Speltimmen v31–32 2020

krank

Rödvinsvänster. Fast nykterist, då.
Joined
Dec 28, 2002
Messages
29,228
Location
Nynäshamn
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka.
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
  • Nytt för 2020: För att försöka motivera mig att inte bara spela flera olika spel utan också spela klart fler spel tänker jag förutom ovanstående också försöka varje vecka spela en timme av något spel jag redan skrivit om. Då blir det utan betygsättning.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner för det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 
Last edited:

dancodan

Warrior
Joined
Aug 14, 2017
Messages
268
Jag är bara nyfiken varför betygssystemet är mellan 75-95. Det är alltså 20 steg, så egentligen är det 0 - 20?
Finns det någon anledning till att du valde 75 - 95 intervallet?
Har du egna kriterier och variabler som du adderar ihop vilket leder till >=75?
 

krank

Rödvinsvänster. Fast nykterist, då.
Joined
Dec 28, 2002
Messages
29,228
Location
Nynäshamn
Jag är bara nyfiken varför betygssystemet är mellan 75-95. Det är alltså 20 steg, så egentligen är det 0 - 20?
Finns det någon anledning till att du valde 75 - 95 intervallet?
Det är egentligen bara en skala 1–5, för det finns inga mellanstag (även om jag ibland fuskar och sätter + eller −). Varje steg har bara döpts till något annat.

Och anledningen till det är helt enkelt för att driva med speljournalistik och spelrecensioner i allmänhet, som inte brukar vilja använda betyg under 75 (eller egentligen under typ 85). Det finns ju skäl till det såklart, t.ex. att spelföretag svartlistar recensenter som ger deras AAA-spel för lågt betyg och inte ger dem några förhands-ex att recensera och så.

Det är en jäkla kapitalist-röra med ganska få seriösa aktörer, helt enkelt. GamerGate-töntarna hade rätt – det finns korruption inom speljournalistiken, men den handlar inte om kvinnliga indiespelskapare som ligger sig till betyg utan om stora företag som köper sig stora betyg via mutor och utpressning.

Har du egna kriterier och variabler som du adderar ihop vilket leder till >=75?
Jag har väldigt konkreta kriterier, men det är de som står efter varje betyg. Om spelet är jättebra och jag vill/måste spela vidare kort efter att jag skrivit recensionen så ger jag 95.
 

krank

Rödvinsvänster. Fast nykterist, då.
Joined
Dec 28, 2002
Messages
29,228
Location
Nynäshamn
Jag har spelat 84 minuter av Assassin's Creed: Origins.

Jag skrev lite om min korta upplevelse av AssCreed Odyssey här. Det här är såklart exakt samma spel fast med annat skin – open world, massa småuppdrag och saker att checka av, ett main mission man kan progressa i, vackra historiska miljöer med ganska fula historiska människor. Och det handlar alltså inte om att de inte är norm-vackra sådär, utan om att, som Jim Sterling sagt några gånger, företagen helt klart verkar lägga krutet på att få till snyggare miljöer snarare än människorna. Huvudpersonen är väl stundtals okej, men folk och djur är överlag stela och dockliknande, och jag köper i de flesta fall inte en sekund att de liksom skulle vara eller föreställa levande varelser. Det här känns som ett slags budget-Westworld. Eller Egypt-world, då.

Men miljöerna är väldigt fina, det är de. Och open world-grejen är kul, även om jag aldrig vågat riktigt fastna för något sådant spel. Och om jag skulle göra det så skulle det vara något scifi- eller nutida spel.

Samtidigt får jag väl säga att egypten-temat tilltalar mig betydligt mer än antika grekland. Jag vet inte om jag bara är på bättre humör nu än i början av sommarlovet, men det här skulle jag nog faktiskt kunna återkomma till.

BETYG: 90-
 
Top