Nekromanti Speltimmen v16

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Jag tänkte recensera det fina spelet Sputnik Eyes till iOS, men Two Dots släppte just 25 nya levlar så jag återkommer nästa vecka.
 

azzmazzter300

Veteran
Joined
14 Apr 2015
Messages
111
PAC-MAN(TM) Championship Edition DX+ är ett Pac-Man för 2010-talet. Det ser ut som jag minns att jag upplevde de gamla arkadspelen på finnlandsfärjorna när jag var 12. Jag är topp 1000 av 500 000 på banan Championship II, efter 10 timmar spelade. Betyg: 8/10

Magic Duels är gratis, och tillåter en att ungefär i samma takt som Hearthstone tjäna ihop magic-kort. Jag har efter att ha tröttnat på att ge datorspelarna råstryk spelat mot riktiga människor. Dom var sämre än mig, eller hade i alla fall en sämre lek, så dom förlorade. Sen nådde jag gränsen för hur många poäng man kan få per dag innan man måste köpa digitala kort i spelet. Buuuu, Betyg: 8/10

Human Resource Machine är små kodgåtor där du löser dem via vad jag tror är en turingmaskin (men med begränsat minne, vilket alla verkliga turingmaskiner ändå har så det är inte så viktigt kriterium, så det så, besserwissrar). Det är väl rätt okej, men inte så hett. Storyn och mekaniken är sämre än i World of Goo. Betyg: 8/10.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag skaffade ny dator som kom i måndags! Och flyttade mitt nya grafikkort och min nya större SSD!

Och började spela Dark Souls 3!

... som fortfarande hade minimal choppiness enstaka gånger och underliga laddningstider i hemområdet. Helt okej spel, men den jag skulle spela med är arbetslös och hade spelat igenom det mesta av spelet när jag kunde börja. Och jag testade sorceror. Inte en god idé i 3:an - de är "balanserade" nu, vilket på pluskontot betyder att de inte ubermördar allt. På minuskontot har man mikroskopiska antal castings och de spells man börjar med och får tidigt är inte så effektiva på bossar. Pyromancer var super-OP i DS1 och sorcerer var ganska bra i DS2, men i 3:an skulle jag inte rekommendera det som första klass, ens om man spelat det i de förra spelen. Av de 1,5 dagar jag spelat var minst 1 dags speltid så frustrerande på grund av klassvalet att mitt intresse svalnat. Ja ja, kan alltid köra the Witcher på datorn.

Jag har lagt mer tid på Kingdom, ett 2D-strategispel där man är en monark som bygger sitt rike. Jag har spelat utan guider - och jag tror att en stor del av spelets nöje skulle sabbas av sådana. Det har en trevlig stil, skön musik och lite långsammare takt. Rekommederas varmt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
Jag har spelat lite drygt 60 minuter av Monkey Island 2: Special Edition. Likt remastered-versionerna av Grim Fandango och Day of the Tentacle så är det här en snyggare deluxversion av originalet. I det här fallet var det välbehövligt; det kändes rätt uppenbart i gamla MI2 att VGA helt enkelt inte var gott nog för den artwork de försökte pressa in. Kort sagt, jag tyckte att det såg ut som skit redan när det begav sig.

I den nya versionen är upplösningen högre och bakgrunderna snyggare. Tyvärr är framför allt huvudpersonen ganska ful och ser ofta ut som att han mer flyter runt i landskapet än är en del av världen han sägs bebo. Men det finns voice acting och director's commentary och man kan se var alla hotspots är, så jag antar att jag får vara nöjd. Man kan byta tillbaks till originalgrafik genom att trycka på F1, vilket är lite charmigt.

Det här med hotspots - mekaniskt har en del ändrats, till exempel genom att man nu använder ett lite mer Full Throttle-eskt system med actions som dyker upp när man håller nere höger musknapp. Man får fram sitt inventory genom att klicka på mittenknappen och går med vänster musknapp. Det här är väl typ varken bättre eller sämre än originalet, skulle jag säga - det går nog lite snabbare i normala fall, men lite segare när man sitter där och lessnat och ska försöka använda allt på allt. För det här ÄR ett gammalt "hederligt" Lucasarts-spel. Förr eller senare tar man sig bara framåt med ren brute force.

På den här timmen hann jag typ fixa de två första ingredienserna till voododockan, och jag tror inte att jag kom speciellt mycket längre tidigare heller. MI2 är svårt och jag saknar motivation att spela klart det eftersom pirater är töntiga.

Det här är hursomhelst en välbehövlig ansiktslyftning av ett spel som egentligen inte intresserar mig. Den enda anledningen jag har att försöka klara det nån gång är väl typ att det vore trevligt att ha klarat alla gamla Lucasarts-äventyrsspel. Jag har ju plockat Full Throttle, The Dig, Indiana Jones and the Fate of Atlantis, Monkey Island 1 och Day of the Tentacle. Ett par av dem har jag behövt guide för att ta mig igenom, men inte alls. MI2-3 är väl i princip de jag har kvar.

BETYG: 85
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Och på tal om pirater: Jag har spelat ett par timmar Uplink, och nu börjar det bli lite svårt. Man ska hacka sig in i allsköns servrar och sno företagshemligheter, ändra i folkbokföringar och straffregister, och säkert annat också. Spelmekaniken är egentligen nån RPG-variant, man ska uppgradera sin dator och mjukvara, sen är det time management som gäller när man som brukligt i hackergenrer blir spårad medan man är inne i andras datorer och gör olagliga saker.

Nu börjar det som sagt bli svårt men jag ska försöka hålla ut ett tag till. Det finns nån slags plotline att följa och den har inte ens visat sig. Bådar gott det här.

Sen har jag spelat Adventures of Shuggy, och jag är jäkligt ambilvalent. Det är nån slags plattformslir där gimmicken är att det finns flera gimmickar. I en del spelar man flera gubbar, i andra kan man vrida på banan, i några kommer det en ny gubbe efter ett visst antal sekunder som speglar ens tidigare rörelser (och möter man den så dör man). Jag gissar att de här grejerna kommer att kombineras om jag orkar spela längre, men det är tveksamt om jag gör.

Edit: Visst ja, Atom Zombie Smasher också. Zombierna kommer! Placera ut militärtrupp i en stad under dagtid, landsätt en helikopter och försök plocka upp så många fårskalliga civila som möjligt. Det är bra om man lyckas knäppa alla zombies men det lyckas förmodligen inte. Istället blir det ganska snart natt och då väller det in zombies i staden och äter upp alla. På _en_ enda skälvande bana får man ge igen rejält mot zombierna med lite gammalt hederligt orbitalt bombardemang men annars har zombierna övertaget om man inte är något slags strategigud. Kul spel.
 
Top