Nekromanti Speltimmen v36 2016

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,781
Jag fortsätter spela The Witcher 3. Ni borde också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag fortsätter spela No Man's Sky, såklart. 24 timmar hittills, fortfarande mycket nöjd med mitt köp.

Jag körde dock lite Adr1ft förra veckan, så jag ska försöka komma upp i den där eftertraktade timmens speltid där så att jag kan fokusera på SNM sen. Det borde jag kunna klara, jag är uppe i typ 45 minuter eller så...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Var ett tag sedan jag skrev, så nånstans under den här perioden hann jag både snöa in ännu mer på olika fightingspel, samt spela klart Persona 4 och ge mig på Persona 3 (så att jag ska ha en chans att hinna innan Persona 5, hyyype!). Senaste veckan har dock ägnats åt:

Ni-Oh Beta
Satan vad svårt det här är. Helvetes helvete vad svårt det är. Det är Dark Souls på speed, där allt, ALLT, dödar dig på två hugg och de är hundra mot dig. Efter många timmars övande lyckades jag till slut grinda mig fram till första bossen. Som dödar dig på två hugg men kräver 30-50 själv. Den klarade jag inte ens efter tre timmars försök. Där gav jag upp. Spelet har en cool atmosfär, ett fantastiskt stridssystem med intensiv och adrenalinframkallande action men det är helt enkelt för jävla svårt. Om spelet kommer med ett easy mode där man kan ta fyra hugg istället för två blir det här ett automatiskt köp när det släpps, annars håller jag mig långt borta. Helvete.

Garou Mark of the Wolves
Har hört talas om det här spelet en hel del, det är typ samtida med Street Fighter 3: Third Strike (som antagligen är världens bästa fightingspel) och ska visst varit ganska populärt i de där kretsarna på den tiden. Jag förstår varför. Systemen är djupa, kontrollen är perfekt och följsam, animationerna och spritarna är gudalikt snygga, musiken är cool, striderna hårda och rättvisa och ett perfekt komplicerat kombosystem och just in time-blocks är egentligen en vettigare variant än parry-systemet från Third Strike. Kan vara världens bästa fightingspel.

Gone Home
Fick den här gratis på PSN, verkar mysigt men lite långsamt. Nån sorts äventyrsspel där man ska pussla sig fram genom sin familjs hus och lista ut varför ens lillasyster har flytt fältet. Lite väl långsamt för adrenalinspelare som jag, men verkar välskrivet och är ganska behagligt. Kanske spelar klart det sen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag har spelat 63 minuter av Half-Life: Source, alltså versionen av klassiska Half-Life som är instoppad i Sourcemotorn.

Originalspelet höjdes till skyarna när det kom. Jag var inte så imponerad. Eller ja, de tekniska bitarna var ju balla; jag har för mig att det här var bland de första spelen att ha skelettbaserade animationer för karaktärer till exempel. Och ur storytellingperspektiv var spelet rätt tidigt med att ha "spelbara cutscenes"; introsekvensen där man får se en massa av den bas man senare ska slå sig ut ur är för sin tid rätt ball.

Men, jag trivdes aldrig med känslan i spelet. Jag gillade aldrig vapnen eller den övergripande tonen; jag gillade inte hur de använt texturer eller hur banorna var designade. Liksom sin likaledes nästan uniformt hyllade uppföljare Half-Life 2 passade det här spelet helt enkelt inte mig speciellt bra.

Och det känns fortfarande. Jag trivs helt enkelt inte med det här spelet, och det är svårt att sätta fingret på varför. Det är ju inte åldern; jag har ju relativt nyligen spelat Quake 1 och Doom med motorbyten. Det är nog bara att jag inte gillar stämningen och kontrollerna; jag får aldrig riktigt känslan av tyngd och påtaglig närvaro i spelet. Och det hjälper inte att jag upplever att jag missar när jag borde ha träffat med den förbannade kofoten...

I Source-versionen är det dessutom ganska ful mismatch mellan karaktärerna (som har ganska god detaljrikedom) och världen (som är superlågpoly och med superlågupplösta och fula texturer som körts genom något fullkomligt värdelöst filter).

BETYG: 80
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Jag har köpt och börjat spela ett spel där man reser runt till olika planeter, utforskar dem och samlar resurser så man kan bygga coolare grejer och utforska farligare planeter.

Starbound alltså. Hittills ganska likt Terraria, men man går långsammare, har mindre hälsa, slåss mer taktiskt pga de första två punkterna, och löper reell risk att slå ihjäl sig när man utforskar grottor eller ens höga kullar. Från början måste man dessutom jaga mat för att överleva.
Jag är ambivalent hittills, men det kanske blir bättre.

Sen har jag lirat Marlow Briggs and the Mask of Death. Det börjar med att man blir dödad när en ond maffiasnubbe vill lära ens flickvän en läxa - för det började bli så gammalt att folks flickvänner dör som motivation. Sen blir man återupplivad av en odöd aztek och börjar sparka all rumpa man hittar.
Varför köper jag God of War-kloner? Jag är ju inte bra på dem. Och när det inte är God of War är det taffliga klättringsscener och quicktime events, och ingetdera är bra designat. Men manus är kul.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag har spelat nån timme av Halcyon 6. Det är ett spel där man bygger lite rymdskepp och sånt och sen slåss de med andra rymdskepp i tur-baserade strider. Grafiken är pixlig och trevlig. Det finns lagom mycket att göra både i och utanför strid. Dock är det inte helt välbyggt, det känns ofta lite wonky att klicka på saker och en hel del sprites ligger i fel höjdlager. All and all så var det okej kul, eventuellt kommer jag att spela det några gånger till.
 
Top