Nekromanti Speltimmen v15

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.watabou.pixeldungeon

Jag har spelat Pixel Dungeon på Android. Man är en grottröjande hjälte som drar runt i kloaker och bankar råttor och andra monster. Jag har inte kommit längre än till level tre någon gång, det är perma-death som gäller så det har blivit en del omstarter.

Just nu undrar jag var de taktiska möjligheterna egentligen ligger, det känns som jag missat något i hur man spelar.

Men det är en ruskigt mysig retro-stämning och störtskön musik, så jag kommer nog att testa några vändor till innan jag ger upp.
 

soulsailor

Veteran
Joined
13 Feb 2013
Messages
48
Location
Skellefteå
Har spelat Dead Island för första gången igår. Provade det i coop tillsammans med en vän och måste medge att det är kul då. Dra runt, norpa allt som inte är fastspikat och dunka in huvudet på zombies.

Spelet utspelar sig på ö nånstans utanför australien och efter en kraftig storm verkar dom döda ha kommit till liv. Man vaknar upp bakis efter kvällen innan och finner att alla i ens direkta närhet förvandlas till dom levande döda.

Det är storyn än så länge.

Spelet i sig är en blandning mellan fps och rpg. Rollspels element kommer i det faktum att du plockar upp uppdrag och får xp för dessa. Du får även xp för att döda dom levande döda. Vapen finns i drivor och är än så länge mest närstridsvapen, verkar finnas tillgång till skjutvapen senare i spelet.

Det viktiga att tänka på i spelet, som jag missade lite i början, är att du har stamina system för när du slås i närstrid. I god anda gick jag in första stora grupp jag hittade, svingade min padel och fick stamina och vart ett trevligt skrovmål åt alla zombies :p

Spelet funkar väldigt bra i coop utan några lag problem mm. Det lönar sig verkligen att vara fler 1 då man försöker ta sig an stora grupper av zombies. Samt alltid roligt att se allt gå dåligt när man är flera.

Rekommenderar spelet om ni hittar det på steam rea eller the bargain bin på nån spelbutik.
soda said:
Jag har för ett bra tag sedan spelat Dead Island. Det är inget speciellt bra spel - det är trögt, enformigt och menlöst. Tekniskt sett är det klumpigt utfört. MEN det är riktigt roligt ändå, stundtals, i alla fall i coop.
pappa said:
Jag håller med Soulsailor. Tycker att spelet fått en massa obegofad skit kastat sitt håll, men jag hade iallafall hur kul som helst när jag spelade igenom det. Ett måste om man gillar att slakta zombies.
soulsailor said:
Jo, spelet har fått mycket skit kastat sitt håll. Därav jag köpte det först nyligen när det var på rea, dels för att jag väntat att dom patchat bort dom värsta buggarna som nästan alltid finns i början på ett nytt spel.

Spelet styrka är nog coop delen, men som Soda säger så kan det bli lite enformigt men hjälper mycket att vara flera då och hjälpas åt, snabbar upp spelet en hel del på sega partier. Klart roligaste zombie slakten sen Left for dead 2.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag kom på alldeles för sent (som vanligt) att jag ju skulle spela spel också.

Först spelade jag Really Big Sky. Det är en twinstickshooter utan riktiga banor och där det mesta, om jag fattat rätt, antingen slumpas eller på annat sätt genereras varje gång. Därmed finns naturligtvis ingen story eller så. Det är snyggt, med balla ljuseffekter och så, men spel som bara går ut på att komma så långt som möjligt i framslumpade banor? Inte min kopp té. Det har lite roliga mekaniker och så (borra sig genom planeter, etc) men det räcker verkligen inte hela vägen fram. Den rätt oinspirerade technomusiken gjorde inte så mycket för att höja spelet det heller. Och de extremt korta omgångarna (min längsta var nog 3-4 minuter kanske) gjorde att jag verkligen kände att det var helt oöverstigligt att spela detta dyngspel i 60 minuter.

Så jag sket i det efter 35 minuter. Jag ska försöka komplettera senare.

Men, jag styrde upp med The Bureau: X-com Declassified. Till skillnad från många (MÅNGA) andra X-comfans så tyckte jag att det här verkade rätt ballt när jag hörde talas om det. jag har ändå spelat ett par banor av X-com Enforcer, och så mycket sämre än så kan det ju inte bli. Jag gillade tanken på att reboota hela grejen och koppla till kalla kriget-miljö. Och jag gillade många av koncepten jag såg i olika trailers.

Jag har bara spelat nån timme än och har inte klarat första uppdraget. Så jag kan inte utvärdera den del av spelet som handlar om rekrytering, uppdragsval, etc som jag har hört kommer senare. Det jag sett liknar jag ogenerat vid Mass Effect: Tredjepersons squad shooter snedstreck rollspel. Pausmeny för att ge order. Till och med dialogerna ser likadana ut.

