Nekromanti Speltimmen v26

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,620
Location
Rissne
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,620
Location
Rissne
Jag har spelat en timme Ghostbusters. Baserat, såklart, på 80-talsfranchisen med samma namn.

Det som är bra är att det är ganska roligt att fånga spöken. Man springer runt, skjuter protonstråle för att försvaga, drar fram en fälla, drar ner spöket i fällan med fångstråle efter att ha tröttat ut det. Det funkar faktiskt rätt bra och ger rätt känsla. Jag har dock hört att det blir enformigt efter ett tag...

Det som är negativt är... Tja, först rent tekniskt: Det kan inte spelas i Windows 8. Alls. Så jag fick spela på min ganska svaga Windows 7-laptop. Och där var jag tvungen att ställa ner grafiken MYCKET mer än jag behövt på andra spel. och det var ändå rätt svårspelat. Extremt dålig framerate så snart det är lite fler grejer i bild.

Och här har vi mitt största problem: Muskänsligheten varierar med frameraten. Låg framerate = hög känslighet. Så i vissa områden gick spelet inte att styra alls.

Sen är huvudrollen rätt problematisk. De har behållit de tre vita killarna i gruppen (Winston har en "ledig dag"), och de har ersatt gruppens ickevita person med en... extremt ansiktslös och medelmåttig vit kille. Ser ut som ett medelvärde mellan de andra tre vita killarna. Jag tycker ju att de kunnat ta in en annan ickevit person, eller en kvinna, eller låtit mig välja... Det här var verkligen sämsta, tråkigaste alternativet.

Jag blev dock sugen på att se om filmerna.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag lyckades rycka upp mig hela vägen till Rank 2 i Hearthstone. Sen trillade jag ned till Rank 4 igen... I gengäld har mitt Arena-spelande gått allt bättre. Jag har ännu inte åstadkommit den eftertraktade 12-vinster-omgången, men vinner ofta 7-9 gånger per "run", vilket har gjort att jag i princip gått infinite på guld och kunnat öppna asmycket packs. Har nu alla kort utom 6 legender och 1 epic, och saknar bara ytterligare 3 rares, och 9 epics för att ha playset av alla kort i spelet. Gissar att min sammanlagda speltid i spelet uppgått till flera hundratals timmar, vilket gör det till det digitala spel jag spelat mest någonsin, inkl. Tetris.
Eksem said:
Noterade också att jag idag har spelat spelet i två månader. Håller jag den här takten lär jag alltså ha spelat tusen timmar innan året är slut. Det vore lite... sjukt.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,786
Jag har spelat lite Titanfall. Jag köpte spelet när det kom ut, spelade det ett par veckor och la ner det. Nu har tagit upp spelandet igen, men gissar på att det inte kommer vara speciellt länge. Missförstå mig inte, det är ett bra spel, välputsat och balanserat. Dock så tillför det inte mycket nytt till genren (åtminstone relativt vad som hintades om). Det stora problemet för mig tror jag dock är att jag helt enkelt inte är så superintresserad av spelets grundläggande grejer. Jag gillar inte fordon i fps, och så fort man får en Titan så är man bara stor, seg och klumpig. Många gånger struntar jag helt i att borda min titan just för att den är så trist. Springa runt som människa är roligare, men jag är inte helt förtjust i att man kan hoppa, klättra och pila runt som en skållad iller med fyrverkeripjäs på ryggen. Det blir bara massa virrande och mario-studsande runt banan utan någon taktik, chokepoints eller flankerande.

