Speltimmen v19–20 2023

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,531
Location
Rissne
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka.
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Mitt mål är att förbättra mina stats på SteamHour. Det vill säga, ha färre spel jag aldrig startat eller som jag spelat väldigt kort tid.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner för det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,531
Location
Rissne
Jag har fortsatt min resa och spelat 72 minuter av X3: Terran Conflict, som är en fristående expansion till X3: Reunion. Ny story, uppgraderat interface och kontroller. Fortfarande samma halvdassiga grafikmotor och UI som inte skalar med upplösningen. Den här gången gick ocksåantialiasingen sönder och plötsigt fick jag het vansinnig screen tearing av någon anledning…

Nåja, det här är det klart bästa X-spelet jag spelat hittills. Klar, tydlig story och framför allt en bra onboarding. Eller bra och bra – den finns. Det finns också en mission tracker. Tillsammans med vad jag lärt mig om X-spelens kontroller i X2 och Reunion så lyckades jag ändå ta mig igenom ett helt uppdrag. Yay!

Om jag skulle spela vidare på något X-spel vore det nog det här. Synd att jag därmed missar de tidigare spelens story, men vafan – det finns en gräns för hur mycket bullshit jag orkar med. Men egentligen kommer jag nog inte spela vidare på det här heller – storyn är duglig men manuset riktigt kasst, röstskådisarna övertygade knappast och spelet är fortfarande ett oerhört clunky rymdsim-spel. Jag är dessutom rätt ointresserad av sandbox-grejen, det här med "bygga handelsimperium" etc lockar mig inte så mycket. Så i praktiken är det nog Rebel Galaxy som lockar för mig fortfarande, tror jag. Och Freelancer och WC:p. Även om det här helt klart var ett stort steg i rätt riktning – stort nog för att jag kanske eventuellt kan tänka mig överväga att skaffa X4 på rea nån gång.

Det finns en titel kvar, X3: Albion Prelude. Det är tydligen mest en expansion till TC, men den har en ege entry på Steam så jag vill få upp den till en timme också.

BETYG: 90−
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,531
Location
Rissne
Nu har jag spelat 85 minuter av X3: Albion Prelude, och med det är jag nog klar med X-serien för den här gången. Jag skulle kunna kolla in X: Beyond the Frontier som var det första i serien men ärligt talat har spelen blivit så pass mycket bättre ju längre jag kommit från det spelet att jag nog inte är så sugen på att ge det en chans. Om X3 är bättre än X2, och X2 var närmast fientligt?

Men okej, Albion Prelude är mest more of the same. Spelet är snyggt och har schysst sense of scale i rymden. Onboardingen är ytterligare lite mindre dålig här, men inte så mycket bättre att jag skulle börja här om jag skulle börja köra på riktigt. Då skulle jag nog köra Terran Conflict, tror jag.

Men det här är verkligen inte spel som är speciellt sugna på att bli spelade av folk som inte spelat dem förr. Jag var tvungen att googla kontroller flera gånger – jag fattar att de här är ett läsa-manual-spel men hade det verkligen skadat att ha en liten meddelanderuta som förklarade att man bytte mellan skepp genom att vara på samma station med båda, markera det man vill byta till i listan och trycka X?

Framför allt genom att det faktiskt dyker upp en meny när man klickar på det andra skeppet. En meny med alla möjliga val – men inte "byt till det här skeppet".

Så är det hela tiden. Spelet har en himla massa tangentbordskommandon och när man vänjer sig så går allt smidigt och snabbt, men just det här med tutorial/onboarding eller att ge nya spelare en enkel ingång till strid och trading etc… det pysslar de inte med, de här X-spelen. Och det finns väl för all del en charm i det också.

