Speltimmen v35–36 2020

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka.
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
  • Nytt för 2020: För att försöka motivera mig att inte bara spela flera olika spel utan också spela klart fler spel tänker jag förutom ovanstående också försöka varje vecka spela en timme av något spel jag redan skrivit om. Då blir det utan betygsättning.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner för det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Nu när EA börjat släppa sina grejer på Steam också så köpte jag Mass Effect 3 igen. Det betyder att det räknas som ett nytt spel. Sådeså.

ME3 är inte mitt favoritspel i serien. Det är väldigt fint, men det faktum att det nu tagit mig flera ÅR att ta mig i kragen och spela igenom det säger en del. Det är något med det som helt enkelt inte griper tag i mig på samma sätt som ME1 och 2 gjorde. Jag vet inte, jag kan inte riktigt sätta fingret på det.

Jag föredrog ju första spelet. Bra story, men också gott om utforskning. Man belönades för att åka runt med den där roliga lilla bilen och avtäcka kartor. Man belönades för att leta i skrymslen och vrår. Det fanns en karta, bara en sån sak. Jag saknar att ha en karta. Jag saknar också att kunna ta hand om nästan alla strider på jättelångt avstånd. Bara jag och mitt prickskyttegevär med oändlig ammo. Tvåan rörde sig i en gameplaymässigt tråkig riktning, med mer strid och mindre utforskning. Men storyn var, antar jag, bra nog för att engagera.

Nå, det här är absolut inte ett dåligt spel. Jag har fortfarande en plan att en dag klara det. Kanske kommer jag lyckas fortsätta spela det den här gången, vad vet jag. Trots att det tvingar mig in i strid på nära avstånd, trots att det är linjärt, trots att jag inte får någon karta.

BETYG: 90
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Jag köpte, glad i hågen, manifold garden och spelade typ en timme. Jag blev åksjuk, och besviken på det jag hann att se av nivån på pussel.

75 på krankskalan. Kanske går att öka på något snäpp med åksjuketabletter?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Jag köpte också A short hike. Som ett gulligt Breath of the wild utan fiender, vapen eller pussel. Rätt trevligt, och sjukt skönt med ett spel som går att spela klart på cirka två timmar.

Betyg 90, men levde kanske inte helt upp till hypen.
 
Top