre ses med vördnad och ger Tro eller att äldre ger tro när de offras. Eller att folk kan äta gräs utan men (gräs är vanligt) eller får bonusar av att äta ex-medlemmars kött.

Enda smolken jag har är att byborna inte kan överges för länge utan att de börjar svälta, blir sura eller dör av ålder. Det uppmuntrar en att göra dungeons fort och inte vända på varenda sten men samtidigt blir extra långa dungeons (som man låser upp av att döda dess biskop) problem.

Är det här lika bra som Hades? Nej. Men det är riktigt roligt. Jag är nästan färdig och är halvt sugen att försöka bygga en "god" kult i en andra vända.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Humble Bundles nyaste giv är Humble Choice - prenumerera och få ett halvdussin spel i månaden. Jag har inte varit lockad hittills men nu i september erbjuder de Crusader Kings III (och Just Cause 4, och shapez.io, och lite annat bös som jag kan såga i Speltimmen).

Så när jag egentligen borde sovit har jag spelat Crusader Kings III. Det är samma deal som i tvåan, du är en landägare på medeltiden och ska leda ditt adelshus till ära och berömmelse. Och kanske gå på korståg också. Eller försvara dig mot korståg - att spela icke-kristna ska visst vara möjligt från start i CK3, det krävde DLC i tvåan.

Roligt att CK3:s officiella tutorial går på samma linje som fan-rekommendationen i tvåan - du får spela en av Irlands småkungar med första mål att bli kung av hela Irland. Betydligt mer överskådligt än att kasta sig in i centraleuropas konflikter.

Det blir en klar 95:a på krankskalan.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Cyberpunk, säger ni? Och pixelart? Peka-klicka och detaktivmysterier? Don't mind if I do! Jag har spelat de första två fallen i Chinatown Detective Agency, och det tog mig typ 90 minuter.

Det som är bra med det här spelet är först och främst dess pixelart, som är excellent. Den bryr sig inte det minsta om pixel grid och blandar stundtals väldigt friskt mellan olika upplösningar på samma bild, men sånt kan man ju ha överseende med.

En annan sak jag gillar är den episodiska naturen – precis som i Darkside Detective är spelet uppdelat i separata fall.

Jag gillar också att mycket av undersökningarna bygger på att man behöver… göra riktiga undersökningar. Googla, helt enkelt. Jag vet att en del recensenter påpekat svagheten i det här – om man bara googlar som vanligt så får man ju, precis som med alla såna här spel, framför allt upp resultat som är walkthroughs för själva spelet. Men vad man gör är ju helt enkelt att man lägger till "-chinatown" till alla sökningar, så försvinner resultat som innehåller det ordet. Aspraktiskt. Jag tycker att nån borde gör en söktjänst med specifikt den funktionaliteten inbyggd – att man kan ha ett sökfält precis som på google, men att man kan stoppa in ett spel eller något annat man specifikt inte vill få resultat om. Så slipper man komma ihåg att lägga till det varje gång.

Men okej. Det som inte funkar jättebra är voice actingen och delar av det tekniska. Röstskådespeleriet är… Jag tror att "ojämnt" är det snällaste jag kan säga. Det finns enstaka röster som är okej, men ingen är liksom bra och flera är direkt dåliga. Stela, onaturliga läsningar som förstör mer stämning än de skapar. Det är rentav så att jag blir lite lättad varje gång jag kommer till en konversation som bara är text.

Det tekniska… Alltså, det är mest småsaker. Eller en storsak är det ju: vad i hela friden fick dem att bestämma att man bara skulle få spara sitt spel mellan fall? Det är verkligen jättedumt och störigt. Sedan är det en del tekniska märkligheter – muspekaren är jätteliten om man spelar i 4K, till exempel. Spelet körs i ett fullskärmsläge som innebär att hela spelet minimeras om man byter till ett annat fönster, istället för att köra "borderless windowed" som ju typ är standard idag. Det hade varit najs att kunna ha sitt googlefönster uppe på vänsterskärmen och spelet på mittenskärmen. Gränssnittet känns ibland lite clunky.

De fall jag spelat hittills är hyfsat intressanta, men pusslen ganska ojämna. Framför allt skaden till första frimärket man ska återlämna var… öh, drastiskt högre svårighetsgrad att hitta utan att kolla walkthrough, jämfört med allt annat.

Allt som allt är det här ett okej spel som jag nog vill återvända till nån gång. Man ska kunna klämma det på 16 timmar om man gör alltå, och det känns ju inte så blodigt.

BETYG: 90−
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,260
Location
Kullavik
Jag har spelat igenom Alfred Hitchcock Vertigo från 2021.

1664045773926.png

Spelet är ett peka-klicka äventyr där man får följa den interaktiva berättelsen om Ed Miller, en författare som efter en traumatisk olycka hävdar att hans fru och dotter är försvunna, men det finns inget bevis för att de någonsin existerat.

Det här är en bra thriller, och berättelsen vrider och vänder på sig utifrån de olika karaktärernas vinkel och vad de gör och vad som hänt tidigare. Det skall dock påpekas att berättelsen egentligen inte har någonting överhuvudtaget gemensamt med Hitchcocks film från 1958 (bortsett att protagonisterna har samma åkomma). Det stör mig egentligen inte mer än att det känns som lite falsk marknadsföring.

Det som däremot stör mig i det här spelet är att det är otroligt mycket laddningstider mellan varenda liten scen (säkert 15-25 sekunder). Min dator är säkerligen alldeles för klen för att spela den här typen av spel, men jag tog mig igenom det genom att minimera och spela i ett fönster.

Jag sätter ogärna sifferbetyg, men betyget hamnar någonstans mellan godkänt och bra (laddningstiderna drog ner helheten).
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,380
Location
Helsingborg
Jag har kört tre timmar av Lost Egg 2, vilket är i samma genre som Getting Over It och I am Bread. Man styr ett ägg som ska hoppa sig förbi en snitslad bana. Kontrollerna är bra, men äggets form gör att man kan hoppa i oväntade riktningar och försök rulla över en smal spång med den formen. Vet man vad man ger sig in på är det här ett kul spel och piano-musiken är väldigt avslappnande. Man kan köra singel eller med andra.

Här är en extra-bana som jag tror att utvecklarna lade till mest för att vara bisarra. Den är i princip omöjligt att klara av.

BETYG: 87 - mest för att jag blir så svettig när jag anstränger mig med att kontrollera ägget
 
Top