Speltimmen v3–4 2023

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka.
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Mitt mål är att förbättra mina stats på SteamHour. Det vill säga, ha färre spel jag aldrig startat eller som jag spelat väldigt kort tid.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner för det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag har spelat en timme Rain World

Du är snigelkatt och har separerats från din familj. Du ska göra... Någonting. Du får absolut minimum förklaring och sedan så säger de "utforska!" och lämnar dig vind för våg. Och det är typ allt. Spelet är ganska vackert och extremt enformigt. Det finns absolut noll belöning för utforskning - jag utforskade en massa karta och hittade två rum som var markerade som viktiga men utan några förklaringar. Efter att ha spelat min timme kollade jag lite negativa recensioner - det finns en dold(!) mekanik där du behöver äta och spara X antal gånger innan du kan komma vidare. Du bestraffas alltså för att du utforskar, och spelet är designat för en wiki. Spelkontrollerna är OK men inte mer. De matchar hur jag föreställer mig en snigelkatt skulle röra sig.

Det ska enligt utsago finnas ett coolt spel här. Jag tror det är lite som de dåliga Star Trek-serierna eller Michael Bay-filmer - de som spelat tillräckligt länge har helt enkelt vant sig vid alla dåliga grejer och börjat se vissa av dem som bra.

Betyg: 30 (80 på krank-skalan)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Måndagen v3 köpte jag en Nintendo Switch Lite. Så nu har jag börjat skaffa de spel jag varit sugen på. Några, som Megaman X-samlingen, har jag skaffat genom att lägga dem på min önskelista på DekuDeals och sedan ha tur när de kommit på rea redan nu.

Men två har jag köpt till mer eller mindre fullpris.

Front Mission 1st har jag spelat på emulator tidigare. Det köpte jag på Nintedo Online-butiken. Det funkar generellt bättre på den här lilla skärmen än det gjorde på min 4K-skärm, och jag har vant mig vid grafiken. Jag har också hittat knappar för att kolla stats i strid och så.

Jag kan tyvärr också nu konstatera att nä, man använder inte touchscreenen alls. Trist!

Men, det är ändå ett riktigt schysst spel. Jag kommer nästan säkert att spela vidare. Enligt switchen har jag spelat i c:a 3 timmar, och jag har klarat typ… två riktiga uppdrag. Spelet verkar innehålla kring 60 uppdrag. Jag tror det här håller.

Shin Megami Tensei V köpte jag som fysiskt spel på Tradera. Jag har varit sugen på den här enorma spelserien i många år nu men aldrig riktigt tagit mig för att verkligen spela något av dem. Egentligen är jag ju sån att jag vill "börja från början", och jag VILL ju spela Persona 1… Men det har jag uppenbarligen aldrig tagit mig för.

Så. Jag köpte de här, och har nu spelat lite över en timme. Det blir nog mer. Det är ett estetiskt snyggt JRPG där man spelar en snubbe i typ moderna Tokyo som dras in i en massa horror-fantasy-nonsens. Tekniskt är det väl inte så imponerande med modern AAA-standardmått mätt, men designen är snygg och ibland kan jag nästan glömma bort att det körs i någon form av låg-FPS (typ 30?) trots att det är 3D.

Men ja, man går runt i 3d, man interagerar med saker, man hoppar och man slåss (inte i Tokyo, då, utan i horror-fantasy-nonsenset). När man slår en fiende startar en turbaserad strid, där det visar sig att fienden bara var en abstraktion för en grupp fiender. Man kan snacka med fiender, och i vissa fall rekrytera dem. Jag vet inte ännu om man kan rekrytera alla, men jag försöker hålla hårt i mina samlartendenser så att de inte tar över.

Jag gillar storyn såhär långt, jag gillar miljöerna, jag har inga problem med att grinda lite när det behövs, och jag kommer att spela vidare på det här.

BETYG: 90+
 
Top