Speltimmen v33–34 2022

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,543
Location
Rissne
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka.
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Mitt mål är att förbättra mina stats på SteamHour. Det vill säga, ha färre spel jag aldrig startat eller som jag spelat väldigt kort tid.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner för det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.​
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.​
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.​
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.​
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.​
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,453
Location
Helsingborg
Efter att @Hellzon tipsade om att Netflix har spel för mobila enheter så bestämde jag mig för att kolla igenom deras arkiv.

Jag älskar CCG:er och Arcanium lät som det där gamla steampunk-magic-rollspelet till PC.

Första och främst. Fan vad cleant det ser ut när det inte finns massor av microtransaction-menyer som försöker locka till sig sin uppmärksamhet.

Spelet fick mig att förlora fyra timmar utan att notera hur mycket tid som gått. Det är ett rejält bra upplevelse. Det är snyggt, men är anpassat för paddor. Jag har en Pixel 4:a men den blir glödhet när jag kör igång, vilket påverkar touchskärmen. Detta innebär att på en liten yta väljer jag ibland fel kort när jag drag 'n' droppar dem på fiender eller egna enheter. Det här har fått mig att förlora hela runs i denna rouge-like. Det är en helt annan upplevelse på min iPad.

Det är annars ett snyggt spel, men med några enstaka egenheter, där minions man spelar ut framför sina hjältar ibland inte har någon text om de inte har någon förmåga alls. En annan egenhet är att den verkar skapa profiler under sitt netflix-konto och att man kan se att det finns flera profiler men enheten läser inte in progressionen så en profil på en mobil visar 0 progression om man kör på en iPad.

Det sagt...

BETYG: 90
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,543
Location
Rissne
Jag ville mest spela Spiderman den här veckan, men nu har jag slösat 61 minuter på Rise of the Triad (2013)

Originalet är alltså ett gammalt 90-talsspel, tänkt som uppföljare till Wolfenstein 3D men med en ganska ordentligt upphottad motor. Det var rätt revolutionerande för sin tid – det var snyggt, hade digitaliserade sprites, hade en massa balla vapen, hade vertikalitet i form av plattformar och hopp, och så kunde man sätta eld på sina fiender så de sprang runt. Och ibland bad de för sina liv på sina bara knän, och om man då inte mördade dem ändå så anföll de en så snart man vände rygge till.

Det var 90-talet, ja. Rise of the Triad vad bland de mest edgy spelen årtiondet hade att erbjuda.

Det här är, precis som originalet, rätt dåligt som spel betraktat. Det har dåliga kontroller, ful grafik, bedrövlig voice acting, otydlig level design och har överhuvudtaget ingenting positivt att bidra med. Blodet finns kvar och fienderna som ber för sina liv finns kvar, men det har verkligen inte samma impact numera utan känns mest sorgligt. Edgelord-nostalgi utan gnista. Det hjälper inte att vapnen helt saknar tyngd, alla animationer är urusla och att man fastnar i banornas geometri. Åh, och alla texturer är lågupplösta och dåliga och det finns ingen karta.

Det här är helt enkelt skit, och inte ens på ett underhållande sätt. Det är liksom bara en cashgrab. Mediokert.

BETYG: 75−
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Sist av alla har jag spelat King of Dragon Pass (2015), det klassiska RuneQuest-strategispelet där man bosätter sig i Drakpasset, stjäl boskap och träffar ankor.

Det finns ett strategispel i grunden, där man ska bygga ut sin bronsåldersbosättning, men det göttiga i spelet är alla slumpevents och snygga handritade illustrationer. Paradoxs Grand Strategy-lir (framför allt Crusader Kings) kör ju nån liknande blandning med mindre viktigt strategispel och kul events.

Jag vet inte hur orginalet var, men den här remake:n har en vettig tutorial och en in-gamemanual, så det är inte helt obegripligt heller. Lite old-school är det förstås när man ska skicka folk på "heroquests" och återuppleva gudarnas äventyr som man först ska läsa på om i hjälptexterna.

En stabil 95:a på krankskalan.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Jag har spelat två timmar av The Turing Test. Nåt har gått fel på en rymdstation på månen Europa, ens rollperson måste dit och lösa pussel. Man får flytta runt batterier och energiblobbar för att driva ström till dörrar så man kommer fram. Lite som Portal och The Talos Principle. Jag är halvvägs igenom och det börjar komma lite ergonomiska höj-och sänkbara plattformar som man kan flytta också.

Samtidigt pratar man med stationens AI som debatterar mänskligt medvetande och AI-medvetande med en. Det har hintats rätt hårt om att huvudpersonen är en AI, vi får väl se om den gissningen vänds uppochner innan spelet är slut.

Jag lär spela klart. 90 på krankskalan.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,543
Location
Rissne
Jag har spelat en timme av Gears Tactics.

Ni vet X-com? De nyare? Ja, precis så, fast med Gears of War. Det är inte rutnät, det är väl den stora skillnaden. Och så är det inget geoscape eller forskning, utan bara liksom de taktiska uppdragen, ett i taget, i en kampanj. Lite lätta rpg-element med skills och vapenuppgraderingar mellan.

