Nekromanti Speltimmen v14 2019

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,613
Location
Rissne
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka. UNDANTAG: Pga orsaker kommer denna regel att tillfälligt att degraderas till att vara en "svag målsättning".
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,613
Location
Rissne
Jag har spelat lite mer än en timme av ett gammalt klassiskt peka-klickaspel som heter Mission: Critical.

Det här spelet och jag har en hel del historia bakom oss. När jag först såg det hemma hos en kusin var jag sjukt imponerad – spelet var enormt snyggt och väldigt immersivt. Det spelades i "förstaperson" med fasta platser och vyer, lite som Myst, men med renderade videosekvenser vid förflyttning. Resultatet var som sagt väldigt snyggt; dåtidens SVGA-grafik pallade inte så avancerad realtidsrenderad 3d men den dög rätt bra för primitiva filmsekvenser och fasta förrenderade miljöer.

Sedan dröjde det några år innan jag fick tag på spelet själv, men när jag väl fick tag på det så... Tja, jag spelade det tills jag klarade det.

Vad är det då för spel? Tja, man får först ett rätt snyggt intro med rymdskepp som sprängs och Michael Dorn som spelar kaptenen på det ena skeppet. Man fattar inte så mycket, men det är iaf dramatiskt och häftigt. Sedan vaknar man upp på det skepp som inte sprängdes, och upptäcker att man är ensam kvar. Och så får man försöka lappa ihop skeppet, som skadades i rymdstriden och explosionerna, och räkna ut vad som hänt. Det finns MYCKET röstskådespeleri här, många audiologs och grejer. Och ännu mer text – skeppsmanifest, journaler, allt möjligt.

Så... Man går runt, läser, löser kombinera-sak-A-med-sak-B-pussel. Det finns en del pussel med tidsgränser, vilket jag inte är superförtjust i. Och så kan man dö, vilket jag som gammal Lucasarts-diggare inte alls gillar. Men miljöerna är scifi:iga och snygga, storyn är full av mumbo-jumbo och det är på det hela taget en rätt trevlig upplevelse. Om man tycker om när det går långsamt. Nämnde jag att det var mycket text?

BETYG: 90. Jag vill klara av spelet igen nån gång. När jag har tid.

Just nu har jag inte tid, för jag har visserligen typ gett upp Diablo II för att jag inte orkar opta tillräckligt bra för att klara Akt 2-bossen, men å andra sidan fick InFamous mig att vilja spela Prototype igen, så nu gör jag det istället.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Jag har aldrig spelat igenom något Borderlands-spel, men nu håller jag på med ettan. Sannolikheten är stor att jag kommer lyckas då jag har en kompis att spela med, vilket gör spelet 100 gånger roligare.

Det är kul att skjuta på saker, den mesta loot man hittar är dålig så man blir jätteglad när man får något bättre och jag är ett stort fan av grafiken.

PEW PEW!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,122
Jag har spelat "baba is you" på Nintendo switch.

BaBa is you är ett pusselspel av typen "sokaban", vilket innebär att du knuffar olika objekt över ett rutnät.

Baba is you har dock en unik twist: förutom olika objekt (dörrar, figurer, väggar, vatten, is och så vidare) så finns även objekt i form av ord, så som "baba", "is" och "you".

Om dessa ord ligger bredvid varandra och bildar meningen "baba is you" så innebär det att den lilla kanin-liknande avataren (baba) kontrolleras av spelaren (dvs you). Knuffar du bort något av textblocken så appliceras inte denna regel längre på spelbrädet, vilket innebär att du inte längre kan kontrollera en avatar, det vill säga, "game over". Men du kanske knuffar undan texten "baba" med med texten "door", och vips är dörren på spelplanen din avatar istället för baba....

Spelet är väldigt generöst med "undo" - du kan alltid backa tillbaka steg för steg till början av banan, eller så kan du trycka på en knapp för att ställa om allt direkt om du trasslat till det för mycket.

Spelet introducerar gradvis fler ord som går att kombinera på många olika sätt. Kanske det står "door is locked" och "key is open" på kartan. Då är dörren stängd, men försvinner om den kommer i kontakt med en nyckel (vars egenskap "open" gör att den tar bort sig själv och alla "locked" objekt den kommer i kontakt med). Antingen får du knuffa en nyckel till dörren, eller, skriva om texten. Kanske en nyckel inte finns, men att du kan skriva "stone is open" - nu är stenen din nyckel istället!

Vissa nivåer känns nästan som att man försöker programmera i något gammalt och begränsat språk med konstiga hårdvaruberoenden på ett sätt som ger mig känslan av retro-cyberpunk. Eller, för den delen, att man är en mäktig trakorisk trollkarl som leker med sidor med det höga språket.

Betyg: 95. Väldigt svårt ibland, men det finns ofta flera olika banor att testa om man går bet på en specifik. Pusselspel blir inte bättre än det här.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Jag har spelat om Knights of the old Republic.

Det syns att det börjar bli gammalt, och Star Wars D20 känns lika fel och osmidigt som vanligt men story, manus och karaktärer är det verkligen inget fel på. Röstskådespeleriet också.

Tror det enda jag har att säga negativt är att Darth Malak är sämre skurk än Darth Vader. Annars är KoToR bättre filmerna i stort sett överallt. Rakt av. Inklusive originalen.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Jag har också spelat Baba is You.

Pusselspel där huvudgimmicken är att kombinera ord för att ändra sakers egenskaper. Det går ganska enkelt i början, sedan kan det variera. Jag kan plöja igenom 10 pussel utan problem, fastna på ett, lämna spelet, återvända, stirra på samma pussel, lämna, gå till ett annat pussel, återvända och lösa pusslet lätt...

Det är trevligt, men det finns ingen svårighetsramp - det är mer som ojämna trappsteg. Jag föredrar det i små doser. Avsaknaden av berättelse är också något som gör att jag inte är jättesugen på att ge mig in någon längre stund.

Betyg: Nog perfekt för längre pendling och resor.
 
Top