Speltimmen v33-36

krank

Radikal anti-AI-gubbe
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka (även om trådarna kommer en gång i månaden).
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Mitt mål är att förbättra mina stats på SteamHour. Det vill säga, ha färre spel jag aldrig startat eller som jag spelat väldigt kort tid.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner för det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.

Jag tog idag en liten paus från TFTD och Final Fantasy V – och köpte Chaos Control, den gamla on-rails arkadshootern.

Är det här ett bra spel? Nä. Snyggt? Njä, egentligen inte det heller. Bra story, väl röstskådspelat? Kul? Nej.

Det enda det här spelet har, för mig, är att det var spelet som visades upp när Philips 3DO skulle säljas in, och utseendet på spelets första bana har därmed karvats in i min hjärna på ett sätt jag inte är helt säker på att jag kan göra något åt.

Spelets stora selling point är att det designats och renderats på Silicon Graphics-datorer. Kommer ni ihåg när "Silicon Graphics" borgade för det snyggaste som kunde tänkas? Så; hela spelet består av 3D-renderade filmer. I mellansekvenserna har de ibland ganska fula och amatörmässiga mangafigurer, men mest är det CGI.

Så man flyger omkring, och ens väg framåt är fördefinierad. Även fienderna är inrenderade. Så vad händer om man skjuter en fiende, om den är en del av filmsekvensen? Tja, spelet låter fienden sluta skjuta och lägger en stor moln-sprite ovanpå fienden. Det ser såklart ut som skit.

Det betyder också att det mest handlar om överlevnad – skit samma vilka och hur många fiender man skjuter, skit samma framför allt om man egentligen besegrar bossarna – är filmen slut så är banan slut.

Spelet är svårt – mest för att det körs i 20fps och har otroligt dålig precision i muskonrollerna, men kastar fiender mot en som rör sig snabbt och i inte helt lättförutsedda mönster. Man får typ memorera dem. I versionen man köper på Steam är dessutom mushastigheten jättehög; jag gick in i dosbox.conf och ändrade till 20 och då blev det… bättre.

Det finns också bara ett vapen, och inga pickups. Inklusive inga hälso-pickups. Du får en livmätare per bana, och om du dör så får du börja från början av den banan. Varje bana består av ett antal del-sekvenser och livmätaren ska räcka till alla.

Spelet har… litegrann musik, på nån enstaka bana. Annars är det mest samma störande "automatvapen"-sampling som dränker allt ljud.

Det finns ett fusk. Tack vare det så tog jag mig nu igenom spelet, så nu har jag sett hela Chaos Control. Du kan göra det lättare för dig genom att kolla nån playthrough på youtube.

Spelet har en estetik som kunnat bli nå't; en modern remake som kördes i högre FPS, möjligen högre upplösning, och med någon form av pickups-system, hade nog kunnat vara något. Men det lär aldrig hända.

BETYG: 80

Back