Nekromanti Speltimmen v30 2019

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:

1. Helst ett nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Jag har spelat 64 minuter av The Shivah, Dave Gilberts första icke-freeware-spel. Det han gjorde innan Blackwell-serien alltså.

Om jag förstått rätt så är det här en förbättrad version av spelet, och det märks – jag väntade mig något betydligt mer clunky givet hur Blackwell Legacy var.

Spelet handlar alltså om en rabbin som börjat tappa sin tro, och som plötsligt får veta att en man som han kastade ut ur templet för åtta år sedan mördats och lämnat tio tusen kronor åt honom i sitt testamente. Polisen betraktar vår huvudperson som huvudmisstänkt, vilket naturligtvis gör att vi måste ut och detektiva oss.

Så. Vad ska man säga? Gilbert är helt OK som äventyrspelsdesigner. Han verkar ha hittat sin niche och håller sig till den. Han har också knutit ihop The Shivah med Blackwellspelen litegrann, vilket jag uppskattar.

Just nu sitter jag lite fast. Nuförtiden har jag inte tålamod att hålla på och leka kombinatorik-leken när det händer i sådana här spel, så om jag spelar vidare kommer jag troligen använda en walkthrough.

Jag tycker egentligen att den här sortens spel alltid borde ha något slags inbyggt hints-system. Jag menar, det är ju BARA frustrerande när man fastnar, och lösningarna är ju ofta ren "moon logic" som man liksom får gissa sig till.

Oh well. Det här är ett trevligt litet spel, om man gillar den här genren. Jag vill nog ta mig igenom det åtminstone. Kanske ikväll, kanske imorgon.

BETYG: 90+
 
Top