Storyn verkar lovande, även om det ju är lite trist att man inte fick välja kön på sin huvudperson.

Det negativa är det tekniska. Jag har frekventa framerate drops och och tror inte bara det beror på att min rig har ett par år på nacken. Samtidigt är grafiken inte sådär superimponerande; allt är lite kantigt och antialiasingen verkar inte vara speciellt stark. Det är en hel del snygga postprocessinggrejer på skärmen samtidigt, med eld och glöd och ljuseffekter, och rent estetiskt ser jag inget fel, men det är något primitivt över det hela som gör att det inte funkar så bra som det kunnat.

Sedan är det liiiiite pinsamt med lågupplöst renderade filmsekvenser i moderna spel. Kanske är det 720p eller nåt, men jag tycker att det ser hemskt ut.

Överlag är jag rätt sugen på att fortsätta spela, men jag ska nog klara av Mirror's Edge först... Där har jag ju bara ett eller två kapitel kvar.

Här är ett par screenshots.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Jag har spelat Shadowrun: Dragonfall.
Jag har förvisso spelat lite mer än 60 minuter. I korthet: Vi är i framtidens anarkorepublik(?) Berlin. Man är gammal bekant till en shadowrunner och tas in på ett jobb. Saker blir päronformade rätt fort.

Jämförelsen med Shadowrun Returns första kampanj (Dead Man's Switch?) är väl lämplig. Jag tyckte den kampanjen var ok, men dess största brist tyckte jag nog var, om man jämför med Dragonfall, att man kunde rekrytera folk för runs och hade typ två pers som fått screentime som man kunde ha med sig på runs - men inte alla, och deras engagemang var inte direkt stort. Det var hattigt, helt enkelt. Dragonfall har ett antal figurer med personlighet som man lär känna, man kan snacka med dem mellan runs, dialogerna bygger vidare... Det finns mer att ta på och deras berättelser matas fram efterhand. Det är alltså mer som Neverwinter Nights upplägg på karaktärer (fast med bättre "dungeons") än Shadowrun Returns "allt på en gång och sedan nämns det (i princip) inte mer".

Den här tillsammans med Neuromancer gör mig sugen på att köra lite cyberpunkiga heist-scenarion. :)

Vecka 16 blir det nog inte mycket nya spel för mig.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag har skrämt liv i min Wii och spelat en massa Wii Sports Boxing. Jag misstänker att datorn fuskar, och det är frustrerande att handkontrollen inte registrerar mitt viftande allt för ofta. Likväl kan jag inte sluta.

Dessutom spelar jag fortfarande Rift med mina gamla kamrater från City of Heroes i väntan på att något värdigt MMO skulle ta över. Och det verkar det inte göra, och Rift lider av precis alla problem som MMOs kan ha:
  • Stats som är så komplicerade att de har infört en autolevel-mekanism som bara ploppar ut nästa poäng i ens skill tree, så att det är fysiskt möjligt att spela spelet utan en doktorsavhandling i kaosteori.
  • Quest-system som i grunden är single-player. Det som gör det multiplayer är share-knappen, som inte funkar. När den funkar skapar den en ny kopia av questen hos medspelaren, som inte har någon koppling till din original-quest.
  • En oanvändbar karta.
  • Max fem pers i gruppen, men eftersom MMOare gillar att samlas i jätteklunsar så får man patcha på ett raid-system så att man kan samlas i flera grupper i en raid.
  • Ett oanvändbart UI.
  • Gear-based.
  • Rustningsdesigner som är både skitfula och sexistiska.
  • Leveldesign som innebär att man måste resa precis överallt med långa tråkiga resor. För att snabba upp resandet så finns det riddjur som man måste köpa, och för att ha råd med dem måste man grinda en massa.
  • Grå loot som bara är till för att säljas.
  • Quest stealing. Om flera personer samtidigt har samma quest i en öppen värld, och questen omfattar att man ska klicka på X, så har man inte en egen instans av X. Alla har samma X, som måste respawna efter en cooldown. Vilket leder till en löjlig liten kö med folk som försöker klicka på X, och nån jävel smet just emellan och klickade på den.
  • PvP. Vilket egentligen är GvG (Gear vs Gear), eftersom det är dice roll-mekanism och inte twitch. Och eftersom Rift numera är av typen freemium så innebär det att GvG egentligen är $v$.
...och så vidare. Summa summarum är att spelet är mer frustrerande än kul. Enda orsaken till att jag spelar det är de gamla polarna från City of Heroes.
 
Top