Speltimmen v27-28 2020

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka.
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
  • Nytt för 2020: För att försöka motivera mig att inte bara spela flera olika spel utan också spela klart fler spel tänker jag förutom ovanstående också försöka varje vecka spela en timme av något spel jag redan skrivit om. Då blir det utan betygsättning.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag har spelat lite över en timme av Sea of Solitude. Vilket enligt howlongtobeat ska vara typ mellan 1/3 och 1/5 av spelets totala längd.

Det här är ett ganska trevligt spel som… Tja, egentligen handlar det ju om ensamhet och depression, fast man spelar det i form av en tjej som blivit en skuggvarelse i en översvämmad stad. Och hon måste springa, hoppa, simma och klättra och åka motorbåt runt i den här staden och plocka collectibles och trycka på R2 för att liksom trycka undan stora svarta monster som – antar jag – är negativa delar av hennes självbild. Monstren säger saker som "du är värdelös, en bluff" och "varför gör du ingenting?" och så vidare.

Grafiken är makalöst snygg och charmig. Ingen hyperrealism här inte, men mästerlig modellering, ljussättning, animering och stämning överlag.

Spelmekaniken är snäll – det är inte HP och vapen, utan man försöker undvika monstren och när de fångar en får man börja från precis innan man dog. Kontrollerna är… dugliga; jag har stött på ett par ställen där de inte riktigt funkat optimalt men på det hela taget funkar de bra.

Det sämsta med spelet är röstskådespeleriet av huvudpersonen, vilket är lite av ett problem eftersom det mest är hon som pratar. Men man vänjer sig, och spelets oerhört öppna tilltal är svårt att värja sig mot. Det här är ett spel som så att säga bär sitt hjärta på ärmarna.

Jag är sugen på att spela vidare, det är jag. Jag har inte den där måste-spela-vidare-precis-nu-känslan, men jag kommer att fortsätta ha det installerat. Det verkar också kort nog för att det ska vara värt att försöka dra igenom det under sommaren.

BETYG: 90+
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
311
Jag har spelat "Observation" en stund. Man spelar en AI på en rymdstation där något gått tokigt. Det är cinematiskt och coolt, men tyvärr är kontrollerna förskräckliga.

Igår spelade jag "Age of Empires Definitive Edition". Det har inte åldrats väl och var tråkigt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag har spelat 102 minuter av Hardspace: Shipbreaker.

Det är åtminstone hittills ett spel som känns liksom skräddarsytt för mig. Mina två spel med mest speltid på Steam är No Man's Sky (innan första stora patchen, 145h) och Take on Mars (103h). Båda ganska repetativa, metodiska, meditativa spel. Framför allt Take on Mars, där man ju mest… kör marsrover mellan olika stenar, som man tar kort på.

Shipbreaker är betydligt mer action. Med vilket jag menar att det enligt uppgift börjar komma lite tidsgränser snart – jag drog ut på tutorialdelen extra mycket specifikt för att få så mycket gjort som möjligt innan tidsgränserna kommer.

Alltså. Man spelar en person som dragit på sig en vidunderligt stor skuld, och som jobbar av den genom att ta ett farligt jobb för en ond megakorp i omloppsbana. Ens jobb är att… ta sönder skepp.

Så. Man får ett skepp, right? Och så har man ett skärverktyg och ett flytta-grejer-verktyg. That's it. Man får undersöka skeppet, hitta svaga punkter, metodiskt arbeta sig runt reaktorn, undvika att råka skära i något explosivt, inte glömma att lätta på trycket i trycksatta rum… Kort sagt: Om man nånsin velat jobba med att skrota och källsortera bilar, eller rymdskepp, så är det här rätt spel.

Den enda egentliga anledningen till att jag slutade spela är att klockan är 02:37 och jag tänkte försöka gå till sängs om en stund. Men jag kommer helt garanterat att spela mer av det här.

Det är bara i Early Access ännu så länge, och bara första episoden av kampanjen finns. Det är lugnt, det här kommer att vara ett spel jag är helt OK med att spela om, misstänker jag. I vanliga fall spelar jag för story – Take on Mars och Shipbreaker spelar jag för gameplay.

BETYG: 90

Kolla på lite videos på youtube. De flesta ger en ganska korrekt bild av hur det är att spela. Plus att tips-videos för spelet låter pretty much som tips- eller träningsvideos för vilket fysiskt jobb som helst.
 
Top