Speltimmen v21-22 2020

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka.
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
  • Nytt för 2020: För att försöka motivera mig att inte bara spela flera olika spel utan också spela klart fler spel tänker jag förutom ovanstående också försöka varje vecka spela en timme av något spel jag redan skrivit om. Då blir det utan betygsättning.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag har spelat 86 minuter av Darkside Detective.

Det är ett ganska mysigt litet peka-klickaspel. Mekaniskt är det low-effort – karaktärerna rör sig inte ens i scenerna. Grafiskt är det lågupplöst pixelart; typ på gamla-Sierra-nivån där folks huvuden är fyra pixlar breda.

Men det är skön stämning, småroliga pussel, massvis med referenser till nördkultur och till klassiska peka-klickaspel.

Man spelar en polis som jobbar för "Darkside Division". Darkside är alltså en typ spökig spegelbild av vår verklighet. Ibland skapas det portaler mellan de två verkligheterna och då blir det trubbel – som Darkside Division tar hand om. Stänger portaler, arresterar de skyldiga. Det är ganska lättsamt och tongue-in-cheek.

Jag har löst de första tre fallen nu. De två första fick man välja ordning på. Ännu så länge ser jag ingen direkt röd tråd utöver nån enstaka återkommande NPC. Det är också ganska mysigt på något sätt, det här med att det inte verkar finnas något stort episkt narrativ. Varje case är ganska self-contained och kan klaras på under en timme (ofta betydligt kortare – jag tror jag klarade första på 15, och tredje på 20).

BETYG: 90
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Vecka 22 har jag spelat igenom resten av de vanliga fallen i Darkside Detective. Nu har jag bara bonus-fallen kvar…

Jag har också börjat spela igenom Indiana Jones and the Fate of Atlantis – denna vända ska jag för första gången spela igenom spelet utan Sophias hjälp! Det är fortfarande ett helt fantastiskt spel. Det som markerar dess ålder är mest att scrollningen är lite hackig och att en del animationer har lite för få bildrutor. Men på det hela taget är det ett imponerande hantverk – och helt klart en riktigt, riktigt bra anpassning av indiana Jones till datorspelsmediet.


Slutligen har jag spelat lite över en timme av Assassin's Creed Odyssey. Varför köpte jag det, egentligen?Det finns ju exakt inget i den antika grekiska miljön som lockar mig. Spelet är himla fint och så, antar jag, om man gillar såna här miljöer. Eller ja, människorna ser ganska fula ut, men miljöerna är fina. Och jag tilltalas lite av open world-grejen; jag gillar tanken att åka runt och stegvis beta av en massa små uppdrag över en stor karta tills det inte finns några uppdrag kvar.

Men om jag sätter mig med ett open world-spel så blir det något annat. Något i en miljö som inte är historisk eller fantasy.

Det här verkar inte vara ett dåligt spel, men jag är helt ointresserad av att återvända till det.

BETYG: 85
 
Top