Nekromanti Speltimmen v36 2015

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag har spelat lite Ultimate Apocalypse: The Hunt Begins, en mod till Dawn of War: Soulstorm.

I korthet: Senaste versionen av UA, två nya faktioner har fått bli apocalypiserade (Daemon Hunters och Daemons) och alla faktioner har fått fler grejer.

Spelmässigt: Känns ganska solitt. En del mindre grafiska missar/skumma grejer. Inte säker på balansen vad gäller DH eller demoner än. Klart underhållande mot datorer.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Om jag nu inte skulle orka spela något nytt från mitt Steambibliotek så har jag i varje fall spelat betydligt mer än en timme av Lara Croft GO på min androidmobil.

Det är alltså ett turbaserat pusselspel med tomb raider-tema. Gjort i Unity, så jag fattar inte riktigt varför de inte släppt det på PC också.

Jag tycker om det väldigt mycket. Skön känsla, lagom kluriga pussel (ganska lätta) och en perfekt kalibrerad svårighetskurva där man lär sig nya saker steg för steg och sedan förväntas sätta ihop dem. Extremt solid speldesign skulle jag säga. Mitt enda klagomål är att jag nog snart klarat spelet; det går tydligen att klara på 7 timmar eller så. Jag har kanske 2 timmar kvar, som mest. 3 om jag fortsätter vara komplettist och vill plocka alla hemligheter.

Sen ska jag nog testa Hitman GO, från samma folk.

BETYG: 95
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Jag har spelat nånstans i mellan fyra och tio timmar av Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Jag tror inte att det blir några stora spoilers. Men för er som inte kollat på nån som spelat igenom Peace Walker och Ground Zeros men PLANERAR att göra det så kanske jag trampar på nån liten tå.... Vi får se hur det går.

Efter en mycket obegriplig inledning (bland annat så skapar man en avatar som i alla rpgs, fast spelet handlar om Snake/Big Boss och så svänger nån tjej i en psycho mantis dräkt förbi) så befinner sig Big Boss / Snake i Afganistan på åttiotalet. Tillsammans med en häst som har det fantasifulla namnet D-Horse. De rider/smyger/ridsmyger (ja, ridsmyger) runt och har sönder saker.

Det är ganska många oförklarliga saker i det här spelet än så länge. Tex vet jag inte riktigt vad det handlar om, varför man har sönder saker eller vad det här minispelet om att bygga en oljeplattform egentligen skall leda till. Eller varför alla i Soldater Utan Gränser har olika fåniga djurnamn.
Eller hur jag ska välja vilket vapen som skall utvecklas, eller för den delen hur jag ska göra för att fixa en rpg till de två uppdragen jag just nu har som är märka med "det kan vara bra att ha en raketlunchare med sig här"

Det är coolt att smyga in i en bas, hitta en viktig person som är fångad, be sin tungt beväpnade helikopter anfalla basen så att Snake kan smyga iväg med fången.
Sen är det idiotiskt när en av Snakes före detta milismän bara springer omkring i öknen i ofattbart hög hastighet.
Efter (eller innan) det så har ens polare Kaz från Peace Walker fått ena armen och ena benet avhuggna av kanske killen med hatten i Ground Zeros eller bara av nån annan mer dussinond person.
Sammanhanget är drömskt och långt borta.



Jag vet inte vad jag tycker om allt det här ännu. men det är i alla fall ett underhållande spel, där man ofta känner sig som en smart vinnare.

till sist så ser det ut som att Big Boss om ett tag kommer ha en hund med sig ut i öknen. Vad den heter? D-Dog så klart.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Jag har spelat ihop 69 minuter av Final Fantasy IV.

Det är... Tja, det är Final Fantasy. Världskarta, byar, grottor, slumpmöten, turbaserad strid. Det mesta känns igen, och för mig som gillar't så är ju det bra. Gillar man det inte så gillar man det inte.

Originalspelet kom ju till SNES och det jag spelat är den uppsnofsade 3d-variant som först, tror jag, kom till Nintendo DS och sedan till Android och iOS och slutligen till PC. Det märks att det är android/iOS-porten som kommer till PC; kontrollerna är inte så tajta som de hade kunnat vara, menysystemet är inget vidare och det saknas väldigt mycket vad gäller den sortens options man brukar kunna förvänta sig på PC (t.ex. antialiasing och sånt). Grafiken är söt och snygg, men lider betänkligt av låg fps. Nvidias bps-räknare vill inte riktigt vara med, men av recensioner att döma tycks spelet vara låst till 30fps, vilket såklart är fucking bullshit.

Men det blir ändå ett rätt högt betyg, trots tekniska problem. Jag gillar storyn, som handlar om den svarte riddaren Cecil som tjänar en kung som blivit, öh, en smula... excentrisk och som slits mellan lojalitet och en vilja att göra det rätta... Åtminstone är det det storyn handlar om hittills. Och jag spelar FF-spelen mest för story + utforskning.

BETYG: 90
 
Top