Speltimmen v31–32 2022

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka.
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Mitt mål är att förbättra mina stats på SteamHour. Det vill säga, ha färre spel jag aldrig startat eller som jag spelat väldigt kort tid.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner för det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
Jag har spelat en himla massa Final Fantasy XIII den här sommaren. Jag tycker fortfarande inte riktigt om stridssystemet men har vant mig. Jag använde en guide för att fixa uppgraderingen av vapnen, eftersom den sortens tabellbitande inte riktigt lockar mig… Men ja, som folk sade till mig från början blev spelet lite öppnare kring 30 timmar in, eller man fick iaf ett område där man kunde kuta runt lite på egen hand innan man gick vidare. Det gjorde jag, så nu är jag hyfsat levlad inför nästa del av spelet…

Jag ser massvis med saker som påminner om tidigare FF-spel. Det är hightech lite som FF8 var bitvis. Det hade en ganska linjär lång första del, lite som FFVII. Jag har sett flera karaktärer som kändes bekanta – Snows kompis Gadit är t.ex. ruskigt lik Wakka från FFX. Områdesutforskningen i det lite mer öppna området påminde mig ganska mycket om utforskningen i FF12, fast med sämre karta.

(FFXIIIs karta funkar bra så länge allt är linjärt, men när man ska backtracka eller hitta nåt specifikt… Nä. Man kan ju bara se kartan för området man är i just nu… iaf vad jag kan avgöra)

Jag har också spelat 65 minuter av Opus: Echo of Starsong. Som de andra Opusspelen är det väldigt snyggt och bäldigt berättelsefokuserat. Och precis som de andra verkar det vara ett berättelsespel som liksom låtsas vara en annan sorts spel. I det här fallet låtsas Echo of Starsong vara typ Crying Suns. Man har ett skepp, man åker mellan solar och planeter, det är slumpmöten, man reparerar/uppgraderar sitt skepp etc.

Det som är nytt är att det här spelet är helt i 3D. De som gjort det är fortfarande mer speldesigners än programmerare, så det är också, öh, inte så optimerat. Mitt tips är att köra på "medium"-inställningar och att köra med "unlocked framerate". Kär man med låst framerate så blev det iaf för mig låst till typ… 34fps. När jag "Låste upp" fick jag extremt jämna 60. Jaja. Nu är det smooth like butter iaf, och som sagt otroligt snyggt rent estetiskt.

Jag kommer nog att spela vidare på det här, vad det lider.

BETYG: 90
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,447
Location
Köping
Jag har spelat lite Kerbal Space Program. Ni kan grejen, det finns små gröna gubbar som heter Kerbals, de har ett rymdprogram. Först ska man överhuvudtaget skjuta upp en raket, sen ska man techa upp så raketen kan komma ut i rymden, och sen ska den väl landa på månen och grejer.
Jag vill tycka om det här men det är lite för lite casual och lite för kantig grafik för mig, så det blir bara 90 på krankskalan.

Commandos är en gammal spelserie som finns, jag köpte nåt paket med alla 3,5 spelen för evigheter sen. 3,5 undrar ni? Ja, Commandos: Beyond The Call Of Duty är nåt slags fristående add-on till första spelet, med nya svårare banor. Efter en timmes spel letade jag upp en walkthrough till första banan. Jag är för gammal för såna här spel. 80 på krankskalan.

Commandos 3: Destination Berlin är nästa spel i serien som jag försökte spela idag. Året är 2003 och det är jättehippt med 3D-grafik så man har gått ifrån den hyfsat välfungerande 2D-grafiken i de tidigare spelen och satt spelet i en 3D-värld som man roterar med helt alien kontroller så allt ligger dolt bakom väggar. Men bara inomhus, utomhus har man inte lyckats helt utan världen roterar i strikta 90-gradersintervall. Jag tröttnade när jag i tutorial blev tokdödad av nån snubbe som stod utanför bild. 80 på krankskalan.

