Nekromanti Speltimmen v2 2017

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Förra veckan skrev jag ett par ord om UFO: Enemy Unknown, det makalöst atmosfäriska och extremt trevliga turbaserade strategispelet från 1993.

Som jag nämnde då så var det egentligen uppföljaren, Terror from the Deep, som var mitt första X-comspel, och jag tycker fortfarande att det spelet har en hel del fördelar jämfört med sin föregångare. Sedan tillkommer naturligtvis nostalgifaktorn, men ändå.

Först och främst upplever jag det här spelet som betydligt snyggare. Visst, det finns en charm i ettans lite mer cartoony stil, men jag tycker nog ändå bättre om den lite mer realistiska stilen i tvåan, med dess mjukare gradienter och överlag snyggare effekter vad gäller vatten och sådant.

TFTD är i grunden... samma spel som UFO. Utom att man är under vatten - ubåtar istället för jaktflygplan, så att säga. Ens soldater är "aquanauter" och Battlescape-uppdragen är på havsbottnen. Det är delvis ny teknologi, och XCOM som organisation verkar ha glömt det mesta sedan förra spelet. Jag kan gå med på att "allt är under vatten" blir lite krystat, men det är ett relativt unikt koncept och det gör något nytt med miljöerna medan inte alltför mycket av originalets gameplay förändras.

Att det är under vatten gör dessutom helt klart sitt till för att skapa ytterligare spänning och känsla av, om ni ursäktar, tryckande atmosfär.

Det finns en del buggar, men de flesta av dem löses om man bara ser till att, som jag köra även det här spelet via openxcom, som fick stöd för TFTD i sina nightlies för ett tag sedan.

Jag har inte klarat UFO och jag har inte klarat TFTD. "One day, Gadget! ONE DAY..."

Hursomhelst, om man bara kör med lite högre upplösning via openxcom tycker jag att TFTD har åldrats med mycket god värdighet, och är väl värt en titt även idag.

BETYG: 95
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Ville bara instämma med Krank om hur bra dom har spelen är. (UFO: Enemy Unknown och X-com2: Terror from the deep). Ska du bara testa ett "retrospel" från datorspelens ungdom så är nått av dessa helt klart att rekomendera.

Spelade själv mer eller mindre kontinuerligt bägge två enda fram tills dess att jag gick från Win-XP till Windows 7. Har inte på Windows 7 eller 10 fått det att snurra lika smärtfritt som jag lyckats på tidigare OS med bl.a. Xcomutil. Men jag kommer helt klart kola upp openxcom när jag har ett antal timmar att slå ihjäl.

Vet någon om det finns några bra tekniktutorials och FAQ att rekomendera? (Alltså inte tips om hur man spelar själva spelet, utan mer installation, configuration och felsökning.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Bjorn;n217244 said:
Vet någon om det finns några bra tekniktutorials och FAQ att rekomendera? (Alltså inte tips om hur man spelar själva spelet, utan mer installation, configuration och felsökning.)

Något i den här stilen kanske?

https://www.youtube.com/watch?v=L1WUpX9n7gY

För du vill ha en nightly; de är väl tekniskt sett potentiellt mindre stabila än den senaste stabila releasen, 1.0, men de tillför en hel del - som allra minst tillför de ju TFTD-stöd.

Man behöver inte göra allt som är med i filmen; den går igenom även en del moddar etc som man egentligen inte behöver.

Själv följde jag den sista delen där, den manuella installationsvägen. Tyckte det mesta var ganska självförklarande.
 
Top