Nekromanti Speltimmen v28

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,588
Location
Rissne
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,588
Location
Rissne
Räknas egentligen inte men jag har börjat spela The Secret World igen.

Det är alltså typ hyfsat kitchig "everything goes"-modern horror i MMO-form. Så man springer runt i London och New York och lite andra ställen och spöar demoner, varulvasr och vampyrer.

Det är ganska coolt och välskrivet, även om jag saknar Old Republics små filmsnuttar. Det finns snuttar här också, och en del voiceacting, men inte alls i samma utsträckning.

TSW har ett par USP:er. Först och främst har vi stridssystemet, som jag gillar. Det är i grunden typ samma som alla andra har, men det tillkommer mer förflyttning eftersom många fienders anfall sker i ett visst mönster och telegraferas innan. En fiende med hagelbössa får till exempel en kvartscirkel framför sig, och då gäller det att ta sig ur den innan attacken kommer. det gör att striderna blir lite mer dynamiska utan att för den sakens skull bli alltför mycket realtids-twitch.

Sedan har vi de två sorternas quests som inte handlar om att döda saker. Dels har vi infiltrationsquests som ofta handlar om att smyga, undvika kameror och ljus och vakter. Det blir en del plattformshoppande och reaktionstester också, och jag suger på dem. Men jag gillar konceptet.

Den andra sortens quest som inte är strid är undersökande. Här blir det riktigt kul -- man får ledtrådar och får helt enkelt göra riktig research för att lösa mysterierna. Jag har översatt morsesignaler och rumänska kärleksbrev, jag har läst på om olika sjukdomssymptom och mediciner som används för att mildra dem, jag har kollat upp effekten hos specifika genom...

Nackdelen är såklart att nu när spelet varit igång ett tag så leder de flesta sökningar man gör till tråkiga walkthroughs, men ibland behövs ju såna också... Men jag älskar verkligen ansatsen. det har jag inte sett i något annat MMO.


Som alltid spelar jag bara med en av mina kompisar och undviker att ha med andra spelare att göra. Jag kör inga PvP-zoner, och jag kör inga dungeons. Kanske kan jag tänka mig lite dungeons om jag skulle hitta några vettiga wrnu:are eller andra att dra igenom dem med och jag får slut på annat content att utforska.

Men jag gillar spelet, trots allt. Synd bara att det blir så fult på min laptop...
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Jag har spelat igenom E.Y.E: Divine Cybermancy.

Det är ett FPS med rollspelsbitar - modernt Deus Ex är ungefär ok beskrivning. Man är medlem i rymd-illuminati (typ) och gör uppror mot federationen. Med på ett hörn finns en mystisk artefakt och att man har minnesförlust.

Ganska underhållande spel. Hacking-minigamet är inget vidare dock, speciellt inte eftersom det verkar till viss del skala upp med ens level.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
319
Jag har spelat igenom Tomb raider, det "nya" (2013) alltså. Det tog cirka 8 timmar speltid och var överlag bra. Story och berättande låg på en nivå som får ses som hög (i spelsammanhang - i övriga sammanhang kan vi väl säga att det är på samma stuk som filmerna). Spelmekaniken var oftast rolig - klättrande, hoppande, smygande och skjutande i lika delar.

Huvudpersonen Lara Croft dödar onödigt många banditer (repetitivt) och det finns helt meningslösa system för "crafting" och "skills" (som i alla andra moderna spel).

4/5 blir betyget.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,588
Location
Rissne
Jag har spelat lite drygt 80 minuter av nya Space Hulk.

Det är en rätt fräsig variant av det klassiska brädspelet (som jag tycker mycket om). Det är... Ja, det är typ brädspelet, fast med 3d-grafik. Man ser inte tärningarna som rullas, dock. Och ska inte space marine-spelaren ha nåtslags tidsgräns?

Jag har inte utforskat multiplayerdelen alls, ska jag erkänna.

Men, spelet är skojjigt och snyggt. Jag gillar den grafiska stilen, känns helt rätt för spelet.
 
Top