Nekromanti Speltimmen v29 2019

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:

1. Helst ett nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Jag har spelat en timme av Goken.

Det är ett spel som, får jag intrycket av, verkligen hemskt gärna vill bli en modern variant av Secret of Mana när det blir stort.

Det… når det inte fram till.

Det är hemskt fint, så mycket kan jag ge det. Men den första timmens alldeles för lättsamma "story" och otrevlige idiot till huvudperson och taffliga försök till humor… Och gameplay är "okej" men inte mer än så.

Så nä, det här spelar jag nog inte igen.

BETYG: 80
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
I'm only happy when it rains...

Jag passade också på att spela 62 minuter av Kathy Rain.

Jag älskar verkligen peka-klickaspel. Framför allt om de har lagom lågupplöst grafik. Det här spelet ser extremt mycket ut som att det platsat back in the day… Det är inte det mest välanimerade spelet, men det gör bara att retrokänslan infinner sig ännu mer. Inte fasen hade Indiana Jones speciellt många animationsbildrutor i sina gångcykler…

Jag minns att jag hade en period halvnyligen då jag spelade en del peka-klicka; varför slutade jag egentligen…? *sneglar mot Resonance* Ah, så var det ja.

Det jag gillar med såna här spel är nog att de har väldigt mycket story, ofta med voice acting och grejer, samtidigt som de inte kräver speciellt mycket av en. De prövar mest ens tålamod och, ibland, ens hjärna. Och jag vågar nog säga att jag har både tålamod och hjärna, och jag uppskattar interaktiva upplevelser som prövar dem. Betydligt mer än jag uppskattar de som pröva mina reflexer eller precision, till exempel.

Hur som helst, Kathy Rain är åtminstone hittills precis vad jag vill ha – klassiskt linjärt, med massor av intressant story och lagom småkluriga pussel. Det handlar om… Tja, Kathy, efternamn Rain, vars farfar nyligen dött och som börjar nysta i detta. Spelet utspelar sig 1995 – jag vet inte riktigt varför, men det kanske klarnar framöver.

Jag kommer nog att vilja spela vidare på det här. Enligt Howlongtobeat.com så ska Kathy Rain klocka in på ganska lagom 5-6 timmar, så det borde jag kunna fixa till veckan.

Myyyys!

BETYG: 95
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Och i och med Kathy Rain så ser mina Steam-stats ut såhär:



Med andra ord: för första gången på ganska länge så kan jag ärligt säga att jag startat åtminstone hälften av spelen jag äger på Steam =)

Jag har dock en bit kvar till den punkt där jag faktiskt spelat en timme av ett flertal av dem; mer exakt behöver jag spela upp till en timme av 167 spel till… Så om typ lite drygt tre år om jag fortsätter göra det med ett spel i veckan…
 

Attachments

Top