Nån gång i forntiden har jag spelat och sorterat undan Commandos: Behind Enemy Lines (första spelet) och Commandos 2: Men Of Courage också, men de skrev jag inte om i Speltimmen. Jag vet iallafall att jag en gång i tiden hade tålamodet att kämpa mig igenom de flesta banorna i första spelet, men det har jag uppenbarligen inte längre.

Edit: Jag hann med Flood Of Light också. Jag köpte det efter ett tips här i Speltimmen och det verkar värt. Man ska tända lampor i en översvämmad stad för att sänka vattnet, och det är himla gulligt. Jag stör mig lite på att backstoryn verkar vara skriven av någon som inte är helt hundra på engelska, men det blir ändå en stabil 95:a på krankskalan.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
Jag har spelat 86 minuter av Spider-Man Remastered, alltså PC-versionen av det tidigare Playstationexklusiva spelet som släpptes igår.

Mitt intryck är överlag gott.

Jag fick bråka lite med min dator för att få det att funka som jag ville. Om jag använde de drivrutiner man kan ladda ner från tillverkarens hemsida till mitt nya externa ljudkort så fick jag bara ljud i filmsekvenserna. Det löste sig när jag avinstallerade dem och körde på Windows 11s inbyggda istället. Sedan spenderade jag nog gott och väl en kvart med att experimentera med grafikdrivrutiner. Jag kan nog utan att överdriva säga att jag har en helt okej rigg, men det är uppenbart att ett laptop-3080 inte var nog för att ge mig rimlig upplösning och 60fps och raytracing samtidigt. Jag fick liksom gå ner på 1920×1080 och 30% scaling med DLSS för att få 60fps, och det är helt enkelt inte okej. Så jag suckade och gav upp raytracing, vilket är synd – spelet är snyggt i grund, mend et blir verkligen riktigt snyggt med lite raytracing.

Just nu kör jag i 4k med 60% DLSS, och det flyter bra i 60fps. Och mitt grafikkorts fläkt går rätt aktivt; jag ser i aktivitetshanterarn att kortet kämpar uppe kring 97% konstant… =)

Gameplay… Tja, det är ett open world-spel. Jag associerar ju direkt till Prototype, som jag verkligen gillar. Och jag tror inte bara att det är för att spelen låter mig frihoppa runt på samma ställe (Manhattan). Det är också likartad känsla, även om Spiderman är klart smidigare överlag. Men ja, jag gillar ju Prototype och jag kommer nog att gilla det här också.

Det jag tycker minst om är, som vanligt, striderna. Realtidsstrider med en massa knappar för olika förmågor och vissa av dem kontextberoende? Jag skulle kunna skylla på att jag är 40 och börjar bli seg i skallen, men sanningen är att jag alltid varit dålig på sånt här. Kanske sänker jag svårighetsgraden framöver. Men jag gillar verkligen omkringsvingandet, och jag har förstått att det också kommer att bli en massa skönt samlande och utforskande att göra framöver.

Jag kommer nog att spela vidare på det här. Kanske inte idag, men rätt snart. Det fortsätter vara installerat iaf.

BETYG: 90+
 
Last edited:

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag testade lite Necrosmith i söndags och vips var dagen borta.


I korthet: Av oklara anledningar har du blivit strandsatt i en annan dimension/på en annan planet. Alla verkar fientliga, så du börjar trycka ihop likdelar för att bygga din bas och ett altare för att rädda dig själv (och din jättekatt ofc, du är inte ett monster)

En roguelite med tower defense-drag. Odöda drar ut för att fixa loot men nackdelen är att ju längre ut de kommer desto värre blir motståndet. Tyvärr brukar nackdelarna överväga fördelarna med djuputforskning rätt rejält. Sätter du ihop kroppsdelar på specifika sätt så får de temabonus och du får ett recept för att snabbygga den sortens odöd.

Nackdelar: Speltiden per runda känns ganska lång, kattskickar-formeln kunde gärna varit autocast-vänlig eftersom den är gratis och jag hade gärna sett en sorteringsknapp för likdelar.

Beroendeframkallande - farligt d v s.
 
Top