Speltimmen v17–20 2025

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka (även om trådarna kommer en gång i månaden).
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Mitt mål är att förbättra mina stats på SteamHour. Det vill säga, ha färre spel jag aldrig startat eller som jag spelat väldigt kort tid.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner för det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.

Zeedox

Hero
Jag har haft lite kul med Assassin’s Creed Odyssey på sistone - de färgglada historiska miljöerna är väldigt härliga, och jag har spelat igen en bunt av de historiska guidade turerna.

krank

Jag har köpt och spelat tre timmar av Clare Obskyr: Expedition 33. Om ni följt spelmedia den senaste tiden misstänker jag att ni hört om det.

Det här är alltså ett franskt JRPG; turbaserade strider men med realtids-QTEs för extra skada och dodge/parry (vilket är nödvändigt för helning är inte gratis). Och när man skjuter så siktar man själv, vilket är ett måste för att fiender har weak points. Så… precis som ATB är det lite realtid och lite turbaserat, men… tvärtom. Man väljer inte kommandon på tid, man väntar inte på att det ska bli nåns tur. Det är mer som om nån crazy motherfucker tagit Final Fantasy X och liksom svetsat dit lite Dark Souls eller nåt (pga hur viktigt det är med timing och dodges).

Det utspelar sig i en postapokalyptisk värld där Paris(?) flyttats ut i havet och fått en massa stelnad geggamojja av något slag på sig och en massa flygande stenar omkring sig, och varje år reser sig en jättestor häxa ur havet och målar en siffra på en sten och alla som är så gamla dör. Och det är en nedräkning, så ingen i stan är äldre än 33 som är siffran som målas året expeditionen åker. Man skickar alltså ut en expedition varje år(?) med målet att liksom lösa det här jättehäxa-som-dödar-alla-problemet helst innan alla är döda. Det har inte gått så bra hittills. Alls, faktiskt. Och nu spelar man Gustave, en uppfinnare-snedstreck-krigare med ångpunkmekanisk arm som ska iväg på nästa expedition.

Vad jag försöker säga är alltså att spelets story är weird. Drömlik/mardrömslik. Men eftersom spelet presenterar den storyn helt och hållet straight-faced och med karaktärer som känns rimliga och mänskliga och med förvånansvärt välskriven dialog, så blir det bara mäktigt snarare än fånigt.

Spelet är också vansinnigt snyggt. Jag fick bråka lite för att få mitt externa mobila 3080 att leverera 60fps, framför allt i början när man är i stan där det är en massa folk. Men det gick, och… herregud vad snyggt allting är. Miljöerna framför allt. Färg, kontrast, estetik, allt passar otroligt bra ihop. Folket är såna där MakeHuman-modeller och det enda som egentligen avslöjar det här som ett AA-spel snarare än AAA är att deras läppsynkning i princip är ickeexisterande. Däremot är de ju snygga, och med bra typ microexpressions och mimik och så. Det är bara just kring ord som deras läppar och munnar inte riktigt formar sig som de borde.

Den dåliga läppsynkningen är överlag det enda jag riktigt har att klaga på såhär långt, faktiskt.

Sen är jag ju generellt dålig på spel som kräver timing och så, så vi får se hur länge jag klarar av att spela det här utan att dra ner svårighetsgraden. Enligt kontrollmenyn så ska det dyka upp en karta också; det ser jag fram emot för det är en sak jag helt klart saknar just nu.

Nån beskrev det som att det här spelet är för JRPGs (eller vad man nu ska kalla genren) vad Baldur's Gate 3 är för klassiska CRPGs. Här visas hur skåpet ska stå. Square har ju gett upp det här med turbaserad strid sedan ett gäng år tillbaka med följden att jag numera inte är så himla intresserad av nya FF-spel. Square har hävdat att folk inte vill ha turbaserat, och framför allt inte i kombination med AAA-grafik. CO:E33 begs to differ.

BETYG: 95

Jocke

Man med skägg
Det här med Häxan, borde hon inte skriva samma siffra varje år? Eller blir folk inte äldre? Får man svar?

krank

Det här med Häxan, borde hon inte skriva samma siffra varje år? Eller blir folk inte äldre? Får man svar?
Folk blir äldre; jag misstänker att när hon skriver 33 så dör alla som är 33 eller över. För ja, annars är det ju bara att se till att fylla år straxt efter att hon skrivit, tänker jag.

Det finns hur som helst inga över 33 kvar i Paris.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Old Skies - PnC-äventyr med tidsresenärer som guidar betalande turister. Spelade klart spelet idag (ganska enkelt genomspelat och jag behövde bara fuska med walkthrough engång). Intressant story, moraliska dilemman och bra dialog.

Betyget är att det här är ännu en nice titel från Wadjet Games som förtjänar att spelas.