Speltimmen v17–18 2023

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka.
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Mitt mål är att förbättra mina stats på SteamHour. Det vill säga, ha färre spel jag aldrig startat eller som jag spelat väldigt kort tid.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner för det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Nu har jag klarat Terra Nil. Åtta timmar tog det.

Eller ja, okej, "klarat". Jag har plockat första versionen av alla kartor, så tekniskt sett är det väl 70% jag klarat enligt kartans procent. Men jag fick se credits och så, så jag tänker att det jag nu kommer att lägga resten av veckan på är typ "new game+".

Plus att jag saknar två eller tre av de extra klimatmålen på en av kartorna.

Om jag är redo att sluta spela det här? Fuck no. Jag kommer inte att fortsätta spela när jag väl 100%:at det, men fram till dess misstänker jag att jag kommer att ha svårt att släppa det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag har spelat Galaxy on Fire 2 Full HD.

Det är en typ… duglig port av ett dugligt mobilspel. Det är såklart sämre än de flesta PC-spel i samma genre – alltså rymdsim där man åker runt mellan planeter, gör uppdrag och försöker få ihop pengar. Jag skulle hellre spela Freelancer, men det vill ju ingen av onlineplattformarna sälja till mig, så jag antar att jag får kolla igenom andra spel och försöka hitta något som har lagom blandning av uppdrag, story, hyfsat lätt strid etc.

Det här spelet har voiceacting, men dassig, och ett manus, som inte är så mycket bättr. Huvudpersonen är dum som en sten, NPC:erna är inkonsekventa och överhuvudtaget känner jag inte att jag bryr mig om något som händer. Det hjälper nog inte att kontrollerna och gränssnitten är så dåliga heller. Varför får jag inte kolla vilka missions jag har när jag är ute och flyger, till exempel? Det blir heller inte bättre av att gränssnittet uppenbart är gjort med en gaska låg upplösning – 720p? – i åtanke och inte skalar. Så att spela i 4K är rätt svårt, för man kan t.ex. knappt se de små blipparna som signalerar åt vilket håll fiendeskeppen är.

Så… nej. Det här är ofta snorbilligt på Steam så om man är supersugen på ett rymdåkarspel men är väldigt begränsad budgetmässigt så är det väl en duglig timewaster antar jag. Men jag får mest lust att spela andra spel i genren.

BETYG: 80+
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Men jag får mest lust att spela andra spel i genren.
Så nu har jag spelat Rebel Galaxy i 90, minuter. Det är riktigt bra.

Det är ju också ett Freelancer-like, alltså man åker runt i sitt rymdskepp och handlar och skjuter pirater och sådär, men det har ett par punkter som ger det lite identitet. Först och främst är det såklart väldigt snyggt och har bra voic acting och ett ännu så länge tydligt main quest som man kan följa. Sedan är det väldigt lite dogfighting – ens skepp är medelstort och tungt och svänger inte på en femöring; man rör sig bara på ett 2D-plan (även om fienderna är mer fria) och strider handlar mycket om att positionera och rotera sig så att man kan avfyra sina bredside-kanoner. Det är också synnerligen väl anpassat för att spelas med handkontroll – i början försökte jag spela med tangetbord och mus, och medan det inte var någon oangenäm upplevelse så var det först när jag testade xbone-handkontroll som det verkligen klickade.

Striderna är arkadiga mer än simulerade, vilket jag uppskattar. Framför allt gillar jag att det inte bara är ännu en Wing Commander-dogfighter utan har lite egen identitet. Jag gillar båda, iofs. Men ja.

Det är också rätt skön känsla – spelet har en identitet som är lite western-aktig utan att gå fullt ut Firefly, vilket också känns nice. Soundtracket gör en hel del jobb här.

Det finns några spel i den här genren jag är sugen på att återkomma till och verkligen klara av nån gång. Det här är ett av dem.

BETYG: 90+
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag har spelat Strange Horticulture

Som vara ett botanikdatorspel där du som botanist i den evigt regniga småstaden försöker lista ut vilken växt som är den rätta för kunders behov, söker genom grottor och landsbygd efter fler växter och löser gåtor för att finna mer växter. Mörka moln hopar sig dock även metaforiskt - dina växter är inte helt normala, och plötsliga dödsfall leder till mer efterfrågan och att du får veta saker som du kanske inte borde fått veta.

Mysigt spel, ingen tidspress egentligen. Har fastnat några gånger då jag inte listat ut pussel (eller inte vetat om att jag inte hade alla ledtrådar till ett pussel).