BETYG: 90−
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
Hundragradig skala och behöver fortfarande +/-? :cool:
Det är dock ett känt faktum, i vilket fall inom forskning om betyg och bedömning, att oavsett hur många steg du än har så uppfinner alltid den som ska bedöma fler mellansteg. Så inget konstigt med +/- :gremtongue:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,531
Location
Rissne
Så när Cyan Worlds utannonserade kickstartern för Firmament så var jag… kluven. Å ena sidan har jag spelat igenom nästan alla Mystspelen (alla utom trean? fyran? – den som inte är gjord av bröderna själva) och gillat dem. Å andra sidan fastnade jag inte speciellt mycket alls för Obduction. Det var snyggt och så, men det grep inte alls tag i mig. Oklart varför; jag har fortfarande inte spelat klart det. och VR-versionen av Obduction tyckte jag var… inte jättebra.

Med Firmament lovade de dessutom att "bygga för VR från the ground up". I teorin låter det bra, men om de då misslyckats med att bygga bra VR tidigare…

Kickstartern tog slut i april 2019 och siktade, lite ambitiöst, på att leverera sommaren 2020. Sedan hände det grejer, och nu äntligen har Firmament släppts. Jag hade inga jättestora förhoppningar.

Men hittills är det här riktigt bra. Sjukt snygga miljöer och kluriga pussel som jag varit precis tillräckligt smart för att klura ut inom någorlunda rimlig tid. Och att få känna mig smart är ju som bekant min kattmynta.

Jag är ju i grunden en ganska medioker Mystspelare. Varje spel i serien har jag behövt leta hjälp i walkthroughs minst en, ibland flera gånger. Balansgången för "lagom svårt" är väldigt svår när det gäller sådana här pussel. Men hittills har det här spelet varit väldigt lagom utmanande.

En sak jag också gillar är att det varit väldigt lite exposition hittills. Inga FMV-filmer, väldigt lit voiceover. Man får en kort introduktion i början, men sen är vi igång direkt med utforskning och pussel – vilket ju är Mystspelens styrka. Vad jag hittills fattat av storyn har jag mest pusslat ihop dels från böcker (det är ett Mystspel, klart man läser böcker) och dels från environmental storytelling.

Stämningen är mysig och lite ödesmättad, grafiken fin, ljudet väldesignat. Det finns lite buggar; jag har ibland svårt att få mitt multiverktyg att fastna i de sockets jag ska koppla in det i. Men inget game breaking, så att säga.

Det här var också ytterligare ett sånt spel där jag var tvungen att dra upp mitt externa grafikkort i turboläge för att det inte skulle bli överbelastat och ge mig 20fps… Lite samma bekymmer som jag hade med Scars Above altså. Tur att jag var redo de här gången… Men det betyder väl mest att jag får lite valuta för pengarna. Känns ändå bra med spel som pressar hårdvaran lite, framför allt när det för en gång skull är i en genre som inte bara är action =)

Jag vet ärligt talat inte om jag fortsätter spela vidare på det här direkt. Jag har inget emot att vänta på några patchar. Men bra, det är det. Som backer är jag nöjd.

BETYG: 90+
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,447
Location
Köping
Jag skrev om Sam & Max 3 i en tidigare speltimme, nu har jag spelat klart. Betyget 90 på krankskalan får stå. Sista avsnittet tajtar upp storyn litegrann (eftersom den ska sluta) men det lyfter absolut inte spelet till 95.

Sen har jag börjat på Back to the Future, också en historia i fem delar från Telltale Games. Det är en "uppföljare" till filmtrilogin, vi är i 1931, Doc Brown är tonåring och Martys och Biff Tannens farfäder dyker upp i storyn.* Jag har spelat en dryg timme, det är väl 85 på krankskalan hittills med god potential för att öka till 90. Bonus för att jag än så länge inte har behövt gå runt och gnugga mig mot allt som finns, det har varit hyfsat logiska pussel hittills.

*) Liten spoiler eftersom det andra pusslet i spelet är att lista ut när Doc Brown har tagit vägen.
 
Last edited:
Top