Nekromanti Speltimmen v15 2019

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka. UNDANTAG: Pga orsaker kommer denna regel att tillfälligt att degraderas till att vara en "svag målsättning".
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Jag har spelat igenom The Long Reach, som tar en 2-4 timmar beroende på spelare (spoiler: jag tog 4 timmar för att jag fastnade på ganska enkla pussel).

Experiment går fel, du som offer för experiment vaknar till liv i forskningsinstitut med skador överallt och inte en sansad själ i sikte. Du måste ta dig ut, förbi galningar, och kontakta polisen för att rädda de forskare som är kvar.

... Men kommer det finnas någon kvar att rädda?

Ett OK 2d-pusselskräckspel, ganska lätt på båda delar. Storyn är också OK men inte lysande. Det finns en del galenskap som hanteras lite småintressant. Jag skulle säga att det är ungefär i Home:s nivå.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Jag har spelat 61 minuter av The Mummy Demastered.

Det är en riktigt kul idé: en pixelart-metroidvania-runandgun-grej baserad på... en film från 2017. Jepp, det är en film tie-in. Med pixelart och retro-aktig synth.

Jag gillar greppet ganska mycket. De hade så lätt kunnat göra en fantasilös Tomb Raider-klon med AAA eller åtminstone AA-anslag... men nej; det här är en kompetent och rätt snygg metroidvania som lånar... Eller, jag menar "snor" en hel del från metroid och castlevania och även litegrann Metal Slug.

Hur är det då som spel? Jodå. Det har lite av den där trögheten ni vet att jag hatar, och det här med att bara kunna sikta i 8 riktningar och bara kunna välja riktning när man står stilla är en mekanik jag aldrig gillat. Men annars är det ett trevligt spel. Sprite-animationerna är MYCKET snygga, även om det väl är lite sisådär med att respektera pixelrutnätet.

Jag är inte superlockad att återvända till det, dock. Jag får inget riktigt "sug". Jag ser ingen anledning att spela det här när jag fortfarande varken klarat Super Metroid, Axiom Verge eller Time Spinner...

BETYG: 85
 
Top