Det är ett kompetent, snyggt spel. Dess stora problem är att Gears-universat är så erbarmligt tråkigt. Locusts är verkligen tråkiagste och sämsta sortens onding-fiender, och eftersom den egna sidan typ är fascister och krigsbrottslingar med så mycket machotestosteron att det sprutar ur öronen så finns det liksom inget att riktigt engagera sig i där heller. Jag känner helt enkelt att jag inte bryr mig, jag vill inte se vart den här storyn tar vägen.

Precis i början av pelet fanns det lite hopp. Huvudpersonen (testosteronköttklump med skägg och vit hårlock i pannan) pratar med en av sina kollegor om kollegans familj, och det får vara ett ändå ganska känslomässigt ögonblick. Innan det dyker upp en annan testosteronköttklump (gammal, ögonlapp, jag saknar bara cigarr) och tvingar huvudpersonen tillbaka i active service. Sen är det bara brutalt gladvåld och machotrams och oneliners. Väldigt, väldigt, väldigt manligt. Jag har alltid lite svårt att förstå om det är tänkt att skratta åt det här tramset eller om det är tänkt att vara liksom coolt och häftigt och hårt på riktigt. Spelen bryter ju sällan illusionen, och att göra en spelserie på fem spel plus spinoffer som ett enda megastort skämt om machomän känns lite överdrivet… Nå, jag har i varje fall rätt svårt för det. Oavsett om det är på skämt eller inte.

Ändå finns chansen att jag återvänder till spelet. Jag gillar ju turbaserade spel a' X-com, och mekaniskt var det här polerat och rätt kul.

BETYG: 90−
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
311
Jag har spelat en timme av Gears Tactics.

...

BETYG: 90−
Jag har försökt mig på det här två gånger. Gameplay är bra, men det är så outhärdligt pinsamt i övrigt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,543
Location
Rissne
Jag har försökt mig på det här två gånger. Gameplay är bra, men det är så outhärdligt pinsamt i övrigt.
Det har jag väldigt stor förståelse för. Jag skulle nog bara återvända till det ifall jag hade slut på andra, mindre pinsamma spel i genren.

Inte så att Xcom är helt perfekt, det är också ganska muskligt och sådär. Men inte alls på den här nivån.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
311
Det har jag väldigt stor förståelse för. Jag skulle nog bara återvända till det ifall jag hade slut på andra, mindre pinsamma spel i genren.

Inte så att Xcom är helt perfekt, det är också ganska muskligt och sådär. Men inte alls på den här nivån.
Jag recenserade det visst här mer ingående för drygt ett år sen, ouch:

Gears Tactics - 3/5
Det här är det töntigaste spelet jag någonsin spelat. För dig som, likt mig, inte vet något om denna spelvärld är det typ som Warhammer 40k fast utan allt som är kul eller coolt. Men gameplay är rätt bra, helt klart bland de bästa i klassen (dvs. i nivå med de moderna XCOM).
+ Gameplay, men...
- ... tyvärr blir det enahanda eftersom alla uppdrag är likadana, och ganska långa (jämfört med t.ex. XCOM)
- Storyn är usel. Jag kan inte ens skriva något mer för jag blir alldeles kallsvettig av att tänka på hur dåligt det är.
- Karaktärerna är supertöntiga. Och likadana. Man hade utan eftertanke kunnat byta plats på alla.
- Utrustning och level-system för karaktärerna är jättetråkigt. Spelet hade varit betydligt bättre utan detta.
- Långsamma animationer som man får se gång på gång på gång.
- "Fräcka" oneliners man får höra gång på gång på gång. "See you later, Jack!" Varje runda.
- Interfacet är lite fippligt ibland. Jag tror att det är för att det ska gå att spela på konsol. Det går liksom inte att bara trycka på en knapp, man måste markera den först? Eller något.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,543
Location
Rissne
typ som Warhammer 40k fast utan allt som är kul eller coolt.
Ja, med 40k är det iaf ganska tydligt att det någonstans, från början åtminstone, var tänkt som satir.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Jag lyckades hitta två bra spel den här veckan så då körde jag ett tredje för att korta av ospelat-listan.

Half Minute Hero: Super Mega Neo Climax Ultimate Boy är inte riktigt lika bra. Det är ett "jrpg" där gimmicken är att bossen kommer att förgöra världen om 30 sekunder. För att det ska bli uthärdligt anfaller din gubbe automatiskt, så random encounters är över på två sekunder. Tiden stannar också när man springer in i byar. Sammantaget går spelet ut på att optimera sitt springande genom kartan snarare än traditionellt "datorrollspel".

Gimmicken höll väl en timme. Enligt Howlongtobeat ska det ta fem timmar att spela klart, tjugosex för kompletionister. Grafiken är rätt ful också, och kontrollerna är huvudsakligen gjorda för handkontroll.

Nej, det blir en 85:a på krankskalan.
 
Top