97 - ta fram din övernaturliga flora.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag skulle hellre spela Freelancer, men det vill ju ingen av onlineplattformarna sälja till mig, så jag antar att jag får kolla igenom andra spel och försöka hitta något som har lagom blandning av uppdrag, story, hyfsat lätt strid etc.
Du hade spelat några av X-spelen va? Hur står det mot dem?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Du hade spelat några av X-spelen va? Hur står det mot dem?
Jag testade ett par av de tidigaste… Och jag vet inte hur representative de var för serien som helhet. Plus att det var rätt länge sedan. Jag minns dem som krångligare och med mindre fokus på en huvudstory än jag föredrar, men jag kan definitivt ha fel. Jag har tänkt gå tillbaka till dem någon dag och kolla; kanske skippa första spelet i serien helt (även om det bär mig emot)…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag har kört lite över en timme av X2: The Threat. Det är ett väldigt traditionellt rymdflygar-sim-spel. En timme räckte för att ta mig genom två av spelets simulator-tutorials.

Det här är den typen av spel som 100% är gjort för att spelas med joystick plus tangentbord och där man gör bäst i att skriva ut ett eller två A4 med kontrollerna.

Det är också gammalt och lite janky/buggigt. Jag lyckades bugga den andra tutorialen, så jag fick aldrig riktigt testa trading-systemet. Men jag hajjade poängen.

Jag fattar vad det är folk ser i såna här spel. Alltså där fokus ligger på simulering och handel, och där man kombinerar flygande med tusen knappar med att ha menyr och undermenyer och tabeller och detaljerade stats för allting. Men jag får nog inse att jag är mer av en Wing Commander-spelare än en… jag vet inte, en Elite-spelare. Just nu känner jag att om jag vill spela rymdspel så är fortfarande Rebel Galaxy-spelen, eller kanske gamla Freelancer, närmare min smak. Jag är också alltid lite sugen på att göra ett seriöst försök med Wing Commander: Prophecy.

BETYG: 85. It's not you, it's me. Typ.

(Jag har X3:Reunion också, och ska testa det vad det lider. Jag köper nog inte X4 om ingen lyckas övertyga mig om att jag borde. Eller om det är rea för en femtilapp.)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Tog tag att spela Iris And the Giant igen på PC - det är makalöst effektivt utfört enmansprojekt i roguelike deck-builder-genren, inte totalt olikt fantastiska Slay the Spire även om planen är tvådimensionell och det mer handlar om att hantera horder av saker. Det är också helt skoningslöst svårt, vilket jag uppskattar - en av mina personliga käpphästar är hur den stora majoriteten av strategispel blir lättare ju längre man kommer in i dem (vanligen för att man startar med begränsade resurser man kan få ihop byggen och minmaxning), men så är det inte här (eller i Slay the Spire, för den delen). Men det gör det också väldigt tillfredsställande att faktiskt lyckas - och börjar man känna sig kaxig är det bara att dra upp svårighetsgraden (jag kämpade just i två dagar med att klara andra delen, The Ferryman, normalsvårighetsgraden - det här spelets normalsvårighet är mycket svårare än att spela Midnight Suns som var mitt förra spel på den ändå rätt enkla Ultimate III-svårigheten). Jag har upprepade gånger under spelet utbrustit "men det här är ju helt jävla omöjligt!" för att sedan anpassa spelet och hitta en lösning.

Rekommenderas - sätt på önskelistan och köp på rea om du gillar genren. Innehåller några få men allvarliga buggar, tyvärr.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Nu har jag också kört lite över en timme av X3: Reunion.

More of the same? Ja, jo. Bättre gränssnitt, men ännu sämre onboarding. Nu finns inte ens en tutorial! Man släpps verkligen bara ner i rymden, i ett skepp, blind. Hur hittar man sina meddelanden, som skeppet säger att man fått? Hur navigerar man? Hur styr man? Vad ska man göra? Jag lyckades luska ut kontrollerna genom att googla, och rotade igenom menyerna tills jag hittade meddelanden och navigering.

Sen insåg jag att det inte fanns någon questlog eller några waypoints. Jag fick ju något slags uppdrag – ta en patrullvända och visa de här rookiesarna hur det ska göras. Ooooo… kej? Jag lyckades, tror jag, åka rätt patrullvända genom rätt system, och sköt lite pirater. Men jag vet inte om jag fick med mig några rookies. Nån gång hörde de av sog och meddelade sin position, men jag räknade aldrig ut vilka av alla skepp i den lokala sektorn de var. Och jag lyckades aldrig få någon prompt som sade att jag klarat uppdraget eller som pekade mig vidare. Så… näh, jag stänger nog av och avinstallerar nu.

Återigen förstår jag vad det är som lockar i de här spelen. Det är verkligen en brutal inlärningskurva, och sen blir en hel del av det roliga att just göra sitt egna kul. Bygga upp ett handelsimperium etc.

Men jag hade nog fortfarande velat ha en quest tracker och lite waypoints. Även om det uppskattas att ha ett musdrivet interface den här gången.

Det här spelet är också helt ospelbart i 4K; gränssnittet skalar nämligen inte.

BETYG: 85+

Jag ska ge X3: Terran Conflict och kanske Albion Prelude en chans också. TC ska enligt uppgift lägga till en mission tracker och lite annat gött.
 
Top