Åsså har jag spelat lite Crysis 3. Jag orkar inte engagera mig i storyn eller karaktärerna, så jag spelar det för grafiken och spelmekanikens skull. Spelmekaniken är helt ok, kunde vara lite mer "fluent", men det är hyfsat tillfredsställande att smyga runt och nita vakter och soldater innan de varnar sina kollegor. Grafiskt är det... egentligen... snyggaste spelet någonsin. Rent tekniskt. Mängden objekt, texturer, ljussättning, skuggor etc är bortom vad något konsollspel kommer att ha under hela xb1 och ps4:ans livslängder. Men Cryteks art direction är inte speciellt het, och mängden saker på skärmen kan inte anti alias fullt ut på ett tillfredsställande sätt, vilket leder till ett enda gytter av saker man snart blir trött i ögonen på. Så A for technical effort, men inte mycket känsla för design där. Vi får se om jag orkar spela det till slutet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,620
Location
Rissne
Jag har spelat en timme Sega Genesis & Mega Drive Classics. Jag vet att det är typ tio spel egentligen, men eftersom det finns typ 0% chans att jag lägger en timme på att spela Golden Axe 1 och eftersom de står som ett spel i min Steamlista så räknar jag det som "ett spel".

De spel som ingår är:

Altered Beast - klassiskt skitsvårt beat-em-up där man spelar en kille som slåss mot... grekiska? ...monster. Och kan ta powerups som förvandlar honom till en varulv via nåt mellansteg. Jag har för mig att jag hade kul med det när jag var liten nintentard och var avis på en kusins häftiga Sega-grejer. Men det är ärligt talat inte kul. Alls.

Comix Zone - rätt coolt beat-em-up/plattformsspel där man spelar en serieförfattare (med blond hästsvans och runda solbrillor) som fångas i sin serie. Det är riktigt snyggt rent estetiskt och det är roligt att man får välja lite hur man ska följa serierutorna. Däremot är det skittråkigt att man inte har flera liv utan får super-döds-gameover direkt. Och så är det inte kul med beatemups där alla fiender tål massvis med stryk. tacka vet jag Turtles in Time till SNES...

Crack Down - Hade inte hört talas om förut, men rätt skojjigt. Topdownperspektiv. man kan gå/slåss/skjuta och så är målet att placera ut sprängladdningar på specifika platser på kartan och sen hinna till utgången innan de sprängs. Kul spelidé, jag gillar att man har en karta på skärmen hela tiden och info om fienderna.

Ecco the Dolphin - Flummigt spel där man spelar delfin. Tyvärr har jag spelat det moderna Aquaria innan jag spelade det här, så kontrollerna kändes mest meh. Fick snabbt nog.

Gain Ground - Något slags survival/arenaspel där man har tre karaktärer att välja på och för att man ska komma vidare måste... öh... antingen alla nå "exit" eller så ska alla fiender dö eller så... ska några dö och resten nå exit? jag fick aldrig riktigt kläm på det. Det var ganska svårt dock.

Golden Axe I-III - Fantasy-beatemups som lider av alla problem beatemups kan lida av. Fiender som tål för mycket, fiender som gör anfall man inte kan göra något åt, begränsat antal moves för en själv...

Shinobi III: Return of the Ninja Master - Ninjaplattformsspel.

Vectorman: Plattformsspel där man hela tiden dör för att snubben man styr är för stor, så man hinner aldrig se faror innan de är precis i näsan på en. Kombinerat med att de fått för sig att ha kontroller a' Super Mario (med intertia) istället för Mega Man (slutar röra sig framåt när man slutar trycka) gjorde detta till en enbart frustrerande upplevelse.

Also: Gamla sexknappars Segadosor är extremt underlägsna modern X-box/Playstationdesign. ABXY är numera, tack och lov, standard -- jag fick göra en del kreativa inställningar för att kunna ha hoppknapp och slå/skjutaknapp på vettiga ställen.

Jag är helt botad från all eventuell Sega-avund jag kan tänkas ha haft. Redan tidigare har jag insett att jag hatar Sonic och att Phantasy Star är underlägset Final Fantasy; nu vet jag också att Turtles in Time spöar Golden Axe och att Megaman spöar Vectorman...
Eksem said:
Altered Beasts enda kvalitet var att det hade ganska stora sprites för sin tid. Sen att det är fula sprites och i ett helt ospelbart spel borde ha räckt för att skicka spelet till historiens skräphög, men folk har ändå någon sorts positiv bild kvar i huvudet.

Alla de andra spelen är mer eller mindre dåliga också. Det bästa man kan säga är att Comix Zone hade en cool idé och att Ecco var uppfriskande i att det inte var lika våldsamt som alla andra spel.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Dags för mig att packa upp det senaste Thief-spelet: Thief 4! Eller bara Thief då, eftersom det är en reboot. Rätt nytt spel - som jag köpte för endast 300:-. Special Nordic edition med en bonusbana och extragrejor. Får se hur roligt det här kommer att bli. :cool::eek::grin:
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
I egenskap av att vara gossen ruda här i speltimmen har jag inte testat något nytt spel, utan fortsätter outtröttligt att spela världens bästa RTS: Starcraft!! Jag känner mig rätt stabil i Gold League f.n. och kan svara mot de flesta strategier folk kör på laddern. Nu gäller det att ta nästa steg mot Platinum League! Därför är det jättekul att få stifta bekantskap med arbetsplatsens datatekniker Fredrik, som fungerar som min Coach just nu! Han är rätt hård och fördömande och sågar det mesta jag gör, men inte utan att också peppa mig till att bli bättre. Sträng och bra alltså. Månadsskiftets uppgift nr 1 blir dock inte att finputsa strategier mm, utan att skaffa mus, tangentbord och..,lära sig en ny tbords-layout. Lär ta tid med min dinosauriehjärna... Återkommer!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,620
Location
Rissne
Jag sitter ju här med en rätt okej laptop (mycket fräs för pengarna, men den är slim och har ett par år på nacken; 4gb ram, nvidia 520m, en lite skruttig i5-processor) vilket naturligtvis får mig att vilja testa en massa spel för att se om jag kan få dem att funka. Det tycker jag rentav är mer givande än att spela de flesta spel...

Vaddå? Titta inte på mig sådär. Det ÄR kul att testa vad hårdvaran klarar av.

Nå, jag började fundera på ickevåldsamma utforskningsspel och kom på att jag skulle testa om Take on Mars funkade.

Jag fick igång det, men fick ställa ner grafiken rätt mycket för att få en någorlunda acceptabel framerate. Eftersom den enda grafikinställning som riktigt finns är 3d-upplösningen (som är separat från UI-upplösningen) så sitter jag nu med... 1920*1080 delat på två. och det funkar rätt bra.

Och så kanske jag borde köra ett par uppdrag. och så bara nåt till. Och kolla, de har lagt in ett teknologiträd också. och nya uppdrag och sånt. Coolt.


...86 minuter senare...

Take on Mars är ett av mina absoluta favoritspel. Jag har hittills spelat omkring 31-32 timmar av det totalt. Vad man gör? Man skickar saker till Mars, och sen styr man dem när de är där. Fiender? Nope. Utmaningar? Mnja, inte egentligen... Gäller mest att lassa på ungefär rätt grejer för aktuella uppdrag. Och man får rätt ordentligt med start-cash. Fantastiska element? Skulle vara det här med att det inte är nån fördröjning i kontrollerna då. Man åker runt, plockar prover från marken och atmosfären, hushåller med elström för att man inte fått tag på solceller än. Tar lite kort. Tar fler prover. Tar fler kort. Åker till nästa ställe. Tills hjulen ramlar av på ens rover (eller man utfört alla uppdrag med landaren, som ju är stationär). Då skickar man en ny. Och så fortsätter det.

Mars är vackert.

Det är möjligt att jag pratat om ToM förut, men det skiter jag i. Det är ett ljuvligt spel. Tolv euro på Steam just nu.

Lite screenshots (dock gamla: det ser inte alls lika snyggt ut på den här datorn, och spelet har uppdaterats en hel del).
 
Top